Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racebilsvisioner för framtiden.
1, 2, 3   >>
5192 besök totalt
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Man har ju lite funderingar och planer om att skaffa snabbare bil. Att drömma om storverk är ju halva nöjet. Hade man haft råd med vilken bil som helst hade det ju inte varit så skoj.

Frågan jag vill ställa är den som följer:

Vad tror ni om denna visionen? Har ni några bättre utgångsobjekt?

1. Åka till Tyskland och hämta hem en tidig 944 med rutten inredning, för säg 20000 ungefär. Det mekaniska skicket skall vara hyffsat. I alla fall inga större (dyra) fel. Detta skulle ske i höst i.s.f.

2. Riva ur hela skiten plåtren! Ahh! Konstruera och tillverka en egen bur enligt konstens alla regler. Lämna motorn orörd. 167hk borde räcka. Bromsarna uppdateras i form av nya belägg och tuff vätska.

3. Registrera in den som tvåsitsig när man regbesiktigar den.

4. Gasa år 2004.

Tror ni man klarar detta på en budget av säg 35000:-? Är det helt korkat att köpa en Porsche med tanke på resevdelarnas kostader?

Alternativ? Ja du bra fråga. Porsche ligger ju nära hjärtat trots att jag har den bästa BMWn som är tillverkad (förutom SE)
E30 vill jag inte ha. Japanbilar är inte heller intressant.

Jaha ja nu har ni lite att fundera på...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Racebilsvisioner för framtiden.

Porsche-Daniel skrev:

Tror ni man klarar detta på en budget av säg 35000:-? Är det helt korkat att köpa en Porsche med tanke på resevdelarnas kostader?

Jaha ja nu har ni lite att fundera på...

Hej Daniel!

Fint namn på både dig och drömbil (jag går också i porsche tankar)! thumbs up

Allting går om man bara vill! Jag tycker det låter kul och jag tror på din budget. Det du bör tänka på är att även budgetera för en reparationsbuffert för att hålla bilen rullande. (EDIT: Utöver budget för inköp och bygge.) För det är nog inte frågan om utan när det pajjar något. Sedan behövs det ju alltid lite extra pengar till däck och bromsar när man kör bana.

Friskt vågat hälften vunnet! thumbs up

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Allting går om man bara vill...Jag känner att glatt gäng som lyckades vrida ihop en långloppsbil för under 10 000:-
En del av det låg väl att dom hade gemensam garagerensning och använde allt dom kunde, plus att ingenting som kunde kallas för finish eller prestige existerade...
Faktum är att mot alla odds så fungerade skräpet, tom hjälpligt snabb

Laholm
Här sen Nov 2002

PCR skrev:
känner att glatt gäng som lyckades vrida ihop en långloppsbil för under 10 000:-

thumbs up thumbs up thumbs up Det gillar jag, kunde ni dessutom ibland åka ifrån bilar med prislapp på 10-20 ggr det är det ännu kuligare!

Täby
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

thumbs up thumbs up thumbs up Det gillar jag, kunde ni dessutom ibland åka ifrån bilar med prislapp på 10-20 ggr det är det ännu kuligare!

Måste dessvärre erkänna att jag inte ingick i det glada gänget utan var en av de fattiga konkurenterna...

Täby
Här sen Nov 2002

Låter som en jättetrevlig idé. En sak jag tänkte på just vad gäller 944'an var att jag läste eller hörde nån gång att spindelleder inte går att byta löst utan att man åker på hela bärarmen i byte. Detta skulle visst kosta multum (var det 10 kkr per sida?). Någon kan säkert bekräfta eller dementera detta så du slipper den missen.

Min erfarenhet är att bromsar är ganska billigt och att de håller bra. Har nu åkt tre säsonger på samma 800 kronors Ferodobelägg och byter bara vätskan en gång per år. Skivorna är beggade Calibra T. som håller oförskämt bra. Om detta beror på lätt bil eller feg bromsteknik vet jag dock inte.
Däck är lite dyrare, en omgång om året.

Messerschmiten i mig säger att äldre 944 har 163 hk.

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag kanske skulle påpeka att jag har inte planerat att tävla med bilen utan det skall bli en kombinerad bus/ban/"pyssla om"-bil.

Täby
Här sen Dec 2002

Vågar man säga att ett nästintill oslagbart sätt att åka fort billigt är att inhandla ett styck Volvo 240...
Riv sen ner den i molekyler o släng allt onödigt (massor)...sen kollar du av den gigantiska beg. marknaden bland rally, rallycross och långloppstokar efter delar så har du en lätt snabb o lättkörd bil.
Du kan ju alltid ha med dig ett lakan eller något att gömma den under i depån

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Låter som en jättetrevlig idé. En sak jag tänkte på just vad gäller 944'an var att jag läste eller hörde nån gång att spindelleder inte går att byta löst utan att man åker på hela bärarmen i byte. Detta skulle visst kosta multum (var det 10 kkr per sida?). Någon kan säkert bekräfta eller dementera detta så du slipper den missen.

Messerschmiten i mig säger att äldre 944 har 163 hk.

"Helabärarmenbytet" gäller bara på den faceliftade alltså 86b och framåt.

163 hk ja... Hmm jo så är det nog ja... Men jag sätter på ett tufft öppet luftfilter så får jag 167hk

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
PCR skrev:
Vågar man säga att ett nästintill oslagbart sätt att åka fort billigt är att inhandla ett styck Volvo 240...
Riv sen ner den i molekyler o släng allt onödigt (massor)...sen kollar du av den gigantiska beg. marknaden bland rally, rallycross och långloppstokar efter delar så har du en lätt snabb o lättkörd bil.
Du kan ju alltid ha med dig ett lakan eller något att gömma den under i depån

Ett smart inköp kanske, men hur kul är det att ha en 240?
Dessutom har jag brännt mina skepp när det gäller 240. Har nog sagt lite för mycket dumt om dem genom åren.

Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:

Bekräftar att man egentligen får byta hela bärarmen vid spindelledsbyte när man har alu-bärarm (dvs nyare bilar).

Dementerar å det kraftigaste att det skulle kosta 10kkr, jag bytte och den gick på 2,5 eller 3,6 eller nått, dyrt så det räcker men långt ifrån 10kkr. I normalfallet har Sanden ett utbytessystem (www.sanden.nu) där han renoverar dessa bärarmar och man skickat tillbaks sin gamla, tyvärr hade han inga på lager när jag skulle ha så jag fick köpa en ny.

Värsta rykte om detta har nog Motorjournalen på kanal 5 spridit.... dom e helt snurriga

Täby
Här sen Dec 2002

Porsche-Daniel skrev:

Ett smart inköp kanske, men hur kul är det att ha en 240?
Dessutom har jag brännt mina skepp när det gäller 240. Har nog sagt lite för mycket dumt om dem genom åren.

Att ha en 240 är hur tråkigt som helst...
Men att åka ifrån en Porsche i en 240 är inte fullt lika tråkigt

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
PCR skrev:

Att ha en 240 är hur tråkigt som helst...
Men att åka ifrån en Porsche i en 240 är inte fullt lika tråkigt

Då får de göra det
Jag har ju ingen 240 i alla fall

Vad tror ni om punkt 3?

Citat:
Registrera in den som tvåsitsig när man regbesiktigar den

Forshaga
Här sen Dec 2002

[quote="PCR

Men att åka ifrån en Porsche i en 240 är inte fullt lika tråkigt [/quote]

............. Målsättningen i livet............

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Citat:
Vad tror ni om punkt 3?

Citat:
Registrera in den som tvåsitsig när man regbesiktigar den

Med en rejäl bur är väl det nästan ett krav??

Dessutom är ju baksäten och bäten tunga saker...

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Men det går att göra så då?

Täby
Här sen Dec 2002

Porsche-Daniel skrev:
Men det går att göra så då?

Jag är långt ifrån någon expert på det men utan baksäte och med fullbur så borde det va lite knepigt att få bilen godkänd för 4...

Forshaga
Här sen Dec 2002

PCR skrev:

Dessutom är ju baksäten och bäten tunga saker...

Jag ska ha mitt baksäte kvar...........vart ska annars hunden sitta

Men det blir ju inte så brett...........jag har ju plats för 18" breda bakhjul, utan skärmbreddare

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Kul att det inte bara är jag som kör snikmodellen och har en bil för runt 30 000. Det måste inte bli dyrt att få en vettigt snabb och kul bil!

Fler budgetracers på våra banor!! thumbs up

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Rikard skrev:
Kul att det inte bara är jag som kör snikmodellen och har en bil för runt 30 000. Det måste inte bli dyrt att få en vettigt snabb och kul bil!

Fler budgetracers på våra banor!! thumbs up

...Här är en till

jag har satsat på och istället för

allt för att få

Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Vad tycker ni att man ska satsa på för däck på en budgeträser?
Gamla originalpuckar? Begagnade r-däck? Annat billigt?
Vad är värt att lägga pengarna på?

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
5192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande