| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tillbehör till svarv
|
6257 besök totalt |
|
tillbehör till svarv
vet inte om den passar i detta forum men då svarven är en viktig del i et bilbygande så tänkte jag cdet kanske räknas- har köpt på mej en äldre svarv privat till garaget. fick väldigt lite grejjor med till den (så därför den var billig) skulle behöva själva hållaren till fler bommar/verktyg, fin ns olika storlekar? olika modeller för olika tillverkare? en borrchuck, (och stödkona för svarvning av axlar) och finns olika storlekar på "konorna" eller tom olika modeller typ olika stigning på konor?? en ny chuck??, fick inte med utvändiga backar vilket jag tror kommer behövas lite nu som då. finns det någon typ av standard på backarna så det passar mellan olika chuckar ? eller är det köpa en helt ny chuck med dubbla uppsättningar backar?? om någon kännner till nån bra sida man kan söka billiga nya grejjor eller kanske begagnat , och nån sida med info vad som finns?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
http://shop.otdtools.se/ har jag köpt en del från.
|
||
|
Jag har en låda med massor av bommar och skär som inte kommer användas. Köpte det på rejsa för några år sedan i hopp om att jag skulle skaffa mig en svarv. Sen insåg jag hur mycket mer saker man kunde göra i en fräs.
Lådan står kvar i källaren och har blivit ytterligare kompletterad med fler skär bla genom åren. Har inte kommit mig för att försöka sälja den (bra o ha, du vet. )
Häraden på priset är typ 3000-3500:-. Om du är beredd att lägga så mycket, kan vi nog göra affär.
|
||
|
Re:
Några bilder vore bra
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
|
||
|
Re: tillbehör till svarv
Det är nästan billigare att köpa en 'stor' billig svarv med de verktyg etc du behöver än att 'komplettera' Det finns olika fastsättningar av chucken, finns nog minst 3st olika typer på medelstor supportsvarv. Finns olika fastsättningar på verktyg och olika stora fästen. Backar görs ofta till en viss chuck, olika storlekar etc. Men kontakta chuckcenter och fråga om de har info om din chuck och kan göra de backar du saknar. Mellan tummen och pekfingret så kommer det du listar att du behöver springa iväg på 20-30 tusen tyvärr. _________________ Roland Johansson |
||
|
jo jag vet att det äääär dyrt med verktyg å tillbehör (som allt annat i ett garage har en tendens att bli)
grejjen är at jag tänk i typ 5 års tid att jag ska hitta nått komplett med allt jag behöver i storleksordningen 20-25k grejjen är att tillfällena då sånna deals dyker upp, sammanfaller ALDRIG med att man råkar ha 20k liggandes över, och vice verca så nu när jag fick tag på denna för ett par ynka tusenlappar, och jag har 3-4grejjor jag känner att jag saknar så tänkte jag att jag åtminstonde har nått att börja svarva med , och kan k0omplettera med någon tusenlapp då och då när det behövs. lite enklare att hitta pengarna på det viset men om vi börjar med en sån enkel grejj som borrchuck, finns inte så många olika konor "std" ?? typ mk 1-2-3-4 lr va dem nu heter å vilka storlerkar som är vad osv?? svarvdubb, borde bara var att leta reda på vilken MK storlek jag har å köpa rätt här?? http://www.verktygsboden.se/svarvdub några timmars städande och målande på svarven så känns den ändå vädligt prisvärd, speciellt som man mest kommer ha den till att svarva smågrejjor som distanser, centreringar , special bultar å bussningar å sånt
verktygshållare är om jag fattat lite halvt som halvt special för olika tillverkare?? (å med verktygshållare är det denna saken jag menar) http://www.verktygsboden.se/stalhall här är förövrigt en bild på svaven om det säger någon nått. jag mätte upp at jag får upp ca 350-400mm i diameter så vore ju trevligt med att kunna spänna upp svänghjul etc med utvändiga backar, men då kanske det är enklare att köpa en ny/beg chuck med bägge backarna än att råka hitta några som passar då. har kollat på ebay å inte så fasligt dyrt med begagnade grejjor utomlands om man bara behöver köpa nåttt enstycka verktyg nån gång när man behöver nått std. Jeppsson, det hade vart trevligt, men dem pengarna har jag desvärre inte nu då jag studerar
men vill du sälja några stycken stålhållare och nån bom lösa mest för att va schysst mot mej så kan du ju dra iväg en bild/lista med vad du har ungefär _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
borrchuck och dubb är alltid ? kona, kolla vilken storlek du har. verktygshållare kan väl skilja sig lite, både utförande och storlek. Värsta med att handla liknande grejor från utlandet blir frakten, brukar dra iväg ordentligt i vikt snabbt. _________________ Roland Johansson |
||
|
kollar på olika verktyg i första hand från asien, dem har ju rätt billig frakt från typ hongkong osv så "småsaker" blir väldigt billigt i jämförelse mot att beställa en seco över disk i stan ,l men man får väll räkna med 2-4v leveranstid
däremot hela chuckar eller liknande måste man ju nästan ta från dem billigare försäljarna i sverige (typ verkygsbocden verkar vara billigast) men finns det fler, ?? tror det ska finnas en verktygbutik i stan som säljer svarv7fräsgrejjor, kanake enklast att åka dit med sakerna jag har å visar upp å ser om man kan få tag på begagnade prylar eller dem vet vart man ska leta efter nytt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Jag har en låda på ca 15kg med snabbstål mm(inga hållare) som gärna bytes mot sachs moppedelar
Skulle tro att det finns stål att slipa, till hela din livstid, om du kör varje dag
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Dessutom har jag börjat använda 3-4 skärs pinnfräsar som svarvstål "cheap"
Oftast är det bara ett av skären som är paj. Och det ligger ett gäng såna i lådan med
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
hehe, smart tips iallafall:)
men en sak som slår mej efter att ha suttit några timmar på nätet och tiottat, hur vet man vilka skär som passar till vilken hållare
verkar finnas en uppsjö olika att välja på där med. å kollar man asiatiska grejjor så verkar det ännu sämmre uppmärkt vilka stål som passar osv, även om dem "ser" liknande ut mellan många hållare med olika profiler osv, typ, trekantiga , lite spetsiga med "2 hörn" , 4kantiga osv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
tex denna, hur fan vet man vilka skär som passar till den
http://www.ebay.com/itm/MVJNR1616K16 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
äsch jag testade beställa några olika hållare och en uppsättning skär, får väll se vad som dimper ner i brevlådan om några veckor, handlar bara om några hundralappar så i värsta fall är det väll bara kasta
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
När det gäller chuck backar så är dom inslipade ihop med chucken ,men visst kan du prova med andra men risken
är mkt stor att du inte kan centrera arbetsstycket i chucken hur du än gör
Verktygs hållare finns det några varianter, en som är vanlig är "bergströms" och på hållaren står det då : 1-2 eller 3-4 ,kolla vad du har ,satt ju en på bilden.tradera brukar ha dessa ofta, kolla där. Kona till dubbhållaren brukar vara MK 1 ,2 ,3 eller 4, på din borde det vara 3 eller 4, du får väl låna av någon och prova så vet du. Jörgen B _________________ Jörgen Bock |
||
|
På www.ps.nu finns det mkt verkstadstillbehör, vi har köpt en del till svarv/fräs här
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||
|
Re:
Hejsan. Den där ska ha ett VNMG skär. Om du googlar lite på så hänger du med ganska snabbt. CNMG DNMG VBMT (Som en VNMG men konisk mot botten) TCMT RNMG Lycka till |
||
|
jag beställde ett par olika v-hållare från asien (ca 250-300 kr st inkl frakt) plus en låda med WNMG skär, så hoppas allt passar ihop nu
tror jag har VNMG till det verktyget jag redan har med.
förra ägaren trode han hade koll på vart borrschucken låg så annars köper jag en på jula tills vidare. hållaren är en toolfix 1-2, finns dessa nya nånstans som kopior billigt, eller är det begagnat sm gäller?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
tillbehör till svarv
|
6257 besök totalt |