| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 race car project
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (32318 totalt) |
|
This topic is interesting
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php and so is the link to stoptech. It may well be only my imagination but I have the feeling my pads do not retract into the calipers fully which leads to brake pad deposit at the end of the session http://www.stoptech.com/technical/ _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Jag förespråkar så små bromsar som möjligt utan risk för överhettning. Ingen idé att släpa på tiotals kilo med gjutjärn som odämpat vikt om man kan klara sig med mindre. Att det blev 993TT ok på våran kärra är pga. Mattias handlade bromsar långt före, men jag förstår honom då Big Reds ofta inte är mycket dyrare än 930 prylar så det är OK
Jag tror fortfarande att 930 bromsar med tillräcklig kylning och bra belägg borde klara av en hel del. Hårda bellägg och bra scoop är A och o ... en bekant i USA kör med 930 bromsar och Pagid orange på sin 3.6-kärra och lever loppan på bana utan problem. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
I am convinced you are right, even if I may end up changing everything and probably go for the bigger version (since I already run with the bigger cheaper discs the weight increase will not be that much). Some other cars have much smaller system than ours for the same weight and it works. My problem is something else. Cooling is sorted out and the pads and discs were bedded in properly. I know I am to aggressive on the brakes. It's either that or the pads to not return to their proper position (Sometimes I can hear the pads touch the disc when I am not breaking) and it leaves pad deposit on the discs. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
|
Tja! såg din bil på Gelleråsen idag, såg riktigt bra ut
Snodde en bild på den med: http://community.webshots.com/s/imag /Danne _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
|
ta bort http:// och tryck
Fråga mig inte varför MS Win
_________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||
Eller ett mellanslag efter url, sen enter. Man vill undvika direkt länkning likt den ovan, därför är det som det är. Tur att det är enkelt att komma runt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Great it works.
As you can see on the pictures it was a warm day and she badly needed fresh air. For my part (and I think Staffan as well) I felt power loss during the day especially the afternoon. In the morning I had a minor problem with a metallic collar binding the intercooler hoose in place giving up and causing airl leak under boost so she had time to cool down. The afternoon was more intensive so she never had time to cool between stints, power loss was significant. In the morning Staffan and I were running under 1,20 but we were above 1,20 in the afternoon... If you see things on a positive angle I could probably grill sausages on the intercooler
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Märkligt det här med tiderna, höll koll varv för varv i stort sett hela dagen. Bortsett från första passet så körde jag runt 1.20 hela formiddagen med en bästa tid på 1.19,5 (med trafik, men alla personbästa tider är väl med trafik ). På eftermiddagen var jag 1.0 - 1.5 sekunder långsammare, men jag tror att jag släppte ut för mycket luft ur däcken, att allt var varmt inklusive mig själv gjorde inte saken bättre.
Vincent
Vincent, grillpartyskämtet till trots så måste jag säga att bilarna höll väldigt bra värmemässigt, inga problem vare sig med motortemp eller bromsar. Personlig minnesanteckning: Måste lätta bilen, måste lätta bilen, måste lätta bilen... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
For my part I think I got tired, the strange noise when starting up warm (probably one of the gaz pumps) kind of spooked me out and I lost concentration, that comes on top of the feeling of power loss. Considering what I have invested in the car you are not THAT much slower _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
NEJ NEJ NEJ ! Precis när jag trodde att jag var på väg att börja komma ifatt viktmässigt så börjar du fixa med bromsarna
Vad fick du betala för 3.6 oken ? Sen är ju inte dom gamla oken direkt värdelösa. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
I wont stop until my car has the same potential as the one in these videos
PS - Needed to find something to bump up my thread so we get all 3 911 Turbo threads high on the list
||||
|
Bromsar...
Vill också ha 3.6 bromsar. Min tidigare turbo hade stora problem med bromsarna. Det var en 930-85. Vet ni om det skiljer något på bromsarna på en 930-85 och en 965-91? Jag körde med blå pagid på min senaste bil 964c2-91. Tyckte att dom slet skivor ganska snabbt. Vad ska man ha om man ska köpa nya till turbon? _________________ __________________________ MVH Tommy Karlsson |
||||
|
Re: Bromsar...
Jag hade trassel med dom stora bromsarna (S4-bromsar) på min 944 turbo. Fick alltid höra att det var som jag inte kunde bromsa. Men det visade sig vara kolvtätningarna som tappat spänsten och inte drog tillbaka kolvarna dom där få 1/100 mm. Med andra ord lå alltid beläggen emot skivan lite lätt istället för att få in en luftfilm emellan, så värme från skivan kom in i beläggen. Kanske likande trassel du hade på din 85:a. Jag kör med orginal 1-kolvsok på min 931-räser, går hur bra som helst. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Re: Bromsar...
I think that't exactly the problem I have with mine. When the pads are very warm they form some kind of deposit on the discs that hardens with time and after a while you can ditch your discs. For my part the only choice was switching to bigger calippers or refurbishing the existing ones, since money burns in my pocket I choose the 1st option but I am convinced the 2nd one would do as well. With brake ducts I have no fade at all and the original brakes are strong enough for me . _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
|
Tror man klarar sig långt med 3.3 bromsarna så länge oken är fräscha och att man har en
bra kylning av skivorna. Skillnaden mellan 3.6 och 3.3 bromsarna är att 3.6 bromsarna har 20% större svebredd fram, bak är bromsarna identiska. Man kan köra med 3.6 skivorna till 3.3 bromsarna, kan vara bra att veta, 3.6 skivorna är billigare. Funderar också på att byta till 3.6 oken fram, men efter att jag installerade bromskylningstrattar + slangar så har jag inte haft några problem med bromsarna så det har inte känts lika angeläget. Om det är något jag har problem med så är det programvaran i ABS:en. Som exempel har jag stora problem i slutet av bortre rakan på Gelleråsen (inför Ejes kurva). Pedalen hoppar upp och ner, misstänker att ABS går in i något slags blixthalka läge. Medicinen är att trycka ner pedalen lite behärskat. I och med att Vincent lämnar bort allt jobb är det nog brake even på att köpa 3.6 oken och sälja 3.3 oken, jämfört med att renovera. Jag tror inte man ska inte förakta värdet av att kunna säga att man har "big red" bromsar. Jag körde med gula Pagid förra säsongen, funkade väldigt bra. Kör idag med PF097, funkar bra men jag är orolig för att skivorna slits hårt, dock för tidigt att säga något entydigt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
After Kinnekulle last week-end with PCS
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1800 It's Knutstorp this week-end with PCSR
||||
|
Short report following a full day at Knutstorp with PCSR and a lot of track time.
I was clearly faster than in April during the licence course. In April I drove 1,13/1,14, now I was clocked manually at 1,10 and 1,111 with a transponder I am sure I can cut more but I drive VERY conservatively in the NGK bend and it feels good that way !
The car goes very well, no major issues. The rear fuel pump does sound strange from time to time on very warm start up (just after 20mins track time) and is on the list of parts to replace. The new brakes work well. Strangly and contrary to what I thought the ABS doesn't kick in as much as it used to. The old rear calipers do no retract fully in so I usually take a small drive after each stint to cool down everything and avoid having the very warm pads in contact with the disc on the parking lot. I still have some vibrations in the steering wheel from time to time but it disappears when I brake hard or when the tyres are "cleaned" , it's nothing compared to what I had before ! We took the opportunity to weight the car at Knutstorp 1450KG with me in it confirming it has been lightened by roughly 70kg. Now I am used to the additional power and slightly lower weight I have to plan the next step
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 race car project
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (32318 totalt) |