Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Bigblock Halvfabrikatet
8930 besök totalt
Ac-anton
Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare

Tjena!

Jag har haft en ac Cobra kaross ståendes ett tag som det nu är dags att göra nånting utav!
Tanken med bilen är att försöka få den besiktigad till sommaren så man har något trevligt att rulla runt i dem soliga dagarna på året

Bilen i sig ska va hyffsat bekväm att åka runt i så det blir ingen värsting motor med stenhård fjädring och bussningar som är hårdare änn Chuck Norris.
Men det kommer gå att svänga runt hyffsat med den och lite pulver ska ner i motorn så den orkar bränna lite gummi iaf

chassiet är köpt från autofab i Helsingborg med Corvette hjulupphägningar och kraftpaketet är en gammal hederlig cheva 454 som det har smygfilats lite på.
växellådan är en kortstrutad th400 som ska göras iordning för att klara av större effekter i framtiden (man måste ju ha automat i en glidarbil).
Bakaxeln är den grövre modellen från Corvette med sviktstålaxlar som tydligen sitter i Dodge viper också.

måste nog höja bilen lite till verkar det som

en dörr ditlagd för att se passformen på karossen, va inte så farligt som jag trodde

Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Hej igen!

har vart och hämtat lite smådelar och pulat vidare med bilen lite så snart kan man börja torrköra

har börjat fixa iordning golv och torpedvägg med innerskärmar och sånt så det inte kommer upp en massa skit från dem fina vägarna vi har här i sverige

tanken va att man skulle kunna lyfta av karossen och låta golv och sånt sitta kvar men det blir så tajt så man lär väl spräcka denhär gamla glasfiberbaljan isf så den fick pastas ihop med golvet ist så man lyfter bort allting samtidigt ist.

ska fortsätta med den sista plastningen imorn sen kan man börja passa in ratt och stolar och sånt där annat kul ist för att kladda runt överallt

trollhättan
Här sen Dec 2003

Kompisen har samma chassie som du har och han är jättenöjd med bilen, dock så övertalade jag honom att slänga ut automaten och sätta i en T5 manuell istället och han är hur nöjd som helst nu

Så bort med automaten , det är en sportbil du bygger och ingen glassätarmaskin

Jörgen B

Karlskoga
Här sen Feb 2009

Re: Bigblock cobra. Halvfabrikatet

Ac-anton skrev:

Bakaxeln är den grövre modellen från Corvette med sviktstålaxlar som tydligen sitter i Dodge viper också.

Dodge Viper har inga svikstålaxlar överhuvudtaget, dom har aluminiumdrivaxlar modell grövre.
Även dom nyare Corvetterna har aluminiumdrivaxlar så antingen är dom drivaxlarna från en äldre Corvette eller eftermarknads.....

Ac-anton
Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Re:

caperseven skrev:
Kompisen har samma chassie som du har och han är jättenöjd med bilen, dock så övertalade jag honom att slänga ut automaten och sätta i en T5 manuell istället och han är hur nöjd som helst nu

Så bort med automaten , det är en sportbil du bygger och ingen glassätarmaskin

Jörgen B

haha jaa jag hade velat ha en manuell låda i bilen men budgeten och tiden säger nej för det just nu,
men man vet aldrig vad som hamnar där i vinter

Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Re: Bigblock cobra. Halvfabrikatet

RYDH skrev:
Ac-anton skrev:

Dodge Viper har inga svikstålaxlar överhuvudtaget, dom har aluminiumdrivaxlar modell grövre.
Även dom nyare Corvetterna har aluminiumdrivaxlar så antingen är dom drivaxlarna från en äldre Corvette eller eftermarknads.....

oj jag kanske va lite otydlig jag menade att det var den grövre modellen sen har jag monterat sviktstålaxlar efteråt

Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare
hej igen!

Det är inte så tätt mellan alla uppdateringar här men det går sakta men säkert framåt iaf
Tyvärr vart det inget skruva i helgen som va tack vare en redig förkylning från helvetet.
Jag kom iaf iväg en sväng idag men det var endel folk i garaget så det blev mest snack men fick iaf lite gjort
Får ta ett rejält tag i bilen imorn ist. har även beställt lite smågrejer som kanske dyker upp imorgon!

Har iaf börjat passa in rattstången och efter en stunds funderande kom jag fram till att det blir trångt... väldigt trångt. får beställa ett par nya stolar med mer "kupad" rygg så jag får bak dem en bit till så man kommer in lite lättare iaf

Och som vanligt är jag dålig på att fota men kom iaf ihåg att ta nån bild

ungefär den här höjden blir det +- nån millimeter

såhär har jag tänkt mig att fästet blir. det är ett rör som sitter bultat i torpedväggen så gå själva rattstången inuti röret. va tvungen att svarva till en "hylsa" så det passa mot rattstången och röret.

Det var nog allt ska göra klart resten av fästet imorgon och börja passa in pedalstället på riktigt också hade!

trollhättan
Här sen Dec 2003

Om du har möjlighet så gör styrstången justerbar i sid och höjdled på infästningen för man blir inte riktigt nöjd efter ett tags byggande , saker kan ju ändra sig andra stolar osv.
Du har igen det ,har många med mig märkt

Jörgen B

Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare
hallå igen
blir en miniuppdate här på vad som händer

har fixat några småplåtar som ska agera karossbrickor/fästen som ska fästas i golvet

har börjat fixa fästen till pedalstället och en liten upphöjning då rambalkarna går precis där mina bromscylindrar skulle titta ut

upphöjningen som pedalstället ska stå på

en massa hål? :/

det blev ett baktre fäste mot cylindrarna

blev helt okej om jag får säga det själv

Stockholm
Här sen Feb 2014

Trådstartare
hej igen! :-D lika sen som vanligt så kommer jag med lite uppdateringar

jag har faktist vart i garaget rätt mycket denhär veckan :lol: (ida och igår) så har fått rätt mycket gjort nu
jag har börjat banka på lite plåtar som ska sättas ihop med bilen snart
är tyvärr inte så duktig med plåt så det blir inte så vackert men jag försöker iaf
ska även boka första sfro har jag tänkt till slutet på april så nu börjar det bli brottom! :thumbright:

här har det bankats på ordentligt

vad kan det bli för något?

dem fick sig en liten knäck också :thumbright:

den fick sig lite svets så man kan kolla om den passar eller inte hyffsat smidigt (va lite otymplig att fixa med själv)

och den passar! som tur va då jag inte litar på mina mätningar ibland

sen vart det även en plåt bakom ryggen som passade helt okej

Har stoppat i ett par stolar för att se stuket på allt tillsammans
Ni får gärna säga vad ni tycker men jag tycker det lirar rätt bra tillsammans

det va allt för mig

Göteborg
Här sen Aug 2008

Uppdatering?

8930 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande