Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 race car project
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (32318 totalt)
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
This topic is interesting

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3420&postdays=0&postord . . . .

and so is the link to stoptech. It may well be only my imagination but I have the feeling my pads do not retract into the calipers fully which leads to brake pad deposit at the end of the session

http://www.stoptech.com/technical/

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Staffan Bergholm skrev:
Undrar om 3.6 oken fram är att tänka på.
Goran vad tror du, skulle det hjälpa ?
Vet att K3 tyckte det var en bra idé, det var inte så himla dyrt heller.

Jag förespråkar så små bromsar som möjligt utan risk för överhettning. Ingen idé att släpa på tiotals kilo med gjutjärn som odämpat vikt om man kan klara sig med mindre. Att det blev 993TT ok på våran kärra är pga. Mattias handlade bromsar långt före, men jag förstår honom då Big Reds ofta inte är mycket dyrare än 930 prylar så det är OK

Jag tror fortfarande att 930 bromsar med tillräcklig kylning och bra belägg borde klara av en hel del. Hårda bellägg och bra scoop är A och o ... en bekant i USA kör med 930 bromsar och Pagid orange på sin 3.6-kärra och lever loppan på bana utan problem.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
beepbeep skrev:

Jag förespråkar så små bromsar som möjligt utan risk för överhettning. Ingen idé att släpa på tiotals kilo med gjutjärn som odämpat vikt om man kan klara sig med mindre. Att det blev 993TT ok på våran kärra är pga. Mattias handlade bromsar långt före, men jag förstår honom då Big Reds ofta inte är mycket dyrare än 930 prylar så det är OK

Jag tror fortfarande att 930 bromsar med tillräcklig kylning och bra belägg borde klara av en hel del. Hårda bellägg och bra scoop är A och o ... en bekant i USA kör med 930 bromsar och Pagid orange på sin 3.6-kärra och lever loppan på bana utan problem.

I am convinced you are right, even if I may end up changing everything and probably go for the bigger version (since I already run with the bigger cheaper discs the weight increase will not be that much). Some other cars have much smaller system than ours for the same weight and it works. My problem is something else. Cooling is sorted out and the pads and discs were bedded in properly.

I know I am to aggressive on the brakes. It's either that or the pads to not return to their proper position (Sometimes I can hear the pads touch the disc when I am not breaking) and it leaves pad deposit on the discs.

Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003

Tja! såg din bil på Gelleråsen idag, såg riktigt bra ut

Snodde en bild på den med: http://community.webshots.com/s/image13/6/75/48/141267548AWGpGV_ph.jpg . . . .

/Danne

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Thanks !

Unfortunatly I can't make your link to work ?

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

VincentM skrev:
Thanks !

Unfortunatly I can't make your link to work ?

Samma här.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

ta bort http:// och tryck

Fråga mig inte varför MS Win

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

volvo360 skrev:
ta bort http:// och tryck

Fråga mig inte varför MS Win

Eller ett mellanslag efter url, sen enter.

Man vill undvika direkt länkning likt den ovan, därför är det som det är. Tur att det är enkelt att komma runt.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Great it works.

As you can see on the pictures it was a warm day and she badly needed fresh air. For my part (and I think Staffan as well) I felt power loss during the day especially the afternoon. In the morning I had a minor problem with a metallic collar binding the intercooler hoose in place giving up and causing airl leak under boost so she had time to cool down.

The afternoon was more intensive so she never had time to cool between stints, power loss was significant. In the morning Staffan and I were running under 1,20 but we were above 1,20 in the afternoon... If you see things on a positive angle I could probably grill sausages on the intercooler

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

VincentM skrev:
Great it works.

As you can see on the pictures it was a warm day and she badly needed fresh air. For my part (and I think Staffan as well) I felt power loss during the day especially the afternoon. In the morning I had a minor problem with a metallic collar binding the intercooler hoose in place giving up and causing airl leak under boost so she had time to cool down.

The afternoon was more intensive so she never had time to cool between stints, power loss was significant. In the morning Staffan and I were running under 1,20 but we were above 1,20 in the afternoon... If you see things on a positive angle I could probably grill sausages on the intercooler

Märkligt det här med tiderna, höll koll varv för varv i stort sett hela dagen.

Bortsett från första passet så körde jag runt 1.20 hela formiddagen med en bästa tid på 1.19,5 (med trafik, men alla personbästa tider är väl med trafik ). På eftermiddagen var jag 1.0 - 1.5 sekunder långsammare, men jag tror att jag släppte ut för mycket luft ur däcken, att allt var varmt inklusive mig själv gjorde inte saken bättre.
Vincent var snabbare

Vincent, grillpartyskämtet till trots så måste jag säga att bilarna höll väldigt bra värmemässigt, inga problem vare sig med motortemp eller bromsar.

Personlig minnesanteckning:
Måste lätta bilen, måste lätta bilen, måste lätta bilen...

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:

Märkligt det här med tiderna, höll koll varv för varv i stort sett hela dagen.

Bortsett från första passet så körde jag runt 1.20 hela formiddagen med en bästa tid på 1.19,5 (med trafik, men alla personbästa tider är väl med trafik ). På eftermiddagen var jag 1.0 - 1.5 sekunder långsammare, men jag tror att jag släppte ut för mycket luft ur däcken, att allt var varmt inklusive mig själv gjorde inte saken bättre.
Vincent var snabbare

Vincent, grillpartyskämtet till trots så måste jag säga att bilarna höll väldigt bra värmemässigt, inga problem vare sig med motortemp eller bromsar.

Personlig minnesanteckning:
Måste lätta bilen, måste lätta bilen, måste lätta bilen...

For my part I think I got tired, the strange noise when starting up warm (probably one of the gaz pumps) kind of spooked me out and I lost concentration, that comes on top of the feeling of power loss.

Considering what I have invested in the car you are not THAT much slower thumbs up

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
3,6T brake front calipers are ordered as well as new discs and pagid yellows. Everything should be in order for the next track day.

I couldn't resist spending the money

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

VincentM skrev:
3,6T brake front calipers are ordered as well as new discs and pagid yellows. Everything should be in order for the next track day.

I couldn't resist spending the money

NEJ NEJ NEJ !
Precis när jag trodde att jag var på väg att börja komma ifatt viktmässigt så börjar du fixa med bromsarna

Vad fick du betala för 3.6 oken ?
Sen är ju inte dom gamla oken direkt värdelösa. thumbs up

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10365

I wont stop until my car has the same potential as the one in these videos

PS - Needed to find something to bump up my thread so we get all 3 911 Turbo threads high on the list

TBoy
Katrineholm
Här sen Dec 2002

Bromsar...

Vill också ha 3.6 bromsar.
Min tidigare turbo hade stora problem med bromsarna.
Det var en 930-85.
Vet ni om det skiljer något på bromsarna på en 930-85 och en 965-91?
Jag körde med blå pagid på min senaste bil 964c2-91.
Tyckte att dom slet skivor ganska snabbt.
Vad ska man ha om man ska köpa nya till turbon?

MVH Tommy Karlsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Bromsar...

TBoy skrev:
Det var en 930-85.

Jag hade trassel med dom stora bromsarna (S4-bromsar) på min 944 turbo. Fick alltid höra att det var som jag inte kunde bromsa. Men det visade sig vara kolvtätningarna som tappat spänsten och inte drog tillbaka kolvarna dom där få 1/100 mm. Med andra ord lå alltid beläggen emot skivan lite lätt istället för att få in en luftfilm emellan, så värme från skivan kom in i beläggen. Kanske likande trassel du hade på din 85:a.

Jag kör med orginal 1-kolvsok på min 931-räser, går hur bra som helst.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re: Bromsar...

Pär Hylander skrev:
TBoy skrev:
Det var en 930-85.

Jag hade trassel med dom stora bromsarna (S4-bromsar) på min 944 turbo. Fick alltid höra att det var som jag inte kunde bromsa. Men det visade sig vara kolvtätningarna som tappat spänsten och inte drog tillbaka kolvarna dom där få 1/100 mm. Med andra ord lå alltid beläggen emot skivan lite lätt istället för att få in en luftfilm emellan, så värme från skivan kom in i beläggen. Kanske likande trassel du hade på din 85:a.

Jag kör med orginal 1-kolvsok på min 931-räser, går hur bra som helst.

I think that't exactly the problem I have with mine. When the pads are very warm they form some kind of deposit on the discs that hardens with time and after a while you can ditch your discs.
For my part the only choice was switching to bigger calippers or refurbishing the existing ones, since money burns in my pocket I choose the 1st option but I am convinced the 2nd one would do as well.
With brake ducts I have no fade at all and the original brakes are strong enough for me .

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Tror man klarar sig långt med 3.3 bromsarna så länge oken är fräscha och att man har en
bra kylning av skivorna. Skillnaden mellan 3.6 och 3.3 bromsarna är att 3.6 bromsarna har
20% större svebredd fram, bak är bromsarna identiska. Man kan köra med 3.6 skivorna till
3.3 bromsarna, kan vara bra att veta, 3.6 skivorna är billigare.

Funderar också på att byta till 3.6 oken fram, men efter att jag installerade
bromskylningstrattar + slangar så har jag inte haft några problem med bromsarna så det har
inte känts lika angeläget. Om det är något jag har problem med så är det programvaran i
ABS:en. Som exempel har jag stora problem i slutet av bortre rakan på Gelleråsen (inför
Ejes kurva). Pedalen hoppar upp och ner, misstänker att ABS går in i något slags
blixthalka läge. Medicinen är att trycka ner pedalen lite behärskat.

I och med att Vincent lämnar bort allt jobb är det nog brake even på att köpa 3.6 oken och
sälja 3.3 oken, jämfört med att renovera. Jag tror inte man ska inte förakta värdet av att
kunna säga att man har "big red" bromsar.

Jag körde med gula Pagid förra säsongen, funkade väldigt bra.
Kör idag med PF097, funkar bra men jag är orolig för att skivorna slits hårt, dock för
tidigt att säga något entydigt.

Citera
TBoy
Katrineholm
Här sen Dec 2002

Får väl se hur bra orginalbromsarna funkar på första banmötet...
Jag har ju kylning på bilen så det ska nog gå bra.
Min bromsteknik tror jag är rätt bra..

MVH Tommy Karlsson
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
After Kinnekulle last week-end with PCS thumbs up ....

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1800-new_2004-08-06-img_0252.jpg

It's Knutstorp this week-end with PCSR

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Short report following a full day at Knutstorp with PCSR and a lot of track time.

I was clearly faster than in April during the licence course. In April I drove 1,13/1,14, now I was clocked manually at 1,10 and 1,111 with a transponder I am sure I can cut more but I drive VERY conservatively in the NGK bend and it feels good that way !

The car goes very well, no major issues.

The rear fuel pump does sound strange from time to time on very warm start up (just after 20mins track time) and is on the list of parts to replace.

The new brakes work well. Strangly and contrary to what I thought the ABS doesn't kick in as much as it used to. The old rear calipers do no retract fully in so I usually take a small drive after each stint to cool down everything and avoid having the very warm pads in contact with the disc on the parking lot. I still have some vibrations in the steering wheel from time to time but it disappears when I brake hard or when the tyres are "cleaned" , it's nothing compared to what I had before !

We took the opportunity to weight the car at Knutstorp 1450KG with me in it confirming it has been lightened by roughly 70kg. Now I am used to the additional power and slightly lower weight I have to plan the next step

Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 race car project
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (32318 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande