Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring, nu sätts spaden i marken!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9609 besök totalt
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Ett ruskigt trevligt initiativ detta !!!!! Man blir ju glad i kropp och själ !! :woot:

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Eminent inlägg på sporthoj!! Hälsa o tacka från mig thumbs up

---
- Fantastiskt, en kommun som är POSITIV till motorbana!!! Ulf Davidsson

- 30 meters höjdskillnad!!!!

- 4,5 till 6 km lång
- Citat från VD'n "Gotland Ring will not be a Mickey Mouse circuit" Hahaha!!!

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har gjort en PDF av Pressreleasen:

http://www.slipers.net/upload/press_gotland.pdf

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Kan bara rekomendera den ovan nämda länken. Mer än det vet jag inte. Om det inte tillräckligt Martin så får du väl "fråga någon annan Gotlänning"
Antar att det finns en uppsjö körsugna... får väl försöka få till något...'

Mvh
han med höfläkten

Stockholm
Här sen Dec 2002

Känns ju otroligt kul detta. Klart till sommaren också.
Familjens sommarstuga ligger ungefär 2 mil ifrån platsen där banan ska ligga. Sen har man ju bara 3 mil till Nynäshamn där båten går ifrån.
Känns som om Stockholm äntligen har fått en bana hyffsat nära.

Hoppas att allt går enligt planerna så vet ju jag vad jag ska göra i sommar
Skön semester!, sola, bada, festa och köra bana. Vad mer kan man begära

Nu är det bara en liten sak kvar, gäller att inhandla en bil som trivs bra på bana. Men det är ju på gång.

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag läste artikeln i nya bilsport (3) att banan planeras att invigas redan 19-20 juli i år! thumbs up

Dock dröjer det till 2004 innan depå och övriga byggnader är klara för tävligar.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Hmmmm. (ekonomiska funderingar)
Vill inte sprida dåliga vibbar, men största nackdelen är läget. Allt är
enklare på fastlandet. En av anledningarna till att det byggs en bana där
är att det är en glesort. Hur mycket almi och andra skjuter till vet jag ej,
men det underlättar säkert en hel del. Vi får hoppas att projektet kommer
i hamn så vi har en ny fin bana att åka till.
(andra funderingar)
Är det någon som vet något ompersonerna bakom detta. Att det ska vara
en finne som ser möjligheten och gör något åt det är typiskt. Finnarna har
något som vi saknar. SISU

En mesig halvsvenne/ janne nagy

Jan Nagy
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

janne N skrev:
Hmmmm. (ekonomiska funderingar)
Vill inte sprida dåliga vibbar, men största nackdelen är läget. Allt är
enklare på fastlandet. En av anledningarna till att det byggs en bana där
är att det är en glesort. Hur mycket almi och andra skjuter till vet jag ej,
men det underlättar säkert en hel del. Vi får hoppas att projektet kommer
i hamn så vi har en ny fin bana att åka till.
(andra funderingar)
Är det någon som vet något ompersonerna bakom detta. Att det ska vara
en finne som ser möjligheten och gör något åt det är typiskt. Finnarna har
något som vi saknar. SISU

En mesig halvsvenne/ janne nagy

Kan bygga en bana i Mo i Rana kan man bygga en på Gotland!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Håller med dig. Oxo glesbygd. Har varit där o fiskat innan banan fanns.
De måste ha lagt ner mycket jobb på underarbetet. Tjälen går nog lite
djupare där än på Monza.

janne nagy

Jan Nagy
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Kan bygga en bana i Mo i Rana kan man bygga en på Gotland!

Tur för dig som har "nära" till båda!

///Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Vi för väl försöka fixa någonting där under sensommaren. En helg med ett glatt gäng och några pilsner

Sören du kommer, då är vi 2. Hur många kan vi tänkas bli?

Täby
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Vi för väl försöka fixa någonting där under sensommaren. En helg med ett glatt gäng och några pilsner

I helgen frågade frugan hur vi skulle göra med semester i sommar. Hon tycker det är lite trist att jag bara vill till banträffar och blev märkbart glad när jag föreslog att vi kan åka både till södra Tyskland, Nordnorge och Gotland.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:

Stefan: thumbs up

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:

Låter som en trevlig idé (alltid nyfiken på nya banor), kommer gärna thumbs up

/Gunnar Östlund

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Du är välkommen Gunnar, ska ordna plats i stugan! thumbs up

Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Hej

Fantastiskt projekt, men som den kritiskt tänkande natur jag är tänkte jag undra lite.

- Varför har inte detta uppmärksammats i annan press? Eller har jag bara missat det?

- Borde det inte ha stått någon i IB om den här saken? Jag har i vart fall inte läst något men det kanske kommer?

- Vem finansierar det hela? De banor som diskuterats i mälardalen har alla rört sig om projekt i hundramiljoners klassen, ja till och med miljardbelopp har nämnts. Med tanke på det geografiska läget kan det väl inte vara privata intressen (de kommersiella möjligheterna måste väl vara mindre på Gotland än i Mälardalen eller syd-Sverige). Alltså måste det vara kommunala eller regional bidrag, känns väl dock lite märkligt i detta kärva ekonomiska klimat. Kanske EU-pengar??

- Kan man verkligen gå från noll till en fullfjädrad racerbana på bara några månader???? Någon som varit på platsen och sett om man satt igång arbetet? om det skall vara klart till sommaren måste det väl vara full fart redan nu? Jag är ju ingen bygg-ingenjör men med tanke på hur länge man hållit på och lappat på Essingeledens få kilometer utan att bli klara känns det ju lite märkligt att man kan svänga ihop en racebana på några månader.

Låt oss hoppas att min farhågor är ogrundade...

mvh
Anders Jonsson

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Hej

Fantastiskt projekt, men som den kritiskt tänkande natur jag är tänkte jag undra lite.

- Varför har inte detta uppmärksammats i annan press? Eller har jag bara missat det?

- Borde det inte ha stått någon i IB om den här saken? Jag har i vart fall inte läst något men det kanske kommer?

- Vem finansierar det hela? De banor som diskuterats i mälardalen har alla rört sig om projekt i hundramiljoners klassen, ja till och med miljardbelopp har nämnts. Med tanke på det geografiska läget kan det väl inte vara privata intressen (de kommersiella möjligheterna måste väl vara mindre på Gotland än i Mälardalen eller syd-Sverige). Alltså måste det vara kommunala eller regional bidrag, känns väl dock lite märkligt i detta kärva ekonomiska klimat. Kanske EU-pengar??

- Kan man verkligen gå från noll till en fullfjädrad racerbana på bara några månader???? Någon som varit på platsen och sett om man satt igång arbetet? om det skall vara klart till sommaren måste det väl vara full fart redan nu? Jag är ju ingen bygg-ingenjör men med tanke på hur länge man hållit på och lappat på Essingeledens få kilometer utan att bli klara känns det ju lite märkligt att man kan svänga ihop en racebana på några månader.

Låt oss hoppas att min farhågor är ogrundade...

mvh
Anders Jonsson

Måste erkänna att tankar liknande det Anders skrev har passerat mellan mina öron också.

Jag väljer att haka på det där om banans byggkostnad, enligt pressreleasen ska dom tydligen priortera själva banan framför byggnader osv (smart och bra ). Kan man ungefär jämställa att att bygga en km räserbana med att bygga en k landsväg ute i skogen? Man slipper bygga bärighet för timmerbilar, man slipper bygga räcken och diken, istället ska man ha kurbs (hur fasen stavas det på svenska?) och sandfållor. Jag är inte heller byggare, men vad kostar det ungefär att bygga en km landsväg?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Klart man vill prova

Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Måste erkänna att tankar liknande det Anders skrev har passerat mellan mina öron också.

Jag väljer att haka på det där om banans byggkostnad, enligt pressreleasen ska dom tydligen priortera själva banan framför byggnader osv (smart och bra ). Kan man ungefär jämställa att att bygga en km räserbana med att bygga en k landsväg ute i skogen? Man slipper bygga bärighet för timmerbilar, man slipper bygga räcken och diken, istället ska man ha kurbs (hur fasen stavas det på svenska?) och sandfållor. Jag är inte heller byggare, men vad kostar det ungefär att bygga en km landsväg?

Du måste bygga lika solitt på räserbana som vanlig väg, kanske ännu bättre. Problemet är ju dränering. Minsta lilla spricka eller så på vanlig väg anses nog inte vara lika "illa" som på bana. För vanlig motorväg hörde jag någonstans att 1000kr per meter, dvs en kilometer kostar en miljon. Det är nog inte helt uppåt väggarna i alla fall. 6km = 6 MSEK i bara grund och asfaltskostnad. Nja, inte så tokigt ändå. Jag vet att den go-kart bana som anlades förra våren ute i Lövsta i Hässelby/Stockholm är ca 300m lång och den kostade nog ca 300-350.000kr, så en 1000kr per meter är nog inte helt otänkbart som fingervisning.

om det blir banträff på sensommaren ställer jag gärna upp, vi har hus och en stor gårdsplan och lada på östra sidan om Gotland. thumbs up

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Jag tycker 6 millar låter billigt för en så pass stor slinga.

Dessutom måste ju vissa kringbyggnader byggas, speciellt om man skall få några intäkter i form av "events". Visst, vi glada bantokar kan tänka oss att flänga runt en asfaltslinga på en öde ö och pissa i skogen. Tror dock att den genomsnittlige företagskunden har lite större krav på komfort i form av toaletter, lunchrestaurang, omklädning, mötessalar mm. Utan den typen (företag på vardagar) är det nog svårt att få ekonomi i det hela.

Jag vill inte vara pessimistisk men om det gick att förverkliga en sådan här bana för kostndare under 10 miljoner så borde det väl vara gjort för länge, länge sedan!? Dessvärre tror jag verkligheten är lite tuffare än så men omöjligt är det säkert inte. Jag håller tummarna!

MVH
Anders Jonsson

CI

Här sen Dec 2002

Det står ju att läsa att första etappen, bana + depå, har budgeterats till 12 milj. kr.
Visst låter det billigt men det är ju ändå mer än 10 milj.
Citera
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring, nu sätts spaden i marken!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9609 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande