Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reggning med bur & bälten med Dispens F09D?
2748 besök totalt
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009

Trådstartare

Jag har Dispens F09D, vilket innebär att jag inte behöver typgodkänt bälte. Frågan som uppkom i mitt huvud, innebär det att jag kan slopa orginalinfästning samt bälte?
Tanken var ju att ersätta detta med ett 4-punkt som sitter i buren.

Anledningen till att jag bryr mig är att orginal bältesinfästningar sitter precis där jag vill/måste fästa huvudbågen. Annars får stolen inte plats.

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, formellt sett inte eftersom det bara är själva bältet som inte måste vara typgodkänt. Det ska fortfarande uppfylla kraven som är trepunktsbälte, dessutom finns det specifika dispenskoder för fästpunkterna (F09A, F09B, F09AB).

Är det nedre infästningarna som krockar med buren? De brukar man kunna flytta lite snyggt eller integrera med burens infästning. Övre fästpunkten på B-stolpen brukar vara svårare att flytta, men ofta kan man flytta huvudbågen lite eller vinkla den så det fungerar.

Gustaf

Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Jag hade hoppats att det var du som skulle svara! Tack!

Jag har bältesrullar både uppe och nere, och den där nere är precis där man vill ställa huvudbågen, men som jag ser det så har jag två alternativ.
1. byta bälte till ett med bara en rulle och skippa den ena infästningspunkten nertill, samt placera rullen uppe på fjärderbenstornet.
2. tillverka en "konstig" förstärkningsplatta/hylla och flytta upp buren som bilden längst ned. Här ser jag dock svårigheten att få 120cm2.
Här är mitt golv med båda bältesrullarna, jag har ju ingen B-stolpe heller...

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nya bälten brukar vara ett skönt lyft för känslan i bilen så det är ofta min grundrekommendation. Men det bygger på att monteringen är rätt "normal" så ett standardbälte funkar.

Om du kan tänka dig att bygga det övre fästet i taket kan man nog få till med ett standardbälte som har rullen nere men det blir ju lite knepigt.

Annars kan man ofta bara flytta in nedre rullen, och montera den mot "lådan" för buren. Lådan är ju bra för att kunna komma åt att svetsa översidan av buren också.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
2748 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande