Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 28946 besök totalt |
Re:
Så är det ju verkligen! Därför jag vill se om detta verkligen är något att satsa på... Är det inte något att "hänga i granen" så lägger jag ju hellre mina pengar på bandagar / mer chassidelar ![]() Är det så att 350z har inbyggd förstärkning kanske? I så fall kan det ju vara en bra pryl! _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Såhär skriver Gripenland:
4/6 punktsbälte kontra roll. Vi är nog alla överens att ska man rolla är det bra med båge eller bur! Jag håller dock inte med om att det är ett måste med båge för att använda 4/6 punktsbälte. När en bil rollar och taket trycks in sker det mycket snabbt! Så snabbt att de krafter som behövs för att flytta undan en överkropp från stolen blir större än vad kroppen tål. Tänk er följande: Du sitter bältad i en bilstol. Du ber en stark kompis släppa ett stort betongblock på ditt huvud från två meters höjd. Sitter du bältad med 3pkt kommer du att bryta krossa skallen och bryta nacken. Sitter du bältad med 4/6pkt kommer du att krossa skallen och bryta nacken. Sitter du med hjälm kommer du att bryta nacken. Kroppen hinner inte undan snabbt nog! Enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan ha överkroppen flyttad ur stolen när intryckningen sker. Det kan hända om man slängs runt i en helt vanlig bilstol. I en bra sportstol sitter man ganska fast pga höga sidostöd. Skulle jag själv använda 6pkt bälte i en bil utan båge eller bur? Definitivt! Säkerheten är inte mycket bättre med tre pkt om man inte har en väldans massa tur. Däremot har 6pkt bältet en masa andra fördelar i de vanligaste krockfallen (på gatan). När man byter stol, bältesinfästningspunkter mm så rubbar man balansen som biltillverkaren provat fram. Det är främst underglidningsskyddet som är svårt att få till. Det är inte det att det inte går att fixa med det finns alltid en osäkerhets faktor. Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel! _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Jaha, då har jag läst på Micran
![]() Grattis till din nya!!!!!!!!!!1 ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Re:
Kommer blir grymt roligt ![]() Tror min nya Micra kan bli riktigt riktigt kul på bana ![]() _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Re:
Ursäkta en dum fråga men fem f_n är Gripenland??? Har "hen" forskat på och utvärderat olyckor med 3/4/6-punkts bälten och doktorerat på ämnet? Edit: Sökte och läste hela tråden där du ryckt löst ett svar - jag håller inte helt med efter den info jag fått (se nedan) men som alltid - "Det beror på" När jag satt i styrelsen för BMW Sport Club på sent 90-tal hade vi just diskussionen flerpunktsbälten i bilar utan båge/bur och hade då kontakt med VTI i Linköping. Vi fick se filmer på hur kroppen kastas i sidled när bilen rullar med ett trepunktsbälte i en originalstol och det syns tydligt att förare/passagerare är i otakt med rullningen. När a-stolpen deformeras och taket trycks ner ligger förare/passagerare ner, de sitter alltså inte upprätt utan ligger efter rotationen. "Gripenlands" jämförelse med betongblock på taket köper jag inte. Så gott som undantagslöst skulle jag vilja säga slår inte bilen ner som om den släppts upp och ner med taket mot asfalten utan du har en rotationshastighet som påverkar förare & passagerare. Så 4/6-punkts bälte i en originalstol där du sitter nära taket med huvudet är nej, nej, nej! (Jag har t.o.m. sett effekterna av detta när en Saab voltade på Kinnekulle för många år sedan; originalstol, fyrpunktsbälte och hjälmen mot taket - killen är förlamad från nacken och nedåt. ![]() Vill du ha skalstol utan båge/bur - sätt den så absolut lågt som möjligt så du får ordentligt med luft mellan hjälmen och taket! För visst, i en skalstol med höga sidor kastas du vid en rullning inte alls i sidled på samma sätt som i en orignalstol. Egentligen bör du alltså ha minst båge så snart du sätter i en skalstol i en banåkabil...
Nej, nej, nej och NEJ!!! Aldrig fyrpunktsbälte i originalstolar där huvudet hamnar nära taket! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Jag har inte läst tråden själv Martin.. saxade bara från vad en annan hade skrivit i sin tråd. Det blir original 3p bälte i min! Läst allt för mycket dåligt om denna lösningen
![]() _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Klickade precis hem 4st Federal 595 RS-R att åka på i början. Har alltid varit sugen på att se hur dessa beter sig, och nu precis hemkommen från Thailand var ju prislappen rätt också
![]() 265/35-18 runtom fick det bli ![]() _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
_________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Re:
heheh! Ja, tyngre kommer den ju absolut vara i alla fall! Allt i bilen kommer förbli original ![]() Får hålla tummarna att jag i alla fall kan åka ifrån lite på rakorna ![]() _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Idag kom det lite däck att åka på!
![]() Nu är det bara lack av fälgarna, Coilovers och någon avgaslösning kvar! ![]() ![]() screen capture windows _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Sådärja! Nu har jag fått mina ban-åkar-hjul ihopmonterade. Nästa steg blir att lacka fälgarna med Plasti dip
![]() För övrigt var däcken ett HELVETE(!!!!!) att montera. 265 på 8,5" bred fälg fram är såklart inte riktigt att rekommendera, men det lustiga vara att det va lika jävligt bak på 9,5" bred fälg. Pumpburen fick det bli och sen sätta klockan på 9kg innan dom ville hoppa på ordentligt. ![]() how to take screenshots _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Dom är bara tunga i början. Efter ett tag är slitbanan borta och korden framme och då
väger de nästan ingenting. Sen hitta jag BRA läsning i din tråd. 2sekunder långsammare än med Mazdan gick det Blir kul på Mantorp !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Hahah jajjamen!
Dock snorhala gatdäck, originalbromsar och originalchassi med ingen camber alls. Ska bli spännande nu med lite mer vettiga saker ![]() _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Är det inte org.bilar man ska jämföra???
OK, får väl bygga in en 3-rotors till maj då och sliks. ![]() Det blir R3:an orginal. Ska bara byta olja i motorn. ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Jodå! Det tycker jag allt att det är...
Problemet är ju bara att jag inte riktigt anser Mazdan vara original ![]() Ska bli riktigt roligt att se hur den nya blåa traktorn blir att köra ![]() Ja, din R3 är riktigt fin Lennart! Använder du den varje dag? _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
Re:
Original = så som den kom ifrån bandet på Mazda... Though luck att den är banpreppad från början men det är ju en GT3a också ![]() _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 28946 besök totalt |