Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1747 besök totalt |
Växellåda för svansmotormontage
Vad finns det för lämpliga växellådor för svansmotormontage? Givetvis tänker man först på Porsche, VW och möjligen uppochnervända Audi transmissioner men finns det fler alternativ? Funderar på möjligheten att montera en 13B wankelmotor en svansmotorbil utan att bygga om motorn och byta svänghjul. Dock har jag konstaterat att svänghjulet på motorn har relativt stor diameter, ca 330 mm vilket gör att den inte går att pussla ihop med t ex en Porsche låda då det helt enkelt inte får plats. Motorn är förresten på ca 200 hk, men jag har inte hittat uppgift om vridmoment... Finns det t ex någon Porschelåda med lös "kopplingskåpa" (eller vad det nu heter) där man skulle kunna göra en adapter och använda en kåpa från en RX-7? Tips och idéer sökes! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Vad jag vet om Porsche lådor (915,930, G50) så finns dessa inte med lös kopplingskåpa.
Du gör enklast i att anpassa svänghjulet till Porschelådan för startmotorn ligger på växellådssidan. Du slipper hög roterande vikt bland annat. Annars så finns s.k transaxel växellådor att inhandla från olika bilmodeller. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Det är lättast att göra en adapterplatta mellan Mazdamotorn och Porschelåda. Då kan du svarva ner svänghjulet tills urtrampslager ligger på rätt plats. Själva kuggkransen kan då kapas loss från svänghjulet då kuggkransen sitter på tryckplattan på Porschekopplingar.
Transaxel utan kopplingskåpa kan du antagligen inte använda då det inte finns plats för kopplingen och folkabusslådor är antagligen för klena. så här ser det ut i vårt fall: Här har du en 915 låda till salu:
Vilken bil ska du montera motorn i? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
OK! Tack för tipsen. Misstänkte att inte Porschelådorna hade lösa kopplingskåpor men ville ha det bekräftat. Ska kolla upp Renault tipset, hade inte tänkt på det alls!
Idén är just nu enbart på projektstadiet. Jag har en 13B turbomotor hemma som var tänkt för min RX-7 men överväger att stoppa den i något annat istället. Inspirerad av just er "Kid" och "beepbeep" känner jag ett sug att stoppa den i en 911 eller möjligen en 914. Det har ju gjorts ett antal såna konverteringar i USA (se exempel nedan) men alla jag har hittat har monterat Porsche svänghjul på motorn. Dock skulle jag gärna vilja behålla motorn i orginalskick för att kunna klassa in den i Roadsport också (då tillåts inte byte/ändring av svänghjul). Vi får se hur det blir... Eftersom jag har en RX-7 låda liggande kan det hända att jag fegar ur och väljer det enkla alternativet att bygger en frontmotorbil istället! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Som sagt, vi använde orginal SAAB svänghjul och inte Porsche svänhjul. Vi fick svarva ner den och borra nya hål för Porschekoppling dock.
Hur är det med Roadsport, får man köra om man använder orginalsvänhjul fast lite nersvarvad? Jag menar, var går gränsen vid "ändring"? Vad händer om man har fått blåanlöpt orginalsvänghjul och behöver plana till den och råkar plana lite mer? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Väldigt bra fråga!. Man måste ju få renovera delarna men var gränsen går kan man ju undra... Skulle tro att de flesta av bilarna inte uppfyller reglementet i sin helhet. Problemet i just detta fall vore nog att de skulle anse att man lättat svänghjulet (gissar jag). Men som sagt, var går gränsen är det är ändrat från orginal! 914 hade varit helt rätt! De verkar tyvärr inte lätta att hitta utan att de är antingen upprostade eller allt för dyra... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Nu kommer jag med lite obekräftade uppgifter och funderingar.
Jag tror det är på Citroen GS det går att vända kronhjulet hursom utan andra ändringar. Har hört en berättelse om en Cittra-skruvare som fick en mycket back-snabbare bil efter diff-mekande. Skröna kanske? Har inte tillr. kunskap att bedöma om det skulle funka i praktiken. Men om detta är sant och andra bilar (med längsmonterad frontmotor) har samma "feature" så skulle den lådan enkelt kunna konverteras till svansmotordrift. Ökar urvalet iaf. Cittra ID/DS har en "frontmonterad svansmotor" dvs motorn bakom framaxeln har jag för mig, men de hade aldrig särskilt starka motorer. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Renault har "felvända lädor" för "svans-montage" bl.a. i R5 och R16.
Kronhjulet är vändbart (åtminstone i vissa) Renault-lådor för valfri motorplacering... Jag har plockat lite med Renaults lådor för en massa år sedan. Vill minnas att mycket delar passade kors och tvärs så att man kunde få till det mesta... Posta en fråga på Renultklubbens forum. Kanske nå'n som vet där. http://www.clubrenaultsverige.com/fo |
||||
kan man inte använda gamla Hewland formel-bils lådor har för mig att de var folkahus på dessa med förstärkta rakskurna drev och "vänt" kronhjul eller vad det heter ?
EDIT : http://www.hewland.com/svga/gearbox_ |
||||
Jo, man får köra även med icke orginal svänghjul. Det är bara av intresse med orginal om man använder en helt otrimmad/omodfierad motor, för då får man använda fabriksuppgiften på effekten som beräkningseffekt. Om man ändrar ngt på motorn så räknas det följdaktligen som modiferad och då räknas en effekt framutifrån ur motorn är specad (rätt komplicerat reglemente). 2 liters saab turbo får 279 beräkningshästar om man inte har vinge och ABS. (309 med dessa). Så kan man kräma ur mer pålitliga hästar än så har man ett guldläge att få till en konkurrenskraftig motor. _________________ Pär Hylander |
||||
Så om man kramar ur mer än 279 hästar ur den så är det "gratis"? :-) och hur räknas "vinge"? Vår projektbil kommer att ha "orginalvinge", dvs. ingen riktig vinge utan mer som en spoiler: Räknas även denna som "vinge"? Eller för att göra frågan enklare, var i SLC Roadsport reglementet hamnar man om man har en Porsche 911 SC från -79 med en 2.3L SAAB Turbo motor (med smärre modifieringar), ingen ABS och vanlig Porsche-ving (som inte är en vinge utan snarare en "ankstjärt")? får man köra på E85? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Inte SLC, SSK!! Kolla reglementet på www.sskracing.com och räkna. Det beror på vilken vikt ni har. 3,2 kg/hk i Roadsport A, 5,2 kg/hk i B och 7 kg/hk i C. Er motor räknas garanterat som modifierad för ni har väl bytt turbo, eller?
Vinge är det om luft kan passera under. Jag tycker inte att er spiler är en vinge! Det är nog bara att fråga SSK. Porsche är ju ganska välanvänd i Roadsport så frågan lär ha varit uppe förut. Ja, alla hästar mer än de beräknade är gratis! Fast blir det verkligen bara 279 hk ur en 2,3 liter med turbo? Min 1,3 liters wankelturbo beräknas till ca 470 om man kör modifierat.... Som ni förstår vill jag köra orginal istället och därför inte byta svänghjul. Inte för att det är omöjligt att få 470 hk ur en wankel men det lär ju minska hållbarheten en del och det blir betydligt dyrare på alla sätt! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Gjorde en snabb uträkning på en 2,3 liters modifierad turbomotor. Jag kan ha räknat fel (har bråttom till ett möte) så kontrollera gärna:
Bil utan vinge, utan ABS: Utan variabel kamaxelstyrning samt med original kamaxel 354,5 hk Med variabel kamaxelstyrning samt med original kamaxel 396 hk Med variable kamaxelstyrning samt fri kamaxel 417 hk Sen är det bara att kolla vilken lägsta vikt det ger för respektive klass! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1747 besök totalt |