| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
<< 1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 235, 236, 237 >> 17 besök idag (1175226 totalt) |
|
Jag röstar också på vakuumpump. Har man åkt runt Gotland ring med undermotoriserad bil med vakuumservo så förstår man: Man åker med plattan i mattan i stort sett hela tiden, förutom när man kommer till kurvorna och panikbromsar. Det lilla vakuum som uppkommer mellan växlingar räcker helt enkelt inte till. Detta leder till knasig servoverkan som varierar från kurva till kurva.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Att du aldrig fick till det med manuella bromsar berodde troligen på att du hade bromsok med förliten kolvarea. Ska man köra utan servo behöver man ok med så pass stor kolvarea att det går att få till ett vettigt utväxlingsförhållande med de minsta huvudcylindrarna som går att köpa. Visst går det att lösa med att montera servo men det går också att lösa genom att byta bromsok. Är rätt vanligt att tro att det går att plocka bort servot på vilket bromssystem som helst bara man har bromsvåg eller rätt huvudcylinder. Men med förliten kolvarea går det inte och då får man en bil som är hopplöst tungbromsad eller som det i värsta fall inte går att låsa hjulen med. Man måste välja bromsok, skivor och huvudcylindrar tillsammans om man ska köra utan servo. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Här stövlar jag in sent i färgdiskussionen med ett förslag jag med! En grönfärg som i mitt tycke Måste tas upp när man pratar mörkgrönt, men som tyvärr missats här
Imperial Green, som är en brytning av Brittish Racing Green (http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Carlton). Vad jag vet så är Lotus Omegan den enda bil som haft denna färg som std. - Positivt med färgen: +Racing anor (kommer från Brittish Racing Green) +Lotus anor (som ju är rejsigt )
+Lotus Omega förkortas ofta som L/O, och alla vet väl att lodjur (som det skämtats om här) i folkmun kort kallas för just LO! (i alla fall norr om Vindelälven..)
+Enda serieproducerade bilen som haft denna färg var Länge världens snabbast 4dr sedan. När Lotus Omegan kom var den en best på många sätt som inte riktigt passade in i bilvärlden. Mercedes och BMW begränsade sina bilar till 250kmh, sen kommer L/O med en toppfart av 288 och blåser om dem allihop! +Så mörk att du inte ser att den är grön förrän ljuset träffar rätt och den lyser upp! (Faktiskt en väldigt läcker färg!) - Negativt med färgen: -Ingen annan har den.. -Måste klarlackas = tungt och orejsigt.. Kort sagt, finns inget negativt förutom 0,4kg högre totalvikt som du sparar igen om du ser till att göra tvåan innan du ska ut på banan!
Toppa med guld dekor alá John Player Special för att knyta an till 70-tals racingen och du är hemma! Nedan: Lotus kavalkad! Skiftar från svart:
Till lite grönare:
Till GRÖNT!
Hade det varit min bil och jag hade varit inne på grönt så hade denna färg varit given
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Andreas: Det kan vara så...
2x40mm kolvar/bromsok. Flytande. Provade med 15/16" (som var för lång slaglängd), 1" (som var för stum), 1 1/8" (bara för att se om man behövde komma över någon magisk gräns för att det skulle funka. Det behövde man inte ). Mindre än 15/16" fick jag inte tag på, men jag antog bara att det skulle bli ännu värre...
Kanske får göra ett test. Sånt här är ju mycket enklare att laborera med när bilen är reggad och laglig att köra på gatan med dock. Innan regbesiktning är det svårt att hitta körtid för att sortera ut sånt där. Dvs inför besiktningen behövs något som bara funkar hjälpligt. Men det är kanske rätt ändå. Borde kunna sätta vågen direkt på torpeden (utan att integrera den i torpeden). Istället för att ta itu med ev. servoproblemet nu, så skjuter man ju det framför sig till ev. ombesiktning i så fall. Cassius: Mmmm, Lotus Omega. Pojkrumsdröm!
|
||
|
Re:
Sjuk bil.. Sjuk prestanda.. Sjukt läcker färg! Sjukt rakt igenom
(Uppdatera pro/con listan i föregående inlägg) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Vissa personer hjälper till lite mer än med glada tillrop bara...
Det dök upp ett tjockt vadderat kuvert i posten idag innehållandes en kanonöverraskning; Ett kuvert kommer lastat... ... ...med nord-lockbrickor till typ alla viktiga infästningar på bilen! Sjuuuukt najs motivationsboost nu när det börjar närma sig montering som sagt!
|
||
|
Re:
Blå metallic och stor/liten-Cragar-kopior verkar vara ett genomgående tema hos säljaren Personligen föredrar jag samma fälgdiameter fram/bak med smala fram och breda bak, och överlåter stor/liten-temat till däcken (och fälgkanterna)
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
Re:
Hej Vet inte vad du har för erfarenheter vad gäller montering med såna lockbrickor. Vi har kört såna för låsning av hydaulcylindrar. På kolven då alltså. Jag fattar ju att det är slutmontering, men var är det tänkt att användas? Dom sitter som innifan och måste ibland sågas bort. Sågas i skarven menar jag då. Kaross/ ram och såna ställen funkar väl om det aldrig ska delas på. Min erfarenhet, andra vet nog bättre _________________ Magnus nilsson |
||
|
Re:
*asg* Är de så man gör? Fan jag som alltid sågar av bultar, speciellt jobbigt me hjulbultarna
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
|
Tips:
http://www.blocket.se/vi/52157108.htm Är själv ute efter en sådan. Men den står lite långt bort för mig. [/url] _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
|
Lite långt bort för mig också egentligen....
Men jag köpte den ändå.
Handpenning läggs i detta nu. Detta är nog mitt mest impulsiva köp på länge - särskilt eftersom han inte hade någon lyftmöjlighet av den. Undrar hur fasiken man fixar det här egentligen?
Tack för tipset... Tror jag.
|
||
|
Re:
_________________ Roland Johansson |
||
Den väger 515kg och är 190cm hög. Typ tyngdpunkt en meter över marken uppskattningsvis. Ska den fraktas på bilsläp, blir det nog till att försöka lägga den ner på en pall... Problemet är bara att säljaren saknar lyftmöjlighet med mer än en liten motorlyft (vilket knappast ger tillräcklig höjd för att få upp den på ett släp ) och vill inte skicka den.
Det här blir nog en intressant historia att dela med sig av.
Någon i Arvikatrakten som kör truck/lyftfordon får gärna höra av sig...
|
||
|
Stöddig polare, synd att de bor på fel sida av Sverige bara.
Fräsköpet riskerar att bli en följetong, vi får se. När man tittar tillbaka på det är det säkert roligt.
Behöver tips på var man kan hitta bronsbussningar med innerdiameter ca 30mm? Samt lämplig axelstump slipad till 30mm också... Hade gärna sluppit tillverka lagerprylar till vipparmarna fram. EDIT: de två gulaktiga T-bussningarna på bilden och tappen innanför dessa.
Ytterhylsan kan jag göra själv, men det hade varit skönt att slippa pyssla med lagertoleranserna i alla fall... |
||
|
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
<< 1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 235, 236, 237 >> 17 besök idag (1175226 totalt) |