| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga m20b28 högkomps sugis
|
8145 besök totalt |
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php hejsan som rubriken lyder så håller jag på bygger en banbil/gatbil som även kommer vara reggad osvmen har fastnat just nu med motorn och kombinationerna det ska bli en m20b28 : m52b28 vev m20b25 topp som ska in på portning osv m20b25 motorblock som ska behandlas m20b20 stakar som ska viktas m20b25 kolvar oxå viktas matchporta insug samt grenrör IRESA grenrör steg 2 ventilfjärdrar ppf ska köpa helt nya original vippor på bmw ställbart kamdrev vassare kam vet inte grader i skrivandets stund har även högtrycks oljepump fekzen chip med lite högre varvstopp tanken är att svarva ner motorblocket lite och få ett högre komp förhållande och till min fråga är det någon som gjort liknande eller som vet något om hur man kan gå till väg hur mycket som ska planas osv har googlat som en dåre men alla verkar bara vara intresserade av lågkomp och turbo dessa dagar och ingen uppskattar det gamla hederliga sugtrimmet vilket lockar mig mer till det mvh tim _________________ tim (fimpen) lindstål |
||
|
Toppdecka heter det (dvs plana blocket)
Men om du planar toppen eller blocket beror ju bara på hur högt kolvarna går med nya veven. Kolla också hur tjockt gods det är i kolvtopparna så att du har möjlighet att fräsa ur för ventilerna när du kör med höglyftande kamaxlar. Bra tanke med trimmad sugis, mer kontroll på gasandet
Btw, kolla om du kan få igenom en modernare motor i besiktningen, mer mos i en maskin med 4 ventilsteknik. Det fanns väl en e30 med en liten v8 i också
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Som Steffe skriver är nog billigaste lösningen att stoppa i en nyare 4-v motor om man vill upp över 220 ärliga kusar, men å andra sidan det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet som Farbror Barbro säger.
Så lite M20 inspiration.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Lidholm |
||
|
Vill inte ta ner dig från intresset att bygga vass M20 motor, (av nån outgrundlig anledning har ja 2st rätt vassa M20 på gång i verkstan)
Det jag vill komma till är att det kostar så ofantligt mycket pengar att bygga seriöst, som jag förstår du vill göra ( och jag med... ) Rådet är nog att plocka något som är vassare från början, om man söker vettig effekt för rimlig summa. Men för det vassa råa raciga ljudet, så måste man upp med större sedlar o mkt arbete. Mitt dilemma är att jag redan köpt så pass mycket delar att det bara är att fortsätta....
Förstår till fullo, p.g.a min egen "läggning" om du vill bygga en potent M20, PMa om du har några funderingar, så kanske ja kan vara till nån hjälp.
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
a sorry glömde skriva det tänkte använda mig av katt kolvarna har inte hunnit mätte än till 100% men vad jag räknat ut i huvudet så hamnar kolvarna 2mm längre ner när allt är på plats vilket genererar i att jag måste plana (toppdecka) 2 mm?
ja började bygga turbo förut men vart nog lite vatten över huvudet så håller mig till något jag kan :P nja tänkte hålla mig till m20 blir lättare och bara rulla in på bilprovningen då tänkte försöka regga med bur framöver oxå så kan kanske underlätta då :P jo vet har varit inne på motorbyte oxå men får bli framöver så fall råkade ha alla dessa komponenter liggandes i garaget så blir lite billigare och bara snickra ihop det :P tack inspiration behövs för tillfället
jo men hade allt liggandes och har en polare som gör alla motorarbeten gratis så blir mest bara plocka ihop allt och se vad det blir / förhoppningsvis jävligt hardcore haha /
du råkar inte veta hur man räknar ut kompförhållanden? eller veta någon som byggt liknande med liknande recept och räknat ut kompet redan? _________________ tim (fimpen) lindstål |
||
Ja, då är det bara o köra på, blir ju hur kul som helst. Varför 2.8 liter? för hög effekt behövs mycket varv, 2,8 innebär högre kolvhastighet. Ökat vridmoment får du säkert, då på lägre varvtal såklart. Sen, katkolven har ju inte den bästa utformning precis., vilket lyft/kamaxel tänker du köra?? Kan bli problem om du ska få hög kompression med katkolvar, dom är ju precis motsats till en högkompskolv. Planar/svarar du kolven o flyttar upp den så höjer du lite kompression, men då finns inte materialurtag för ventil med högt lyft. Kommer du köra originalinsug?? det har ju inte den bästa utformningen precis.
Ang. kompression : länken + lera. http://www.csgnetwork.com/compcalc.h
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Ang fyrventilad motor så är absolut billigaste maskinen förhållande till effekten M52B28
Min första M52B28 gav 200hk på bakhjulen helt oöppnad motor med följande mod. -S50 grenrör -Enkelt 2,5" avgas -M50B26 insug -Bortplockat kylfläkt -Större remskivor på generator & vattenpump Motorn gick med en ej chippad orginalbox. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
grejen är att jag har en 2.8 vev liggandes så känns onödigt och inte använda den jo precis blir lite extra vrid oxå :P har en dr schrick 272 nu så till sommaren blir det ganska snäll cam endå jag va inne lite grann på att få tag i ike katkolvar och köra med men verkar svåra och hitta :/ men tänkte toppdäcka och försöka få ett passande komp på den vägen. ja tänkte match porta insuget samtidigt som toppen portas får duga så länge tänkte försöka förstå mig på sprut osv framöver till nästa säsong :P hmm kan va till nytta min matte är inte den bästa
_________________ tim (fimpen) lindstål |
||
|
Okej, blir ett rätt mild "vridmotor" isf.
Att tipsa om du vill ha mer effekt är annat insug o vassare kam, men det viktiga är väl o få ihop motorn, bygga styrsystem o få allt o funka, samt köra köra köra
2,5 kolvar från 86/87 ej kat, är svåra o hitta ja, hade en sån motor tidigare, men inte ofta man ser dom. Om du ska putsa insugskanal mot insuget, är det än viktigare att matcha avgas mot extraktorn. Vilket styrsystem tänkte du köra? Lycka till!
||
|
Re:
Ja det blir det ju kommer bygga ihop den iår med dom delarna jag har som ett första steg för att sedan nästa år byta kam Och försöka få i ett sprut och uppgradera mer överdelen av motorn är ju ganska lätt och fixa när motorn är i. Misstänkte något sånt :/ Jo tänkte lämna in både extraktor och insug med toppen
Kör just nu med ett fekzen chip med högre varvstopp och original system _________________ tim (fimpen) lindstål |
||
|
försening
tja killar va ett tag sen jag va här och skrev om motorn då jag haft sönder handen i en arbetsolycka
men försöker hålla humöret uppe och tänka på annat med att fixa med motorn (brorsan bygger åt mig och jag tittar på)
men har även köpt mig en 288 kam till motorn som jag ska skicka iväg på torsdag men insåg en väldigt konstig grej när jag satte ihop motorn för att mäta hur mycket som ska tas bort för att sen kunna toppdeka jo kolven vänder exakt som original med 2.8 veven och 320 stakar samt 325 kat kolvar och hur är det möjligt? trodde man behövde plana av blocket för att få rätt kompföhållande? :O _________________ tim (fimpen) lindstål |
||
|
Re: försening
Trist med handen
Vi bygger för tiden ochså en "M20b28" med M52b28 vev och 320 stakar. (84mm slag) Konstigt at kolven vänder på eksakt samma plats I teorin ska kolven vända 0,5mm lägre mot orginal. 9mm ökat slag från 75mm til 84mm, men 5mm kortare stake.
Vi kör med icke-kat kolvar fårn -86 och har mätt oss fram til en komp på 10,3:1. (Volum kolv/topp uppmätt) Vi kör med Enem z45 kam och ska kun toppdecka blocket med 0,1mm då avstånden mellan kolv och ventil i ÖD var lite liten. Vi kunde säkert ta lite ekstra men heller "safe than sorry"... _________________ - E30 325 - 8.17 BTG
|
||
|
Re: försening
ja det va lite jobbigt faktiskt men kan börja skruva själv igen om några månader förhoppningsvis om musklerna och allt växer ihop ordentligt igen :P aha så de ba 0.5 mm måste nästan mäta igen när jag får hem grejerna igen :/ för borde ju behöva toppdecka mer än tänkt då för att få rätt komp? hur gjorde ni när ni mätte ut kompet? jävla lyx att ni kom över gamla kolvarna. men hur många grader är z45an på? ja faktiskt inte billigt med ras tyvärr
||
|
Som sagt kommer vi inte toppdecka nått då 10.3:1 kjenns ok. Om inte måste vi ta ur mer plats i kolvarna til ventilerna.
Enem Z45 har 280/280 11.0 mm lyft Man kan rekna sig fram til teoretisk komp sålenge man vet orginal komp och slag. Teroretisk räknad skulle vi få 10.2:1 men fick 10.3:1 uppmätt. Vi gjordë såhär: Satt ihop motorn med en kolv i ÖD med fett/greas i ringspår, mellan ventil/ventilsätet och et tynt lag mellan blokk/topp. Fylte komprimerad volum med vatten gjennom en engangs spruta. Vände på motorn i alla vinklar för at få ur all luft. La til bereknad volum av topp packning och vips har man komprimerad volum Bara at legga inn slagvolumet i beräkningen och så får man komp.
_________________ - E30 325 - 8.17 BTG
|
||
|
tjaa äntligen tillbaka igen och de dags för en uppdatering har varit dålig på det.
undersökte lite extra efter det du sa där och du har fan rätt det saknas 0.5 mm bara jag som missat hela grejen och försökt mäta med ögat hehe :P men kom på däremot att efter som toppen planas 0.2 mm så borde det ju bli ganska bra endå när jag kör e85? ska försöka räkna ihop det lite när jag får tillbaka delarna vilket faktiskt är i morgon kväll passade även på att fräsa ventilerna när den endå va inne. har förövrigt fått en handskena istället för gips o bandage så nu kan jag använda alla fingrar utom tummen så är tillbaka på jobbet dok inte som plåtslagare utan kundmottager för tillfället och efter att ha suttit hemma i 5 veckor och kommit ut i det här vädret gick inspirationen igång direkt så bakre bärramarna är inne på lack nu och har blivit epoxi grundade :
det kommer även lite godis från motornord idag alla lager till bottendelen och ett justerbart kamdrev :
nu vill jag bara ha helg så jag kan börja pyssla ihop motorn med brorsans hjälp tre händer är bättre än en :P _________________ tim (fimpen) lindstål |
||
fick ihop botten delen i helgen och tänkte börja med toppen på lördag nästa helg så ska beställa vippor i veckan men har fortfarande inte bestämt om jag antingen ska köpa bmw original vippor eller ppf hd vippor någon som vet hur mycket nya original vippor klarar? eller är det bara dumt kanske att inte gå på hd direkt? vill ju inte stå där med avkörda vippor igen bara för att man inte tänkt till ordentligt
||
|
hejsan allihopa har byggt klart motorn för ett tag sedan och har nu provstartat den.
motorn startade på andra nötningen vilket gjorde mig riktigt glad men i följd med att motorn va igång kom nästa problem motorn rasslar/skramlar något för jävligt mycket. och undrar vad detta kan vara och kanske om någon varigt med om liknande för det ska inte va några problem tycker man efter som allt i hela motorn är helt nytt och ljudet kommer ifrån toppen spec : helt nya excentreringar HD vippor helt nya 288 GR kent kam PPF steg 2 fjädrar med original fjädrar på insidan och helt nya ventilerna är ställda på 0.22 mm någon som har förslag på vart man kan börja söka igenom? kan spridarna föra oväsen? ljudet är svårt att beskriva men låter typ som den går utan oljetillförsel men det ser inte så ut när jag tittade inuti hann inte spekulera så mycket innan jag behövde sticka hemåt men ska upp i helgen igen och söka vidare
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8145 besök totalt |