Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 350z 2006
<<   1, 2, 3, 4   >>
28946 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Jag skulle inte vilja sitta fast i ett 4punkt om taket börjar ramla in..

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Jag skulle inte vilja sitta fast i ett 4punkt om taket börjar ramla in..


Så är det ju verkligen! Därför jag vill se om detta verkligen är något att satsa på... Är det inte något att "hänga i granen" så lägger jag ju hellre mina pengar på bandagar / mer chassidelar

Är det så att 350z har inbyggd förstärkning kanske? I så fall kan det ju vara en bra pryl!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Såhär skriver Gripenland:

4/6 punktsbälte kontra roll.
Vi är nog alla överens att ska man rolla är det bra med båge eller bur! Jag håller dock inte med om att det är ett måste med båge för att använda 4/6 punktsbälte.

När en bil rollar och taket trycks in sker det mycket snabbt! Så snabbt att de krafter som behövs för att flytta undan en överkropp från stolen blir större än vad kroppen tål.

Tänk er följande: Du sitter bältad i en bilstol. Du ber en stark kompis släppa ett stort betongblock på ditt huvud från två meters höjd.
Sitter du bältad med 3pkt kommer du att bryta krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du bältad med 4/6pkt kommer du att krossa skallen och bryta nacken.
Sitter du med hjälm kommer du att bryta nacken.

Kroppen hinner inte undan snabbt nog!

Enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan ha överkroppen flyttad ur stolen när intryckningen sker. Det kan hända om man slängs runt i en helt vanlig bilstol. I en bra sportstol sitter man ganska fast pga höga sidostöd.

Skulle jag själv använda 6pkt bälte i en bil utan båge eller bur? Definitivt!
Säkerheten är inte mycket bättre med tre pkt om man inte har en väldans massa tur. Däremot har 6pkt bältet en masa andra fördelar i de vanligaste krockfallen (på gatan).

När man byter stol, bältesinfästningspunkter mm så rubbar man balansen som biltillverkaren provat fram. Det är främst underglidningsskyddet som är svårt att få till. Det är inte det att det inte går att fixa med det finns alltid en osäkerhets faktor. Så varför chansa? Har man 6pkt kan man inte göra fel!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Idag kom mina ställbara camberarmar fram. Känns riktigt bra!


_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Jaha, då har jag läst på Micran Ska bli kul att träffas på banan (Mantorp med Honda) var det visst.
Grattis till din nya!!!!!!!!!!1 thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Re:

Lennart skrev:
Jaha, då har jag läst på Micran Ska bli kul att träffas på banan (Mantorp med Honda) var det visst.
Grattis till din nya!!!!!!!!!!1 thumbs up


Kommer blir grymt roligt
Tror min nya Micra kan bli riktigt riktigt kul på bana thumbs up

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re:

Erajk skrev:
Såhär skriver Gripenland:

En del som jag inte håller med om helt och hållet.


Ursäkta en dum fråga men fem f_n är Gripenland???

Har "hen" forskat på och utvärderat olyckor med 3/4/6-punkts bälten och doktorerat på ämnet?

Edit: Sökte och läste hela tråden där du ryckt löst ett svar - jag håller inte helt med efter den info jag fått (se nedan) men som alltid - "Det beror på"

När jag satt i styrelsen för BMW Sport Club på sent 90-tal hade vi just diskussionen flerpunktsbälten i bilar utan båge/bur och hade då kontakt med VTI i Linköping.
Vi fick se filmer på hur kroppen kastas i sidled när bilen rullar med ett trepunktsbälte i en originalstol och det syns tydligt att förare/passagerare är i otakt med rullningen. När a-stolpen deformeras och taket trycks ner ligger förare/passagerare ner, de sitter alltså inte upprätt utan ligger efter rotationen.

"Gripenlands" jämförelse med betongblock på taket köper jag inte. Så gott som undantagslöst skulle jag vilja säga slår inte bilen ner som om den släppts upp och ner med taket mot asfalten utan du har en rotationshastighet som påverkar förare & passagerare.

Så 4/6-punkts bälte i en originalstol där du sitter nära taket med huvudet är nej, nej, nej!
(Jag har t.o.m. sett effekterna av detta när en Saab voltade på Kinnekulle för många år sedan; originalstol, fyrpunktsbälte och hjälmen mot taket - killen är förlamad från nacken och nedåt. )

Vill du ha skalstol utan båge/bur - sätt den så absolut lågt som möjligt så du får ordentligt med luft mellan hjälmen och taket!
För visst, i en skalstol med höga sidor kastas du vid en rullning inte alls i sidled på samma sätt som i en orignalstol. Egentligen bör du alltså ha minst båge så snart du sätter i en skalstol i en banåkabil...

Erajk skrev:
Någon här inne som har någon kunskap i detta?



Tanken är alltså absolut inte att åka med detta på gatan, då jag kan använda mitt vanliga 3p och så fort jag kommer till banan knäppa på 4p.


Nej, nej, nej och NEJ!!! Aldrig fyrpunktsbälte i originalstolar där huvudet hamnar nära taket!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Jag har inte läst tråden själv Martin.. saxade bara från vad en annan hade skrivit i sin tråd. Det blir original 3p bälte i min! Läst allt för mycket dåligt om denna lösningen

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Klickade precis hem 4st Federal 595 RS-R att åka på i början. Har alltid varit sugen på att se hur dessa beter sig, och nu precis hemkommen från Thailand var ju prislappen rätt också

265/35-18 runtom fick det bli thumbs up

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Johan.Abrahamsson
Norrköping
Här sen Jan 2006
Inlägg: 42



Ska bli skoj och se hur den går på banan i sommar och jämföra med råttan.

_________________
Johan Abrahamsson
RX-8 Clupsport
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Re:

Johan.Abrahamsson skrev:
Ska bli skoj och se hur den går på banan i sommar och jämföra med råttan.


heheh! Ja, tyngre kommer den ju absolut vara i alla fall! Allt i bilen kommer förbli original
Får hålla tummarna att jag i alla fall kan åka ifrån lite på rakorna

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Idag kom det lite däck att åka på!
Nu är det bara lack av fälgarna, Coilovers och någon avgaslösning kvar!


screen capture windows

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Sådärja! Nu har jag fått mina ban-åkar-hjul ihopmonterade. Nästa steg blir att lacka fälgarna med Plasti dip

För övrigt var däcken ett HELVETE(!!!!!) att montera. 265 på 8,5" bred fälg fram är såklart inte riktigt att rekommendera, men det lustiga vara att det va lika jävligt bak på 9,5" bred fälg.
Pumpburen fick det bli och sen sätta klockan på 9kg innan dom ville hoppa på ordentligt.


how to take screenshots

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Men JÄVLAR va tunga hjulen blev!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Dom är bara tunga i början. Efter ett tag är slitbanan borta och korden framme och då
väger de nästan ingenting.

Sen hitta jag BRA läsning i din tråd. 2sekunder långsammare än med Mazdan gick det

Blir kul på Mantorp !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Hahah jajjamen!
Dock snorhala gatdäck, originalbromsar och originalchassi med ingen camber alls.
Ska bli spännande nu med lite mer vettiga saker

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Är det inte org.bilar man ska jämföra???
OK, får väl bygga in en 3-rotors till maj då och sliks.

Det blir R3:an orginal. Ska bara byta olja i motorn. C Jo!!!!!!!!!!!!!1

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



R3an är superfin, där har du verkligen gjort ett kap Lennart.

Hade de varit lite billigare hade det varit svårt att motstå. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Jodå! Det tycker jag allt att det är...
Problemet är ju bara att jag inte riktigt anser Mazdan vara original

Ska bli riktigt roligt att se hur den nya blåa traktorn blir att köra

Ja, din R3 är riktigt fin Lennart! Använder du den varje dag?

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Re:

Erajk skrev:
Jodå! Det tycker jag allt att det är...
Problemet är ju bara att jag inte riktigt anser Mazdan vara original

Ska bli riktigt roligt att se hur den nya blåa traktorn blir att köra

Ja, din R3 är riktigt fin Lennart! Använder du den varje dag?


Original = så som den kom ifrån bandet på Mazda... Though luck att den är banpreppad från början men det är ju en GT3a också

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 350z 2006
<<   1, 2, 3, 4   >>
28946 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande