Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Ny på bana, tips och råd | 6867 besök totalt |
Tjena!
I år tänkte jag göra min bandebut! Det enda jag kört på bana innan är ett gäng varv på ringen. Under vintern håller jag just nu på med att preppa en Civic -91. Kort sagt så är den rensad, jag bygger sugismotor och väghållningen kommer uppdateras. Bilen är besiktigad och skall vara i trafik, utan kat och lite sånt bara. Ingen bur (senare kanske) Jag undrar vilka olika bankörningar jag skall satsa på att ta mig till? Vilka banor passar min bil? Konbana kanske? Samt om det finns några "fallgropar" som jag skall undvika när jag bygger min bil, så att den är "laglig" och jag får/kan köra mycket och lära mig. _________________ Fredrik Johansson |
||
Få ihop bilen så snabbt du bara kan. April brukar vara månaden allt drar igång. Sedan kör du allt du kan hitta, trackdays, konbana, flygfält osv. Kolla kalendern här på hemsidan. Största fallgropen är garaget. 90% av alla bilar fastnar där för "man måste ju ha..". Det enda som krävs är en hel bil!!! En välhållen bil klarar bankörning fint och det behövs inget speciellt utöver det. När du väl börjar köra kommer du märka vad som behövs uppdateras. Så ut och kör med dig och lycka till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Lite svar på dina funderingar: - Det bästa du kan göra är att komma med oss till Mantorp, den 4 maj. Då har Hondaklubben årets första banträff. För mer info se: http://www.hondaklubben.com/forum/vi Passa på att teckna medlemskap i tid och lös SMA. - Din bil passar alla banor + konbana, fokusera inte så mycket på det. Passa på att köra så mycket du kan, på alla möjliga banor. - Bilen måste vara skattad, besiktigad och godkänd, kollas på besiktningen vid banan. Försök få i en halv-bur, som extra säkerhet. Uppdatera bromsarna och framför allt kör med bättre klossar som tål mer värme. Katalysatorn är bra att ha, ur både laglig och miljöaspekt. Köp en race-kat som flödar bra, så blir skillnaden inte så stor mellan ingen katt. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||
Kinnekulle är närmaste bana tror jag (från Göteborg). De har tyvärr inga öppna-för-allmänheten träffar som t.ex. Sviestad, Sturup och Mantorp.
Men 11 juni eller 28-30 Maj är ju vettiga träffar att börja med, speciellt 11 juni för nybörjare https://rejsa.nu/Bankalender.asp?bil Läge att gå med i SVKG? https://rejsa.nu/Bankalender.asp?Yea _________________ Magnus Thomé |
||
+1 Falkenberg och Anderstorp är också "nära" Göteborg men den förstnämnda har väl inte mycket gatbilsträffar. _________________ Martin Öberg |
||
Glöm inte Rudskogen.
Gbgområdet är sätt välförsett med banor inom 15-20mils radie. |
||
Alfaklubbens träffar är bra och organiserade med full säkerhet introduktion för nya osv. Se alfaromeo.org
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Några tips:
Byt bromsvätska: Behöver inte vara nån dyr om den är nybytt. Se till att skivor & belägg är i gott skick. Se till att bilen inte läcker några vätskor (glykol & olja gör det halt på banan) Vill man att skivor,ok & belägg ska få ett drägligare liv kan man dra kylkanaler till skivornas mitt. Sen om all säger ut & kör _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Grymma tips!
Kalendern har jag spanat in, och jag är redan medlem i Hondaklubben. Förra året var jag medlem i SVKG men fick inget kört pga stulen bil.... Vad kollas vanligen vid en besiktning på banan? Måste man ha kat? Bur kommer väl senare, jag hade i alla fall tänkt börja utan den. Tror ni jag klarar mig med orginalstorlek på bromsarna? Med bättre belägg då givetvis! Bilen är ju lätt. Kylkanaler kan jag fixa. Jag tänkte börja på ett par vanliga gatdäck som jag ändå redan har, sen köpa r däck. Vilken dimension vet jag ej, de som passar mina fälgar är 185/55 R14, är det för smala? _________________ Fredrik Johansson |
||
Det besiktningen brukar (förhoppningsvis) kolla så inget sitter löst, typ baslådor, stol, batteri, hjul o.s.v. sedan givetvis så det inte dräller vätskor från bilen. Seriösa klubbar kollar även bromsvätskans kokpunkt, har du fräsh sådan har du inga problem. Bromsar brukar det inte vara fel på om man bromsar rätt. Pang på och inte fisbromsa. Jag har själv kört på Ferrodo Premier som är ett rent gatbelägg men som visat sig tåla bankörning väldigt bra. Som Michael skrev kan du hälla på bromsvätska med högre kokpunkt om du är nojig men det mest effektiva är kylning. Kör på däcken du har, du har en lätt bil så jag tror det duger att börja med. Det viktiga är att de är konsekventa så de plötsligt inte ändrar beteende när de blir varma. Jag har själv provat köra på budget gatdäck och det gick riktigt bra. De blev överhettade och tappade grepp men nivån ändrades inte hur hårt man än plågade. Jag lärde mig bra mycket om bilens beteende på det. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Dina barnbarn vill att du kör med kat. Smart att börja med vanliga däck, då lär du dig lättare hantera bilen nära gränsen för greppet. Plus att det sliter mindre på bromsarna. När du väl gör upp på R-däck så är det klokast och billigast att köra 15''. Klokast, för då kan du få på plats med större bromsar. Kommer att behövas med R-däck. Billigast, för det finns störst urval på däck. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||
Jag har varit besiktigare på våra träffar och vi kollar alltid kokpunkten på bromsvätskan. Jag har nekat bilar körning med gammal bromsvätska, tills dem bytte och sen vart det grönt. De dummaste bortförklaringarna jag hört är: - "Nipplarna är fastrostade och kan inte byta!" eller - "Köpte bilen för 3 månader sen och trodde att det var bytt." Man chansar inte på en sån här sak om man skall köra bana. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||
Jag lade märke till att 15" däck är billigare. Får leta efter fälgar när det närmar sig.
Jag har redan bytt vätskan, men kan lika gärna byta den till någon med högre kokpunkt. Man vill ju inte stå på banan och ha något som krånglar, lika bra att vara på säkra sidan. _________________ Fredrik Johansson |
||
Gå gärna en kurs! Kan kombineras med att ta licens vilket krävs ibland.
Fast det kan vara lite knäckande att åka med en instruktör. De brukar köra betydligt fortare än vad man själv gör samtidigt som de dessutom pratar och pekar! Allt ser då så lätt ut! _________________ Hans-Olof Blom |
||
https://rejsa.nu/Bankalender.asp?bil 11 juni _________________ Magnus Thomé |
||
Nybörjarsvängåkaforum Ny på bana, tips och råd | 6867 besök totalt |