| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Har någon lyckats med eftermarknadssprut och SMG låda?
|
5899 besök totalt |
|
Skickar ut en fråga till alla experter här på Rejsa! Min undran är om någon har kombinerat SMG låda med eftermarknadssprut? Alla tips är välkomna! _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||
|
Vi kör redan med MaxxEcu i bilen! Och allt med vanos osv funkar.
Maxx Tuning har ingen lösning just nu, menom någon har hur styrning av SMG funkar, kanske dom kan utveckla sitt sprut. _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||
|
Är inte alls insatt i hur lådan funkar, men är det inte enklare att bara köra den standalone (tex med en PLC?)?
Eller är det fler parametrar än tändning/shift cut som påverkas i motorn? |
||||||
|
Jo kanske det, men nu har vi lådan och skulle vilja koppla in roboten.
Smg lådan har en egen styrbox, men vi vill veta hur signalen till ecu ser ut just för tändning/shift cut. _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||
|
Jag har piggybacksystem som funkar ihop med SMG på min M3:a..
Turbocenter tror jag fixade.. |
||||||
|
Re:
har du separat eftermarknads styrsystem till motor och smg låda? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
|
Re:
Nu gissar jag bara, men piggyback borde innebära att man kör med orginalbox och sedan förställer motorsprutets signaler?! För själva definitionen av piggyback är väl just att den inte är standalone. Fast det är klart, det behöver inte innebära att det är orginal ECU. Oavsett vilket så är det intresant att veta hur det fungerar.. Jag är väldigt intresserad av denna konfigurationen, det hade gjort sig i min Datsun..
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
|
Det sitter aem piggyback som styr bränsle och tändning och org ecu styr allt annat
|
||||||
|
Re:
efter som hela tråden handlade om att få SMG att fungera stand alone ihop med ett eftermarknads sprut så undrade ja ju helt hur han menade dom löst de, men det visade sig att han helt missat trådskaparens fråga. för att köra AEM Piggyback och resten original styrsystem i en race bil är känns helt ointresant _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
|
Turbocenter har ju på något sätt löst kommunikationen mellan alla komponenter i min bil så SMG-lådan fungerar som den ska.
Även om just inte min installation hjälper så kanske Turbocenter kan hjälpa trådskaparen att lyckas med sina komponenter.
|
||||||
|
Re:
Det är ju för att det är original box på SMG ännu med ett piggy back sprut,,, inte det trådskapren sökte.. Ps: Turbocenter har ju INTE lyckats det är ju därför dom kör ett piggyback _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Jag har googlat lite och vad jag lyckats komma fram till är att det inte finns någon eftermarknadsstyrning.
En kommentar jag hittade summerade det hela för mig: "Smg from an E46 could work on a race car but it is very limiting in many ways The car will be a fair bit heavier with smg and you are limited to the standard engine ECU and loom which can be a nightmare on a race car . You can't really change the diff ratio either as the blip on downchange won't match the speed of the car which will wreck the box eventually . You must also use the std flywheel setup which weighs a ton and will kill the car getting out of slow corners I would advise anybody building a car with the S54 not to use the std ecu because it can be a nightmare" Kommer härifrån: http://www.bmw-driver.net/forum/showthread.php?t=38164 Läs även denna tråden, mycket läsvärd! http://www.apexspeedtech.com/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=736 _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
|
Re:
Det är väl denna bilen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
Sen är det långt från alla styrsystem som är knäckta fullt ut, och att chippa på gammalt vis gör det lite knussligt att ändra förbättra på egen hand (eller hos annan mappare än den som bränner chippen). |
||||||
|
Re:
Plus loggning. Med ett bra eftermarknadssystem är bra loggning guld värt inte bara för finjustering utan även för ev. felsökning i depån. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Tittade igenom lite SMG-specar. Jag förstår om det är problmeatisk att få det att fungera.
Det verkar inte vara jätte mkt I/O. Men det finns en CAN-lina bara för informationsutbyte mellan motorstyrdon och SMG-styrdon. Utan det informationen lära man inte vara i närheten av att få igång något. Har själv gjort några växellåds-prylar. En-två bitar fel någon stans i ett can-meddelande och inget fungerar som förväntat. (kan dessutom inte tänka mig att de använder sig av något standardprotokoll) Det är lite temperaturer, accerlationssensorer, dörrkontakter, hjulhastigheter, farthållare, bromskontakter, varvtal, spjällvinkel och gaspedalsläge Alternativet då är att styra allt till SMG-lådan externt. Men originalfunktionalitet verkar vara rätt genomarbetad (minst sagt) Att kunna köra en fungerade bil i 4wd dyno och en del reverseengineering för analys är bra början för att se vad man måste koka ihop. Vad finns det för budget för att få det att funka? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re:
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5899 besök totalt |