Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 , Nu blir det stabilt som fan ! :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (26204 totalt)
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
Vädret är rent av skit idag så det blir nog att stanna hemma inget garage meck idag :/

TUNNIS....
Trodde inte du gav upp så lätt lite regn dör du inte av

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare

Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

Piddan skrev:
E21 Racing skrev:
Gällande krängare, så låter original inte direkt anpassat för bankörning, även om det är M-tech.

Skillnaden mellan 25,5mm o 28mm är ganska stor om man mäter i procents krängarkraft, vilket man bör göra. Detta förutsatt att krängarna sitter i samma mont.punkter.

Dock en sak som är mycket viktig om man vill kunna justera balansen med krängarna, vilket man är ute efter, så måste dom vara justerbara, och då inte med säg 2 hål eller nått.....då finns inte mycket o justera på då...

Att ha klämfästen o justerbart direkt på stången är ett sätt, nackdelen är svårigheten att hålla koll var man var innan....positivt långt spann av justering (så långt stagens vinkel klarar)

Att köra ett järn med flertal hål borrade på rad, gör att man har gott om justering om denna svetsas fast i änden på hämmaren, och redan här är du möjligheten till en enklare hämmare då avståndet mellan inre o yttre fästpunk kan ändras iom hålen. Och därmed just.möjligheten av kraften i hämmare får ett större spann (så långt stagens vikel klarar) + också för att det är lätt o hålla reda på var man var innan.thumbs up

Säger inte att H&R är skit, men att dom är sämre än dom skulle behövt vara, då justeringarna är få...

Sen beror allt givetvis på vilken nivå man vill dra allt till, ren racebil eller gatbil med bankörarkänsla, eller nått mellanting? Underskatta inte det goda av att ha bra justeringar i hämmaren.

Givetvis är knivhämmare den bästa vägen o gå, kostar lite mer, och då helst med justering inifrån kupén, vilket underlättar justering av balansen oerhört.

Oftast vill man köra "mjukare" fjädrar för följsamhet över ojämnheter och hårdare hämmare (generellt) för motverka krängning o lastväxling.

Ingen lösning är fel, bara olika beroende på applikation o önskat chassiesättning/balans.

Jag skulle låta tillverka 2 st krängare i grövre tjocklek efter orig. form, sätta främre i länkarmarna o bakre på förstärkt originalplats, göra plattor med hål o svetsa på stången, samt justerbart stag på ena sidan.
Detta tillsammans med BRA stötdämpare gör "hela" chassiet!

Hur tänkter du gällande justeringen på H&R?? Skulle man behöva förlänga järnet på dem för att få fler hål eller missuppfattade jag dig nu? Du får gärna dra ett PM med en förklaring så kladdar vi inte mer i alex tråd Alex bil kommer i första hand gå på trackdays och ev nått inhopp i Typ Bmw cup eller liknande , så inget rent tävlings objekt första året iaf. Han måste börja någonstans och ligga på en rimlig nivå rent ekonomiskt också. De ska va KUL o köra , inte DYRT
Men återkom gärna med en förklaring gällande krängarna på PM

Oavsett vad man bygger, så måste det få kosta en slant, och snålar man o bygger billigt, blir det ofta dubbeljobb och högre totalkostnad i längden. "Bygg rätt från början", är enklare sagt än gjort men nått o tänka på iaf. Ska bilen gå bana o med en M3:as effekt kommer den kräva en del av chassie o bromsar, det är svårt o snåla på det...

Men det jag pratar om är billigare än H&R....
Och om man vill modifiera en H&R eller inte är upp till var o en, låter dyrt iaf.....

"plattjärnet" ja nämner som med en hålbild svetsas stående över eller under hämmaren beroende på applikation, men om man utgått från en fast punkt i hämmaren sen innan, änden/fästhålet, och gör med detta hållborrade järn möjligheten att ex.vis ha ett hål mitt för änden/grundhålet, 3st utanför o 3st innanför (i relation till inre fästet) så har man skapat sig stora möjligheter att justera balansen. Längre ifrån inre fästpunkt mjukare hämmare, närmare inre fästpunkt styvare hämmare. Enkelt. Sen ska man givetvis räkna på krängarkraften o dimensionera stången efter detta.
H&R verkar ha 3 justerhål fram o 2 bak.... det är oftast bak man vill kunna korrigera o finna balansen med.... "färdiga/skruva på delar" är inte alltid bäst...

Hämmaren är man inte bara ute efter att ha tjock/hård, det är balansen mellan fram o bak som är så avgörande för uppträdande i kurva o däckslitage mm mm .

Visar en bild på mina hämmare:

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
klart man inte ska snåla på bygget ! som jag skrev tidigare jag vet inte om det missa det men bilen ska varar simpel o rolig , det är ingen monster track day bil utan en bra rolig bil som man förhoppningsvis kan sätta lite tider utan att skämmas .

Dina krängare ser onekligen fina ut , och visst har det mycket med balansen o göra hit o dit o däckslitage men det är sånt man får labba med sen efter man kört lite och får lite feedback från bilen.

jag väljer H/R för är lättast för mig har ingen möjlighet att skaffa andra o svetsa o borra o kapa , jag är väldigt begränsad när det kommer till vissa möjligheter utan man får ta vad man har .

Huvudsaken är ju att man har roligt när man är ute o kör på banan med polarna , för börjar saker kostar flera 100.000 kr så börjar det bli seriöst och allvar , och då har man inte roligt.

Blir nog en liten sväng till garaget ikväll o fixa avgas upphägningen o lite sånt

Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

Alex_s skrev:
klart man inte ska snåla på bygget ! som jag skrev tidigare jag vet inte om det missa det men bilen ska varar simpel o rolig , det är ingen monster track day bil utan en bra rolig bil som man förhoppningsvis kan sätta lite tider utan att skämmas .

Dina krängare ser onekligen fina ut , och visst har det mycket med balansen o göra hit o dit o däckslitage men det är sånt man får labba med sen efter man kört lite och får lite feedback från bilen.

jag väljer H/R för är lättast för mig har ingen möjlighet att skaffa andra o svetsa o borra o kapa , jag är väldigt begränsad när det kommer till vissa möjligheter utan man får ta vad man har .

Huvudsaken är ju att man har roligt när man är ute o kör på banan med polarna , för börjar saker kostar flera 100.000 kr så börjar det bli seriöst och allvar , och då har man inte roligt.

Blir nog en liten sväng till garaget ikväll o fixa avgas upphägningen o lite sånt

Du har helt rätt, man måste såklart hålla sig inom kontrollerad ekonomi.

Var bara ett tips på hur man kan göra och skillnaden.

Tyvärr brukar ju kostnaden av byggen springa iväg en helt del ändå, det är mycket saker man vill ändra, förnya, förbättra osv.

Men roligast av allt är ju ändå att komma ut o använda grejerna!!!
Det bör ju vara målet!

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

E21 Racing skrev:
Alex_s skrev:

Tyvärr brukar ju kostnaden av byggen springa iväg en helt del ändå, det är mycket saker man vill ändra, förnya, förbättra osv.

Det bör ju vara målet!

Magnus,
Har du någon bra kontakt du kan förmedla som kan tillverka motsvarande dina fast till e36 ??
Kan ju vara bra att ha koll på den dagen vi vill justera mer:)

Peter @ norreskog . com
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

E21 Racing skrev:
Alex_s skrev:

Det bör ju vara målet!

Magnus,
Har du någon bra kontakt du kan förmedla som kan tillverka motsvarande dina fast till e36 ??

Peter @ norreskog . com
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

E21 Racing skrev:
Alex_s skrev:

Det bör ju vara målet!

Magnus,

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Sitter här o luskar på vad man ner ska investera som nästa sak i bilen , Något som gör bilen bättre o snabbare runt banan ,

förslag någon ?

Skåne
Här sen Dec 2011

Hej snygg bil och bra bygge vad är målet ? Seriös bur mm. Jag köpte ställbara h r krängare paket med både fram och bak på ebay tror det va tyskland, hyfsat billigt.

kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
tack Uffe !

Följande har jag redan tänkt på och några saker är redan fixat

HR krängare fram o bak ( ställbara ) **beställt *
Lättat svänghjul väger endast 5.5 kilo med Sachs 698 tryckplatta **beställt*

Front splitter ska tillverkas så klart samt canards på sidan

Funderar på glasfiber delar hos ACM men det kostar ju rätt många tusen.
samt alu bussningar

men finns det något som man kanske ska skaffa , för att får köregenskaper / göra bilen bättre på banan ,
vi pratar om något riktigt bra som kanske är nästa grej att investera i .

vad hade ni investerat i ?

kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
sen undrar jag hur man reder ut elen i bilen lättast , tar bort dem kablar man inte behöver som inte är nödvändiga , vill ju ha så lite kablar så möjligt ,

tacksam för tips ,

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
sen undrar jag hur man reder ut elen i bilen lättast , tar bort dem kablar man inte behöver som inte är nödvändiga , vill ju ha så lite kablar så möjligt ,

tacksam för tips ,

de där ska du väl inte fundera över hörredu??
Investeringar är inget o tänka på heller. Du vet var du ringer men nu har jag ju inte tid så får bli nästa vecka . Blivit något skruvat eller sitter du hemma utan bil??

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Någon som vi kan berätta erfarenheter , efter dem bytt till aluminium bussningar i chassit ,
före o efter ?

Skåne
Här sen Dec 2011

Jag är ju ingen expert men det som jag missade till att börja med är att fälgar och däck måste funka gärna lite bredare fälg. En ir termometer att kolla däck temp när man kör. Så bred spårvidd som möjligt.

Gävle
Här sen Jan 2004

Nr 1 Ställbara stötdämpare, (och då inget bling bling coilover som påstås justerbart......)

Nr 2 Diffbroms med rätt utvxl.

Nr 3 Däck Bra R-däck på rätt fälgar.

För övrigt, hämmare gör man själv.

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
Någon som vi kan berätta erfarenheter , efter dem bytt till aluminium bussningar i chassit ,
före o efter ?

skit i andra... du måste testa själv före o efter för att veta om/hur det gör skillnad. så är det egentligen med alla ingrepp men vissa saker byter man iaf....vi hörs om detta efter helgen.

Peter @ norreskog . com
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

E21 Racing skrev:
Nr 1 Ställbara stötdämpare, (och då inget bling bling coilover som påstås justerbart......)

Nr 2 Diffbroms med rätt utvxl.

Nr 3 Däck Bra R-däck på rätt fälgar.

För övrigt, hämmare gör man själv.

kan du göra åt mig då?? för JAG kan inte;) o har inte verkstadsutr för att göra heller.

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

Piddan skrev:
Alex_s skrev:
före o efter ?

skit i andra... du måste testa själv före o efter för att veta om/hur det gör skillnad. så är det egentligen med alla ingrepp men vissa saker byter man iaf....vi hörs om detta efter helgen.

Vore mest trevligt om folk berättade deras erfarenheter kring hur dem tyckte bilen kändes efter dem bytt till alu bussningar , hur stor skillnad det gjorde .
sen är det klart att man ska testa själv o det lär vi göra också .
inbillar mig att man får ett mycket stummare chassi , med mindre flex i armar o leder så bilen sätter sig mer i svängarna .

kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

Uffe24 skrev:
Jag är ju ingen expert men det som jag missade till att börja med är att fälgar och däck måste funka gärna lite bredare fälg. En ir termometer att kolla däck temp när man kör. Så bred spårvidd som möjligt.

tack för tipset Uffe!

IR termometer ska det helt klart investeras , och hitta lite bredare fälgar ,
ett sett sliks vore ju med trevligt vart man än nu hittar sånt ?

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Hej,

Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.

Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.

Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.

Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 , Nu blir det stabilt som fan ! :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (26204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande