Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd E46M3
<<   1, 2
10343 besök totalt
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Magnus Sjögren skrev:
JonasR1 skrev:
Mitt tips är att kolla på objektet noga, vilket man oftast gör även om jag köpte min osedd 40mil bort...
Skulle jag köpa en m3a till skulle jag definitivt söka efter en som det är gjort mycket på.
Har själv, svetsat bakvagn, bytt alla skivor runt om, servat, köpt hjul i några uppsättningar mm.
En bil som detta är gjort på och grejerna följer med (hjul mm) kan kosta mer i inköp än den billiga m3an.
Men tid är också pengar och lösa grejer kostar alltid mer än när de sitter monterade av någon anledning :-)

Annars en riktigt kul bil, skapligt med hk även om det inte går att jämföra med alla hk-narkomaner på det här forumet :-)

Om bakvagn ska svetsas räkna då också med att byta alla bussningar. Gjorde inte jag vilket medför att jag får göra om och göra rätt den här vintern...

Lycka till!

Jag tycker att det är svårt att hitta bilar till salu? Jag ha lagt in köpesannons här, på blocket och följer blocket& bytbil stenhårt efter en bil, SMG bilar finns det gott om. Manuella så är det -01:er importare. Såldes det inga svenska manuella?

Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha, så det blir en extra utgift. Men då får man fälgarna som man verkligen vill ha med.

Men visst, hitta "rätt" bil från början som är svetsad bakvagn mm vore inte fel alls. Jag skulle gärna lägga en slant extra på det.

Tycker inte du ska vara rädd för att importera en bil, inte en -01 heller OM inte importen skett nyligen. Är ju dessutom vanligare att mätarna skruvas här i sverige än i utlandet.

Jag har en importerad 01a (tillverkad år 2000), har haft bilen i 4 år och det enda som gått sönder för mig har varit oljenivågivare (tydligen typfel på alla bmw) samt något motstånd till kupefläkten... Sen var visserligen min bil importerad när den var 7 månader gammal och kom precis på att dom missade ju byta lager så motorn rasade vid 4k mil...
MEN vad jag försöker svamla fram är det att du ska inte vara rädd för importer om dom varit i sverige länge samt dokumentationen finns, vara orolig för att kampanjerna på lager (och om det var något mer?) är gjorde tycker jag heller inte du ska vara rädd för, är dom itne gjorda så har motor redan skurit, min bils första motor hade gått 4k när den skar.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

E.Svensson skrev:
Magnus Sjögren skrev:
JonasR1 skrev:
Mitt tips är att kolla på objektet noga, vilket man oftast gör även om jag köpte min osedd 40mil bort...
Skulle jag köpa en m3a till skulle jag definitivt söka efter en som det är gjort mycket på.
Har själv, svetsat bakvagn, bytt alla skivor runt om, servat, köpt hjul i några uppsättningar mm.
En bil som detta är gjort på och grejerna följer med (hjul mm) kan kosta mer i inköp än den billiga m3an.
Men tid är också pengar och lösa grejer kostar alltid mer än när de sitter monterade av någon anledning :-)

Annars en riktigt kul bil, skapligt med hk även om det inte går att jämföra med alla hk-narkomaner på det här forumet :-)

Om bakvagn ska svetsas räkna då också med att byta alla bussningar. Gjorde inte jag vilket medför att jag får göra om och göra rätt den här vintern...

Lycka till!

Jag tycker att det är svårt att hitta bilar till salu? Jag ha lagt in köpesannons här, på blocket och följer blocket& bytbil stenhårt efter en bil, SMG bilar finns det gott om. Manuella så är det -01:er importare. Såldes det inga svenska manuella?

Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha, så det blir en extra utgift. Men då får man fälgarna som man verkligen vill ha med.

Men visst, hitta "rätt" bil från början som är svetsad bakvagn mm vore inte fel alls. Jag skulle gärna lägga en slant extra på det.

Tycker inte du ska vara rädd för att importera en bil, inte en -01 heller OM inte importen skett nyligen. Är ju dessutom vanligare att mätarna skruvas här i sverige än i utlandet.

Jag har en importerad 01a (tillverkad år 2000), har haft bilen i 4 år och det enda som gått sönder för mig har varit oljenivågivare (tydligen typfel på alla bmw) samt något motstånd till kupefläkten... Sen var visserligen min bil importerad när den var 7 månader gammal och kom precis på att dom missade ju byta lager så motorn rasade vid 4k mil...
MEN vad jag försöker svamla fram är det att du ska inte vara rädd för importer om dom varit i sverige länge samt dokumentationen finns, vara orolig för att kampanjerna på lager (och om det var något mer?) är gjorde tycker jag heller inte du ska vara rädd för, är dom itne gjorda så har motor redan skurit, min bils första motor hade gått 4k när den skar.

Jag har en 01 import lite på G nu.
Den har mkt bra servicehistorik, och som du säger så behöver man nog inte oroa sig för lagrerna då motorn borde ha rasat för länge sen.
Det lutar åt köpläge för mig just nu
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Re:

Magnus Sjögren skrev:
Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha...

Vilka? Vore kul om du valde nåt snyggt som TE37 eller RPF1. Passar otroligt bra på M3:orna. Finns redan för många med samma gamla kryssekerfälgar.

Du borde cykla mer!
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

AndreasVH skrev:
Magnus Sjögren skrev:

Vilka? Vore kul om du valde nåt snyggt som TE37 eller RPF1. Passar otroligt bra på M3:orna. Finns redan för många med samma gamla kryssekerfälgar.

Måste tyvärr göra dig besviken, BBS CH syftar jag på men har även kikat en del på RPF1 thumbs up
Citera
lanab
Sthlm
Här sen Aug 2013

Re:

Magnus Sjögren skrev:

Jo det ska finnas sv-sålda med manuell, jag hade själv en 01:a med manuell låda sv-såld som jag köpte ny från Novation i Uppsala

Skåne
Här sen Feb 2006

Hej och god fortsättning på er.

Är det lika vanligt med sprickor runt bakvagnen på manuella som på bilar med SMG?

iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Av vad jag har kunnat läsa mig till så verkar det vanligare med sprickor på SMG bilar, det hänger säkert ihop med hur hårt det går att växla med en sån. (Läge 6 är ju brutalt hårt tycker jag, det smäller ju till i hela bilen när man växlar).

Jag kommer förhoppningsvis att försöka köpa en M3E46 till hösten om allt går som det ska. Men jag tycker tyvärr att det har varit rätt så dåligt utbud på blocket nu under 2013. Jag skulle vilja ha en face-liftad svart eller grå, helst manuell under 12K mil. Vad bör man få betala för en sådan till sommaren/hösten?

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Jan-Erik Nyberg skrev:
Hej och god fortsättning på er.

Är det lika vanligt med sprickor runt bakvagnen på manuella som på bilar med SMG?

Ingen aning, däremot vet jag att även dom manuella spricker.
Som jag har förstått det så beror sprickorna mest på sidokrängningarna...

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
biLLa
Orust
Här sen Jul 2006

Jag hade en M3 e446 -01 med 16k på mätaren och ingen tendens till sprickor.

2010 NS BTG 18:20,6 / 2 varv
2011 NS BTG 9:45,5 / 16 varv
2012 NS BTG 8:52,0 / 24 varv
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

biLLa skrev:

Hade den gått något bana med rdäck?

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
biLLa
Orust
Här sen Jul 2006

Re:

E.Svensson skrev:
biLLa skrev:

Massa bana med rdäck och allt i chassiväg bytt:)

2010 NS BTG 18:20,6 / 2 varv
2011 NS BTG 9:45,5 / 16 varv
2012 NS BTG 8:52,0 / 24 varv
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

biLLa skrev:
E.Svensson skrev:
biLLa skrev:

Massa bana med rdäck och allt i chassiväg bytt:)

Imponerande isånnafall min var visserligen inte sprucken (förstärkningar gjorda) men plåtskarvar i skuffen och runt fjädertallriken på karossen hade gått upp, och det efter 2 säsonger på bana.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Glömde ju uppdatera här med att jag vågade köpa en E46M3 efter alla råd i tråden thumbs up

Projekttråd kommer
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Grattis till bilen!

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

AndreasVH skrev:
Magnus Sjögren skrev:

thumbs up thumbs up

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Kul! Ser fram emot att följa ditt äventyr!

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd E46M3
<<   1, 2
10343 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande