|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145

07 Dec 2013 21:17
Re:
Magnus Sjögren skrev: | JonasR1 skrev: | Mitt tips är att kolla på objektet noga, vilket man oftast gör även om jag köpte min osedd 40mil bort...
Skulle jag köpa en m3a till skulle jag definitivt söka efter en som det är gjort mycket på.
Har själv, svetsat bakvagn, bytt alla skivor runt om, servat, köpt hjul i några uppsättningar mm.
En bil som detta är gjort på och grejerna följer med (hjul mm) kan kosta mer i inköp än den billiga m3an.
Men tid är också pengar och lösa grejer kostar alltid mer än när de sitter monterade av någon anledning :-)
Annars en riktigt kul bil, skapligt med hk även om det inte går att jämföra med alla hk-narkomaner på det här forumet :-)
Om bakvagn ska svetsas räkna då också med att byta alla bussningar. Gjorde inte jag vilket medför att jag får göra om och göra rätt den här vintern...
Lycka till! |
Jag tycker att det är svårt att hitta bilar till salu? Jag ha lagt in köpesannons här, på blocket och följer blocket& bytbil stenhårt efter en bil, SMG bilar finns det gott om. Manuella så är det -01:er importare. Såldes det inga svenska manuella?
Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha, så det blir en extra utgift. Men då får man fälgarna som man verkligen vill ha med.
Men visst, hitta "rätt" bil från början som är svetsad bakvagn mm vore inte fel alls. Jag skulle gärna lägga en slant extra på det. |
Tycker inte du ska vara rädd för att importera en bil, inte en -01 heller OM inte importen skett nyligen. Är ju dessutom vanligare att mätarna skruvas här i sverige än i utlandet.
Jag har en importerad 01a (tillverkad år 2000), har haft bilen i 4 år och det enda som gått sönder för mig har varit oljenivågivare (tydligen typfel på alla bmw) samt något motstånd till kupefläkten... Sen var visserligen min bil importerad när den var 7 månader gammal och kom precis på att dom missade ju byta lager så motorn rasade vid 4k mil...
MEN vad jag försöker svamla fram är det att du ska inte vara rädd för importer om dom varit i sverige länge samt dokumentationen finns, vara orolig för att kampanjerna på lager (och om det var något mer?) är gjorde tycker jag heller inte du ska vara rädd för, är dom itne gjorda så har motor redan skurit, min bils första motor hade gått 4k när den skar.
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
M-S-R
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Trådstartare

08 Dec 2013 12:46
Re:
E.Svensson skrev: | Magnus Sjögren skrev: | JonasR1 skrev: | Mitt tips är att kolla på objektet noga, vilket man oftast gör även om jag köpte min osedd 40mil bort...
Skulle jag köpa en m3a till skulle jag definitivt söka efter en som det är gjort mycket på.
Har själv, svetsat bakvagn, bytt alla skivor runt om, servat, köpt hjul i några uppsättningar mm.
En bil som detta är gjort på och grejerna följer med (hjul mm) kan kosta mer i inköp än den billiga m3an.
Men tid är också pengar och lösa grejer kostar alltid mer än när de sitter monterade av någon anledning :-)
Annars en riktigt kul bil, skapligt med hk även om det inte går att jämföra med alla hk-narkomaner på det här forumet :-)
Om bakvagn ska svetsas räkna då också med att byta alla bussningar. Gjorde inte jag vilket medför att jag får göra om och göra rätt den här vintern...
Lycka till! |
Jag tycker att det är svårt att hitta bilar till salu? Jag ha lagt in köpesannons här, på blocket och följer blocket& bytbil stenhårt efter en bil, SMG bilar finns det gott om. Manuella så är det -01:er importare. Såldes det inga svenska manuella?
Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha, så det blir en extra utgift. Men då får man fälgarna som man verkligen vill ha med.
Men visst, hitta "rätt" bil från början som är svetsad bakvagn mm vore inte fel alls. Jag skulle gärna lägga en slant extra på det. |
Tycker inte du ska vara rädd för att importera en bil, inte en -01 heller OM inte importen skett nyligen. Är ju dessutom vanligare att mätarna skruvas här i sverige än i utlandet.
Jag har en importerad 01a (tillverkad år 2000), har haft bilen i 4 år och det enda som gått sönder för mig har varit oljenivågivare (tydligen typfel på alla bmw) samt något motstånd till kupefläkten... Sen var visserligen min bil importerad när den var 7 månader gammal och kom precis på att dom missade ju byta lager så motorn rasade vid 4k mil...
MEN vad jag försöker svamla fram är det att du ska inte vara rädd för importer om dom varit i sverige länge samt dokumentationen finns, vara orolig för att kampanjerna på lager (och om det var något mer?) är gjorde tycker jag heller inte du ska vara rädd för, är dom itne gjorda så har motor redan skurit, min bils första motor hade gått 4k när den skar. |
Jag har en 01 import lite på G nu.
Den har mkt bra servicehistorik, och som du säger så behöver man nog inte oroa sig för lagrerna då motorn borde ha rasat för länge sen.
Det lutar åt köpläge för mig just nu
|
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299

12 Dec 2013 21:28
Re:
Magnus Sjögren skrev: | Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha... |
Vilka? Vore kul om du valde nåt snyggt som TE37 eller RPF1. Passar otroligt bra på M3:orna. Finns redan för många med samma gamla kryssekerfälgar.
_________________ Andreas Engström
Honda Civic -12
Du borde cykla mer!
|
M-S-R
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Trådstartare

13 Dec 2013 14:50
Re:
AndreasVH skrev: | Magnus Sjögren skrev: | Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha... |
Vilka? Vore kul om du valde nåt snyggt som TE37 eller RPF1. Passar otroligt bra på M3:orna. Finns redan för många med samma gamla kryssekerfälgar.  |
Måste tyvärr göra dig besviken, BBS CH syftar jag på men har även kikat en del på RPF1
|
lanab
Sthlm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 16

15 Dec 2013 10:08
Re:
Magnus Sjögren skrev: |
Jag tycker att det är svårt att hitta bilar till salu? Jag ha lagt in köpesannons här, på blocket och följer blocket& bytbil stenhårt efter en bil, SMG bilar finns det gott om. Manuella så är det -01:er importare. Såldes det inga svenska manuella?
|
Jo det ska finnas sv-sålda med manuell, jag hade själv en 01:a med manuell låda sv-såld som jag köpte ny från Novation i Uppsala
|
Jan-Erik Nyberg
Skåne
Här sen Feb 2006
Inlägg: 60

26 Dec 2013 13:39
Hej och god fortsättning på er.
Är det lika vanligt med sprickor runt bakvagnen på manuella som på bilar med SMG?
_________________ Hälsningar
Jan-Erik Nyberg
|
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 663

01 Jan 2014 18:14
Av vad jag har kunnat läsa mig till så verkar det vanligare med sprickor på SMG bilar, det hänger säkert ihop med hur hårt det går att växla med en sån. (Läge 6 är ju brutalt hårt tycker jag, det smäller ju till i hela bilen när man växlar).
Jag kommer förhoppningsvis att försöka köpa en M3E46 till hösten om allt går som det ska. Men jag tycker tyvärr att det har varit rätt så dåligt utbud på blocket nu under 2013. Jag skulle vilja ha en face-liftad svart eller grå, helst manuell under 12K mil. Vad bör man få betala för en sådan till sommaren/hösten?
_________________ Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145

01 Jan 2014 21:48
Re:
Jan-Erik Nyberg skrev: | Hej och god fortsättning på er.
Är det lika vanligt med sprickor runt bakvagnen på manuella som på bilar med SMG? |
Ingen aning, däremot vet jag att även dom manuella spricker.
Som jag har förstått det så beror sprickorna mest på sidokrängningarna...
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
biLLa
Orust
Här sen Jul 2006
Inlägg: 56

23 Jan 2014 19:50
Jag hade en M3 e446 -01 med 16k på mätaren och ingen tendens till sprickor.
_________________ Per Skoglund
2010 NS BTG 18:20,6 / 2 varv
2011 NS BTG 9:45,5 / 16 varv
2012 NS BTG 8:52,0 / 24 varv
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145

23 Jan 2014 21:01
Re:
biLLa skrev: | Jag hade en M3 e446 -01 med 16k på mätaren och ingen tendens till sprickor. |
Hade den gått något bana med rdäck?
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
biLLa
Orust
Här sen Jul 2006
Inlägg: 56

23 Jan 2014 22:29
Re:
E.Svensson skrev: | biLLa skrev: | Jag hade en M3 e446 -01 med 16k på mätaren och ingen tendens till sprickor. |
Hade den gått något bana med rdäck? |
Massa bana med rdäck och allt i chassiväg bytt:)
_________________ Per Skoglund
2010 NS BTG 18:20,6 / 2 varv
2011 NS BTG 9:45,5 / 16 varv
2012 NS BTG 8:52,0 / 24 varv
|
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145

23 Jan 2014 23:30
Re:
biLLa skrev: | E.Svensson skrev: | biLLa skrev: | Jag hade en M3 e446 -01 med 16k på mätaren och ingen tendens till sprickor. |
Hade den gått något bana med rdäck? |
Massa bana med rdäck och allt i chassiväg bytt:) |
Imponerande isånnafall min var visserligen inte sprucken (förstärkningar gjorda) men plåtskarvar i skuffen och runt fjädertallriken på karossen hade gått upp, och det efter 2 säsonger på bana.
_________________ Erik Svensson
Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
|
M-S-R
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Trådstartare

01 Mar 2014 19:47
Glömde ju uppdatera här med att jag vågade köpa en E46M3 efter alla råd i tråden
Projekttråd kommer
|
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687

02 Mar 2014 00:52
Grattis till bilen!
_________________ Anders F@lk
993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567

02 Mar 2014 05:43
Kul! Ser fram emot att följa ditt äventyr!
_________________ Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
|
|