Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TV Test: Vilken bil blir snabbast på Ring Knutstorp?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11541 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Micke Holmström skrev:
1. Pagani Zonda (Ful men snabb thumbs up )
2. Porsche Carrera GT (Snygg och troligen ganska snabb
3. Lotus Exige (Hårfint före GT3RS)

Sist. Smart Roadster (Även på Knutan lär det krävas någon form av motor )


I top gear blir definitionerna:
snabb= 1.22 något
troligen ganska snabb = 1.19 något

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Intressant test...är det olika förare, eller en som kör alla?

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Daniel Nihlén skrev:
Micke Holmström skrev:
1. Pagani Zonda (Ful men snabb thumbs up )
2. Porsche Carrera GT (Snygg och troligen ganska snabb
3. Lotus Exige (Hårfint före GT3RS)

Sist. Smart Roadster (Även på Knutan lär det krävas någon form av motor )


I top gear blir definitionerna:
snabb= 1.22 något
troligen ganska snabb = 1.19 något



Du menar väl inte att 1.19-1.20 är snabbt på knutstorp?????
I så fall är båden en Abart 1000 Corsa från 1965 och en DKW F12 Gr 2 snabbare än superbilarna.....
så kan det väl ändå itne vara
gissar att jag missförståd något, eller?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Daniel Nihlén skrev:
Micke Holmström skrev:
1. Pagani Zonda (Ful men snabb thumbs up )
2. Porsche Carrera GT (Snygg och troligen ganska snabb
3. Lotus Exige (Hårfint före GT3RS)

Sist. Smart Roadster (Även på Knutan lär det krävas någon form av motor )


I top gear blir definitionerna:
snabb= 1.22 något
troligen ganska snabb = 1.19 något


Daniel vad menar du med dom tiderna.....??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



FSN skrev:
Daniel Nihlén skrev:
Micke Holmström skrev:
1. Pagani Zonda (Ful men snabb thumbs up )
2. Porsche Carrera GT (Snygg och troligen ganska snabb
3. Lotus Exige (Hårfint före GT3RS)

Sist. Smart Roadster (Även på Knutan lär det krävas någon form av motor )


I top gear blir definitionerna:
snabb= 1.22 något
troligen ganska snabb = 1.19 något


Daniel vad menar du med dom tiderna.....??


Kolla på Top Gears tidstavla o kolla på carrera gt vs. zonda och listan ovan med paranteser efter positionerna i densamma...

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Daniel Nihlén skrev:
Corsa skrev:


Knepigt.
RS klår nog CGT pga kurvintensiteten
Porsche GT3 RS
Porsche Carrera GT



Här förstår jag inte riktigt hur du resonerar CGT är lika lätt har betydligt mer downforce, fetare mackor och rent allmänt mer avancerat chassi, vilket gör CGT snabbare i kurvor än GT3RS.


Inte lätt som sagt men jag inbillar mig att CGT är optimerad för högre hastigheter än RS och att RS är mer banbil än CGT. Från tidningen sportbilen (W Rörhl) så lär CGT ha en släng av komfort faktiskt. De tester som man läst om RS visar att den har mycket fokus på banegenskaper. CGT genererar tydligen 300 kg + 150 (vingen) kg downforce vid maxhastighet som var vid 330-strecket (Enzon har 345 kg@200 km/h, 775kg@300 km/h, 585kg@350 km/h). Det är en högoddsare dock. CGT kan ju faktiskt sopa banan med RSen.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Jag tror ingen har tagit denna ordningen innan (iaf inte på alla fem)
1. Carrera GT
2. Gallardo
3. Exige
4. Zonda
5. GT3 RS

Sist: Audi S4 cab

(eller någon av S60R, Alfa Coupé, Fabia RS och Smart. )

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



1: Exige
2: Zonda
3: Porsche eller Porsche

Vilken av Porscharna som kommer först vågar jag inte säga.


_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 216



Det konstigast är att de inte har med vinnaren från förra årets motsvarande test :
http://www.jabbasworld.net/viewtopic.php?t=6284&highlight=miata
Men denna gången handlar det kanske bara om varvtider och inte om handling

_________________
Andreas Eckemark
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Bosse L skrev:
Daniel Nihlén skrev:
Micke Holmström skrev:
1. Pagani Zonda (Ful men snabb thumbs up )
2. Porsche Carrera GT (Snygg och troligen ganska snabb
3. Lotus Exige (Hårfint före GT3RS)

Sist. Smart Roadster (Även på Knutan lär det krävas någon form av motor )


I top gear blir definitionerna:
snabb= 1.22 något
troligen ganska snabb = 1.19 något



Du menar väl inte att 1.19-1.20 är snabbt på knutstorp?????
I så fall är båden en Abart 1000 Corsa från 1965 och en DKW F12 Gr 2 snabbare än superbilarna.....
så kan det väl ändå itne vara
gissar att jag missförståd något, eller?


Nej, det är tider från Top Gears testbana om det inte framgick av eriks kommentar...... Med en bra förare köra carreragt ner mot minuten blankt är mitt tips.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



1. Exige
2. En Porsche
3. En Porsche till

Vad väger Exigen kontra Carrera GT??

Alla som försökt åka med någotsånär mycket effekt utan r-däck på Knutstorp vet väl att rakan är kort och nästan enda stället där man kan hålla ner högerfoten några längre stunder...

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är det bara exigen som säljs med R-däck?

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Är det bara exigen som säljs med R-däck?


GT3RS har de så vilt disksuterade corsa system däcken. Dvs Prielli R-däck med mer mönster, längsgående spår, än vanliga corsa.

CGT har en variant av PS2, så nej inget R-däck.

EDIT: inget bra svar på frågan men lite kompletterande information.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Daniel: Jag har inga bra belägg för mina gissningar, har bara fått för mig att Zondan är snabbare än den ser ut att vara och att Carerra GTn, med avsaknad av förstyvande tak, troligen har fler eftergifter för posörer såsom alltför mjuk chassiesättning för att vara riktigt snabb etc.

Det skall bli spännande att se resultatet.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Micke Holmström skrev:
Daniel: Jag har inga bra belägg för mina gissningar, har bara fått för mig att Zondan är snabbare än den ser ut att vara och att Carerra GTn, med avsaknad av förstyvande tak, troligen har fler eftergifter för posörer såsom alltför mjuk chassiesättning för att vara riktigt snabb etc.

Det skall bli spännande att se resultatet.


Tänkt på att Carrera GT:n redan från start är konstruerad med öppen kaross - tror inte den har särskilt många eftergifter för posörer pga detta således... Är dessutom tämligen övertygad om att vridstyvheten på CGT:n inte står långt efter ex Zondan eller Enzon.

_________________
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Atariman skrev:
Tänkt på att Carrera GT:n redan från start är konstruerad med öppen kaross - tror inte den har särskilt många eftergifter för posörer pga detta således... Är dessutom tämligen övertygad om att vridstyvheten på CGT:n inte står långt efter ex Zondan eller Enzon.


Sanningen att säga så tänker jag på sådana saker hela dagarna. Vore jätteintressant att få veta hur de lyckats.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 68



Micke Holmström skrev:
Atariman skrev:
Tänkt på att Carrera GT:n redan från start är konstruerad med öppen kaross - tror inte den har särskilt många eftergifter för posörer pga detta således... Är dessutom tämligen övertygad om att vridstyvheten på CGT:n inte står långt efter ex Zondan eller Enzon.


Sanningen att säga så tänker jag på sådana saker hela dagarna. Vore jätteintressant att få veta hur de lyckats.


OT: Carrera GT har ju ett kolfiberförstärkt Monocoque-chassi vilket gör bilen ordentligt vridstyv även utan tak.

_________________
Jens Höstbo
Citera
CWaltgard
Goteborg
Här sen Jan 2003
Inlägg: 310



ojoj, här kunde man vinna finfina priser ser jag. En sådan chans får man ju inte missa, men då gäller det ju att satsa lite udda också Eller udda och udda, folk har ju med bilarna tidigare, men inte i denna ordningen vad jag kan se.

Här är mina 3 toppkandidater

1.Lotus Exige
2.EVo VIII
3.Porsche Carrera GT

Tveklöst sist
Smart Roadster

_________________
Christian Waltgård
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Daniel Nihlén skrev:
Bosse L skrev:
Daniel Nihlén skrev:
Micke Holmström skrev:
1. Pagani Zonda (Ful men snabb thumbs up )
2. Porsche Carrera GT (Snygg och troligen ganska snabb
3. Lotus Exige (Hårfint före GT3RS)

Sist. Smart Roadster (Även på Knutan lär det krävas någon form av motor )


I top gear blir definitionerna:
snabb= 1.22 något
troligen ganska snabb = 1.19 något



Du menar väl inte att 1.19-1.20 är snabbt på knutstorp?????
I så fall är båden en Abart 1000 Corsa från 1965 och en DKW F12 Gr 2 snabbare än superbilarna.....
så kan det väl ändå itne vara
gissar att jag missförståd något, eller?


Nej, det är tider från Top Gears testbana om det inte framgick av eriks kommentar...... Med en bra förare köra carreragt ner mot minuten blankt är mitt tips.


all rigth!
det borde jag kanske fattat,
Men jag är extremt dålig på att sitta i enTv-soffa en kväll ovsett Top Gear, eller andra Tv-program med bilar och racing. taskig omvärldskoll på det området helt enkelt.

Runt minuten för de snabbaste låter väl logiskt med rätt konduktör.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

1:a Carrera GT
2:a Exige
3:a GT3RS

Sist: Smart (ska volvo ha revanch så är det väl i TV)

Som bonusutslagsfrågor säger jag att Zondan får någon form av tekniska problem som gör att den ej kan göra sig själv rättvisa samt att linslusen Thed Björk är med i testlaget.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Karl B. skrev:
1. Exige
2. En Porsche
3. En Porsche till

Vad väger Exigen kontra Carrera GT??

Alla som försökt åka med någotsånär mycket effekt utan r-däck på Knutstorp vet väl att rakan är kort och nästan enda stället där man kan hålla ner högerfoten några längre stunder...



Enligt Atarimannen så väger C GT 1473kg. Har ingen exakt uppgift (någon?) men om det är nya Exigen så väger den in på 780kg ung om jag inte mindes fel.

Btw så tror jag att jag missade rakan på Knutan sist, man märker den alldrig Nej men den är mycket kort...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
TV Test: Vilken bil blir snabbast på Ring Knutstorp?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11541 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande