Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det någon som tänkt bygga Radical för gatbruk
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9474 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

CJ skrev:
...Jag ska försöka skriva iordning lite info o ta lite bilder o lägga upp under banbilar sen när jag får tid.
:woot:

Malmö
Här sen Jan 2004

Jag lyfter tråden då jag blivit väldigt sugen på en radical/xtr2. En begagnad Radical Clubsport kan man få för under 10000 pund. Borde det inte gå att bygga om/till den och registrera den som amatörbyggt fordon?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är en ren samvetsfråga

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Thomas_B skrev:
Jag lyfter tråden då jag blivit väldigt sugen på en radical/xtr2. En begagnad Radical Clubsport kan man få för under 10000 pund. Borde det inte gå att bygga om/till den och registrera den som amatörbyggt fordon?

Det borde väl gå. Problemet är att hitta en tillräckligt svag MC motor. Är det ok att köra med en MC motor med godkända strypningar när man reggar så är det ju enkelt.
Tanken har slagit mig tills jag tittar ner i plånboken

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är jag tjatig? Jag måste slå ett slag för http://www.laboratoriobebi.com

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det är i så fall bäst att passa på. Reglerna för hembyggen ska visst EU-anpassas snart
(vilket kommer att omöjliggöra alla former av hembyggda fordon...).

Jag tycker själv att vi ska anamma engelsmännens regler där man (enligt uppgift)
kan gatregga en F1:a (bara den har stänkskärmar)

Täby
Här sen Feb 2003

Jet skrev:
Det är i så fall bäst att passa på. Reglerna för hembyggen ska visst EU-anpassas snart
(vilket kommer att omöjliggöra alla former av hembyggda fordon...).

Var kan man läsa om det? Det är ju klart viktigt så man vet om det är nån ide att hoppa på ett sånt bygge eller inte.

#24, #64, #88
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:
Var kan man läsa om det? Det är ju klart viktigt så man vet om det är nån ide att hoppa på ett sånt bygge eller inte.

Jag läste det i Teknikens värld. Kolla med SFRo de borde ha koll om någon. http://www.sfro.com

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hejsan

Skriver samma sak som på Locostforumet;

Inget som vi i SFRo känner till och reglerna är faktiskt redan "EU-anpassade". Som jag sagt nån gång förut, vi har lyckats få rätt bra stöd av någorlunda högt uppsatta politiker och risken att undantagen för amatörbyggen försvinner anser jag vara minimal. Snarare kan man argumentera för att alla EU-länder borde tillåta reggning av amatörbyggen. Idag är det såvitt jag vet bara England och Sverige som har någorlunda skräddarsydda regler för det...

/Gustaf

Citera
eMpo021

Här sen Jul 2012

bumpar denna tråden med samma frågeställning som trådskaparen.
en radical prosport 1300 för man för 100k på blocket numera, hayabusamotorn är väl godkänd för gatbruk.
vad är det mer som behövs göras förutom det uppenbara med lampor, gatdäck osv?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det största problemet är om bilen kan räknas som amatörbyggd eller inte.

Om bilen såldes komplett som rejsbil från Radical så är den inte ett amatörbyggt fordon i föreskrifternas mening (byggd av enskild person för eget bruk). Då är det en serietillverkad tävlingsbil och då brukar det bli problem vid reggning.

Det finns olika sätt att lösa detta eller försöka lura systemet förstås men vill man göra "rätt" går den inte att regga rakt av. Däremot kan man förstås använda den som en grund för att bygga ett amatörbyggt fordon, kanske med egen ram eller stora modifieringar av bilen.

Gustaf

Citera
eMpo021

Här sen Jul 2012

tack för svaret gustaf.

jag har inget emot att göra en liten fuling för att få den gatreggad, drabbar ju ingen fattig right?.
man kan väl helt sonika påstå att man köpt bilen i delar lite här och där och på grund av detta är den amatörbyggd?
vad är det för modifieringar som måste göras för att man ska kunna få den gatlaglig? vikt/effekt är väl långt över gränsen misstänker jag? alltså måste man blya bilen men då kanske dom klagar på att rörramen är för klen eller liknande?
lite krångligt är de allt.

Här sen Jul 2012

Re:

therealpinto skrev:
Det största problemet är om bilen kan räknas som amatörbyggd eller inte.

Om bilen såldes komplett som rejsbil från Radical så är den inte ett amatörbyggt fordon i föreskrifternas mening (byggd av enskild person för eget bruk). Då är det en serietillverkad tävlingsbil och då brukar det bli problem vid reggning.

Det finns olika sätt att lösa detta eller försöka lura systemet förstås men vill man göra "rätt" går den inte att regga rakt av. Däremot kan man förstås använda den som en grund för att bygga ett amatörbyggt fordon, kanske med egen ram eller stora modifieringar av bilen.

Gustaf

svarade först och såg sen att du ju jobbade som sfro-besiktningsman.
har jag svurit i kyrkan nu?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns flera risker med att försöka lura systemet. Förutom det rent moraliska kanske så vet man ju inte i förväg var det blir stopp, det kan lika gärna bli vid regbesiktningen när hela bilen är klar och då är det rätt surt.

SFRO jobbar stenhårt för att "kit" ska behandlas som amatörbyggen rakt av men vi är inte riktigt där ännu.

Det som behöver förändras är ju inte någon exakt vetenskap, det handlar om att bilen inte längre ska anses vara en seriemässig Radical utan det ska vara så stora ändringar att du kan anses vara konstruktör. Ändrad/förstärkt ram, ändrade hjulupphängningar (annan geometri, andra komponenter), andra bromsar och annan drivlina brukar vara sådant som går åt rätt håll så att säga.

När det gäller effekt och vikt så är det ju så att om ramen är konstruerad för säg 800 kg totalvikt på bana, är det tveksamt om den skulle vara lämplig för säg 1200 kg totalvikt på gata. Så där finns en naturlig begränsning på hur mycket mer vikt man kan tillåta. Ska bilen gatanpassas så ökar vikten (lysen, bälten, kanske ventilation med mera) men hela konstruktionen måste hänga med. Är dessutom ramen byggd i tunnväggigt material kanske den inte alls är lämpad för gatbruk...

Gustaf

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Borde man inte kunna använda en Radical som mall och sen bygga en likadan ram själv och svetsa ihop precis som man kopierar när man bygger sjuor..?

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jo, det kan man, och gärna då samtidigt anpassa den för gatbruk :-)

Gustaf

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Re:

therealpinto skrev:
Jo, det kan man, och gärna då samtidigt anpassa den för gatbruk :-)

Gustaf

Gött! Då har vi ju en lösning Tanken har slagit mig många ggr med genom åren men kommer aldrig få tid... Det svåraste måste vara att få till en körbar höjd på bilen och få den snygg.

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det någon som tänkt bygga Radical för gatbruk
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande