Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rollcenter - Fram vs Bak?!
1471 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Vill man alltid ha rollcenter lägre fram än bak?

Vid svar , varför åt något håll?

Skulle det bli konstigt med rollcenter i närheten av varandra i höjd fram och bak?

Osv?

Bromma
Här sen Nov 2002

Alltid är ett ord man ska vara försiktigt med. Vissa bilar t. ex. Hillman Imp har faktist mycket högre RC fram jämfort med bak. Jag tror alla bilar med lägre RC bak har nog haft motorn bak också.
Jag har läst att BMW 1-serie i princip har samma höjd bak och fram. Men som du skriver så har i princip alla bilar högre RC bak.

Historiskt sett med MacPherson fram och stel axel bak, så hamnar RC i princip alltid högre bak. På moderna bilar med individuell hjulupphängning bak är det väl inte lika stor skillnad i rollcenterhöjd?
Jag skulle dock säga baserat på det som jag har läst att man ofta har lägre rollcenter fram för att mycket bilens vikt finns där, och man vill inte ha för mycket understyrning. På bilar med individuell hjulupphängning bak har man ofta klart bättre camberkompensering än vad man har med MacPherson fram, så det bidrar väl det med.

Jag har bara läst mig till det här. Har inte testat det här vetenskapligt, så ta inte mina ord som någon absolut sanning.

Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tack för svar.
Har googlat livet ur datorn.

Och kommit fram till ganska liknande slutsats.
Med McPherson och stel axel verkar de oftast bli högre bak.
Men med delad bakvagn lite lägre och med dubbla A-arm runt om mer lika fram och bak.
Verkar vad jag läst mig till ha delvis med greppet att göra , mindre slip.

Men man blir lite nyfiken på mer info i ämnet....

Sollentuna
Här sen Aug 2005

kolla vad mark ortiz skrivit.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40875

1471 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande