| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Erfarenheter av EFR turbo
|
2502 besök totalt |
|
Nu vet jag tyvärr ingen som kör med sådan men är väldigt insatt i turbos och just BW EFR 7670 är i mina ögon den absolut bästa turbon på marknaden just nu.
(för en 4cyl maskin som ska ladda på ca 2.5bar t.ex)
En av anledningarna är att måtten är perfekta. Tyvärr så har ingen av de andra EFR turbosen bra mått som jag ser det. Man kan undra vad för motorer de egentligen tänkt att dessa ska passa mot?!
Sen att den innehåller den senaste tekniken gör inte saken sämre. (Rostfritt avgashus, ported shroud, twin eller singelscrollade avgashus, Gamma-ti turbin med fullback, extended tip osv osv) _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Jag köpte en som jag fick i april, 7670 med 0,92 ts hus på.
Den är inte monterad men det är tänkt att den skall dit i vår, att säga om turbon är att den är ganska så mycket större och tyngre än en garret GTBB 3076 0,82 som jag har nu. sen beträffande måtten så säger dom att man skall gå upp i turbinstorlek mot ex garret, men om man ex tar 3076 som har en 60/55 turbin jmf med 7670 som är 70/62mm så är ändå arean ut 27% större om jag räknat rätt. Att berakta är väl att turbinen ser lite olika ut med EFR raka skovlar och tjockare mot klippta garret som är tunnare. Jag undrar vad det gör för skillnad? det jag har hittat är att den borde flödaa ca 10% mer, men jag tycker nog att det borde bli lite mer än så med tanke på arean MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
|
Blir skoj att se resultatet, kompressorn har mer eller mindre samma mått som Garretten så det är "endast" turbin som skiljer på måtten
Som du redan räknat ut så kommer avgasflödet att öka med ca 27%. Däremot siffran 10% är det väl kompressorn som flödar 10% mer än Garretten? , ~60lb/min för EFR och ~54lb/min på Garrett GT blir ca 10% mer flöde för EFR
Tunnare blad = bättre avgasflöde, dock så har arean mycket större betydelse än bladtjockleken när det kommer till avgasflöde. _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Big Al kan du utvecka din syn på förhållandet mellan kompressor och turbin storlek?
Vad har du för tumregel för att det ska vara "rätt"? Finns lite bilder som cirkulerar på helt förskräckligt dåliga gjutningar på EFR avgashusen. Hålbilder mot grenrör som är helt fel osv. _________________ Street Triple RS -18 |
||
|
Mina tumregler är egentligen bara att de stora diameterna inte ska diffa mer än 20%, men ju närmre 0% i skillnad de är destå bättre resultat har jag sett. (Läs bredare register)
Så är därför man sällan rekommenderar turbos som Garrett och Turbonetics t.ex eftersom de gärna ligger på fel sida om 20%, sen bygger dessa turbos på en avgasteknik som jag inte tycker hör hemma på rejsmotorer. Sen tycker jag att turbos ska ha större exduser på turbin än kompressor induser, just för att få upp avgasflödet och därmed ner det dynamiska mottrycket. Jag själv tycker att man hellre ska gå upp i turbinstorlek och ner i avgashusstorlek än tvärtom då vinsterna blir fler än förlusterna motför tvärtom. Men detta är mest tumregler, det skiljer mycket mellan motorer och vilka trim t.ex man eftersträvar. Att gjutningarna är dålig på grenrörssidan gör ju inte så mkt ... är den andra sidan som är viktig
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
Fler än du som är nyfikna på resultaten, jag körde den i bromsbänk men effekten ökade inte nämnvärt vid laddtryckshöjning utan endast avgastempen. hade 310Hk vid 0,9 bar och 380 vid 1,6 bar mao. hände inte så mycket på den höjningen. Så det skall som sagt bli kul och se skillnaden med den större turbinen och ett kort grenrör med olika längder som referens Jag tror på EFR
_________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
|
Re:
Glömde det där med flödet på turbinsidan 10% skillnad var det som jag kunde utläsa ur matchbot kontra garrets turbindiagram _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Erfarenheter av EFR turbo
|
2502 besök totalt |