| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
val av bromsskivor tjocklek v.s dia
|
1125 besök totalt |
|
Har samma funderingar fast för 295x32mm skiva. Vad det motsvara i en större tunnare skiva?
Lika så, skall man välja 24 eller 48 kylkanaler?? Imitt fall gäller detta en framtida uppdatering Med ap-racing 4-kolvs ok fram. Orginal är det 295x22. (Kör idag 300x28)
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Jag har idag 258x22. Ska köra med brembo 4kolvs och någon av dessa skivor. De känns som en skiva som är 3mm tjockare har bättre förutsättningar än 7mm större i diameter att hantera värme? Men de är bara vad jag tror.
_________________ Robin Ahlgren |
|
Hej Robin.
Jag hade oxå valt den tjockare skivan. Men det är egentligen så mycket mer som avgör vilken som är bäst för racing. Som redan nämnt, kylkanaler. Utfromning av dessa och hur många. Vart tas ventilering från. Insida eller utsida? Hur stor pad yta har skivan? Sätter du en stor aggresive kloss på den tunna skivan brinner den upp alldeless för fort. Ville du måtta på mina gamla skivor så är jag på plats imorgon tisdag. Hörs _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
|
Tjockare väggar = större termisk kapacitet i skivan dvs jämnare tempspridning. Jag hade satsat på 305x28 i ditt val. Om du har tänkt bygga en 2-delad skiva med alunav så har vi riktigt hårda skivor 295x28 / 304x28 (51mm svepyta för beläggen) med rotationsriktning vä/hö (48 kylkanaler).
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
![]() |
Skruva banåkabil
val av bromsskivor tjocklek v.s dia
|
1125 besök totalt |