Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur - varför inte raka rör?
2050 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare

Enl SBF så måste framstöttorna följa A-stolparna och sedan ska man komplettera med Toyota-stag. Har för mig att nedre delen på stöttan ska ansluta vertikalt mot golvet, alltså parallellt med huvudbågen. Skulle det inte, ren säkerhetsmässigt, funka med en huvudbåge och sedan en A-stolpe-båge och stöttor mellan dem? Eller för den delen framstöttor med endas en bock, inte två som det ofta blir. Alltså - raka rör vid a-stolpen som inte följer A-stolpens kontur? Och - när man ändå har dörrkryss, kan man inte då låta rören ansluta mot golvet med en rimlig vinkel? Det är ju inte godkänt nu, men jag bara frågar allmänt. Är det för att A-stoplen inte ska tryckas in och i såna fall vad gör det så länge taket inte kommer in i bilen?

Traditionellt bygger vi ju burar som satserna säljs. Jag har inte sett en enda bil som haft två sido-bågar med stöttor mellan istf huvudbåge vid B-stolpen. Orsak? Kanske är svårare rent praktiskt eller?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bygger man lite mer än minsta möjliga så vill man ha tvärstag under instrumentbräda som ger väldigt mycket sidokrockskydd, strävor till fjäderbenstorn och liknande ansluter också där "knäet" är idag.
Om man tar bort den främre delen av den triangeln så blir hela området svagare, speciellt för inträngni g framifrån då strävan kan knäckas enkelt.

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Ja nu menade jag förstås inte att man skulle skippa varken rören till tornen eller tvärröret - men det hade blivit så jobbig fråga om jag skulle ta med alla andra rör som finns i en bur i frågan. Finns ju inget som säger att man inte kan låta dörrkryssen, mcP-rören och tvärröret i samma punkt ändå.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003

Polestar gjorde ett antal varianter på temat på C30:n.
Jag gissar att det berodde delvis på att formen där A-stolparna övergår till tak är så knepig

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Zoomzoom skrev:
Polestar gjorde ett antal varianter på temat på C30:n.
Jag gissar att det berodde delvis på att formen där A-stolparna övergår till tak är så knepig

Tror den buren byggdes av Gäddhultarn?
Och beräkningarna gjordes av Caran (numera Semcon).

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Det förekommer burar med raka rör också, men det är ganska ovanligt. DTM har haft det, men jag vet inte om de fortfarande har det.
DTM är ju dock inga "bilar" i den traditionella bemärkelsen.

Spånar lite: Raka rör borde vara bättre, men det känns också som större risk att göra fel. Att lyfta in nya tekniker på gräsrotsnivå för att tjäna ytterligare 5% men riskera 30% pga den är felbyggd känns kanske vanskligt?
När jag skriver felbyggd, syftar jag på att ett bockat rör är enklare att dra nära karossen än ett kapat och svetsat (karosserna har oftast lite radie i sig). Dvs det är risk att en bur med raka rör kommer för långt in i karossen.
Styrkan borde vara högre, vilket gör att man kan köra med tunnare gods. Dvs det kräver beräkningar, simuleringar och kunskap för att dra nytta av det.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sen har man ju det där fåniga med att förare (kartläsare) ska ha lite avstånd till rören.
Annars blir det ju styvare med ett 8-kryss mitt i krockcellen

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Äsch, det finns ju stoppning att sätta på rören.
Citera
Skruva banåkabil
2050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande