Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9474 totalt) |
Jag lyfter tråden då jag blivit väldigt sugen på en radical/xtr2. En begagnad Radical Clubsport kan man få för under 10000 pund. Borde det inte gå att bygga om/till den och registrera den som amatörbyggt fordon?
_________________ Thomas Bjernflo |
||
Det borde väl gå. Problemet är att hitta en tillräckligt svag MC motor. Är det ok att köra med en MC motor med godkända strypningar när man reggar så är det ju enkelt. Tanken har slagit mig tills jag tittar ner i plånboken ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Är jag tjatig? Jag måste slå ett slag för http://www.laboratoriobebi.com
|
||
Det är i så fall bäst att passa på. Reglerna för hembyggen ska visst EU-anpassas snart
(vilket kommer att omöjliggöra alla former av hembyggda fordon...). Jag tycker själv att vi ska anamma engelsmännens regler där man (enligt uppgift) kan gatregga en F1:a (bara den har stänkskärmar) ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Var kan man läsa om det? Det är ju klart viktigt så man vet om det är nån ide att hoppa på ett sånt bygge eller inte. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag läste det i Teknikens värld. Kolla med SFRo de borde ha koll om någon. http://www.sfro.com _________________ Jörgen Eriksson |
||
Hejsan
Skriver samma sak som på Locostforumet; Inget som vi i SFRo känner till och reglerna är faktiskt redan "EU-anpassade". Som jag sagt nån gång förut, vi har lyckats få rätt bra stöd av någorlunda högt uppsatta politiker och risken att undantagen för amatörbyggen försvinner anser jag vara minimal. Snarare kan man argumentera för att alla EU-länder borde tillåta reggning av amatörbyggen. Idag är det såvitt jag vet bara England och Sverige som har någorlunda skräddarsydda regler för det... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
bumpar denna tråden med samma frågeställning som trådskaparen.
en radical prosport 1300 för man för 100k på blocket numera, hayabusamotorn är väl godkänd för gatbruk. vad är det mer som behövs göras förutom det uppenbara med lampor, gatdäck osv? _________________ emil ikone |
||
Det största problemet är om bilen kan räknas som amatörbyggd eller inte.
Om bilen såldes komplett som rejsbil från Radical så är den inte ett amatörbyggt fordon i föreskrifternas mening (byggd av enskild person för eget bruk). Då är det en serietillverkad tävlingsbil och då brukar det bli problem vid reggning. Det finns olika sätt att lösa detta eller försöka lura systemet förstås men vill man göra "rätt" går den inte att regga rakt av. Däremot kan man förstås använda den som en grund för att bygga ett amatörbyggt fordon, kanske med egen ram eller stora modifieringar av bilen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
tack för svaret gustaf.
jag har inget emot att göra en liten fuling för att få den gatreggad, drabbar ju ingen fattig right?. man kan väl helt sonika påstå att man köpt bilen i delar lite här och där och på grund av detta är den amatörbyggd? vad är det för modifieringar som måste göras för att man ska kunna få den gatlaglig? vikt/effekt är väl långt över gränsen misstänker jag? alltså måste man blya bilen men då kanske dom klagar på att rörramen är för klen eller liknande? lite krångligt är de allt. _________________ emil ikone |
||
Re:
svarade först och såg sen att du ju jobbade som sfro-besiktningsman. har jag svurit i kyrkan nu? ![]() _________________ emil ikone |
||
Det finns flera risker med att försöka lura systemet. Förutom det rent moraliska kanske så vet man ju inte i förväg var det blir stopp, det kan lika gärna bli vid regbesiktningen när hela bilen är klar och då är det rätt surt.
SFRO jobbar stenhårt för att "kit" ska behandlas som amatörbyggen rakt av men vi är inte riktigt där ännu. Det som behöver förändras är ju inte någon exakt vetenskap, det handlar om att bilen inte längre ska anses vara en seriemässig Radical utan det ska vara så stora ändringar att du kan anses vara konstruktör. Ändrad/förstärkt ram, ändrade hjulupphängningar (annan geometri, andra komponenter), andra bromsar och annan drivlina brukar vara sådant som går åt rätt håll så att säga. När det gäller effekt och vikt så är det ju så att om ramen är konstruerad för säg 800 kg totalvikt på bana, är det tveksamt om den skulle vara lämplig för säg 1200 kg totalvikt på gata. Så där finns en naturlig begränsning på hur mycket mer vikt man kan tillåta. Ska bilen gatanpassas så ökar vikten (lysen, bälten, kanske ventilation med mera) men hela konstruktionen måste hänga med. Är dessutom ramen byggd i tunnväggigt material kanske den inte alls är lämpad för gatbruk... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Borde man inte kunna använda en Radical som mall och sen bygga en likadan ram själv och svetsa ihop precis som man kopierar när man bygger sjuor..?
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Gött! Då har vi ju en lösning ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9474 totalt) |