Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3100 totalt) |
Registreingsbesikta en "mestadels" banbil ??
Hur svårt är det och vad bör man tänka på om man vill registreringsbesikta en bil som är mest tänkt för bankörning, men där också önskan om att kunna använda bilen på allmän väg finns ?? Tänker mig då att bilen är rätt urrensad inuti med två race-stolar och bur etc. !! Tänkte också passa på att fråga lite om skillnaden mellan 4 punkts och 6 punkts bälten ( och stolar ), vad finns det för för och nackdelar, och räcker det till med 4 punkts om man har lite små tävlingsambitioner ?? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Re: Registreingsbesikta en "mestadels" banbil ??
Skulle säga att tar man steget från 3-punktsbälte så är alternativet endast 5/6-punktsbälte ![]() Vad jag menar är att det är så lätt att använda 4-p bälten på fel sätt och då riskera underglidning vid en vurpa. Eftersom axelbanden vill dra midjebältet uppåt när kroppen åker framåt så är det nästan omöjligt att dra åt så hårt med midjebanden att detta undviks. Med 5/6-p är den risken borta. Visst, en del tycker att grenremmen/remmarna kan vara väl "taskiga" om något händer, men på sin höjd kan "paketet" vara lite ömt några dagar, men hellre det än att man flyttar ur stolen. Vad gällande besiktning så är detta generellt inga problem, man åker på att registreringsbesiktiga bilen enligt dom nya förutsättningarna. Sedan beror det i vissa fall på hur gammal bilen är... Har själv tidigare haft en Golf Mk:I som var enligt det recept du nämner och den gick igenom utan problem, både vid registreringsbesiktning och vid valig årlig, året efter. Så det är bara att sätta igång ![]() Vad är det för bil som skall masseras?? _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
en rallybil måste reggas som just en rallybil med vagnbok & allt detta..
en GAT bil för mestadels banbruk faller under GATBILS BESIKTNING. regbesiktning med bur/båge & 3-punkts bältena på plats & fungerande. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Vilken passning ..! ![]() Måste man ha såndär huva och kep när man besiktigar sin Batmobil, eller räcker det med att man säger att man är batman? ![]() ![]() Jag ska göra precis nämnda besiktning (inte batmobil, men gatbil för racing med bur osv.) om nån vecka. |
||||
petitesser väl... bara att byte B:et emot G:et ju Dan lille ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
räcker med att du har themelåten spelandes på stereon! ![]() Själv ska jag knightriderbesiktiga i slutet av månaden! ![]() |
||||
Låter jobbigt med all elektronik. Lite lysdioder kan förvisso vem som helst fixa, men att lära bilen prata... Fast det kanske räcker med att ha en svart bil och klä ut sig till David Hasselhof? Inte för att jag tror någon skulle vilja gå _så_ långt. ![]() ![]() onT: Blir man verkligen bara öm janivetvar av 5/6-punkts bälten? Borde ju bli ganska ordentliga krafter där vid en krock, tycker jag. Fast det verkar ju som en rätt dum kontruktion om man automatiskt kastreras vid en krock... eller så är det statlig konspiration för att göra folk lugnare i trafiken. ![]() |
||||
oj, tror visst att några glidit ifrån trådens ursprung......
![]() ![]() Saken är att jag drog iväg ett mejl till SBP, och frågade lite om en besiktning av en bil med allt urrensat och ett par race-stolar samt bur etc. I svaret hävdade man då att många inredningsdetaljer även har en säkerhetsfunktion, varför man då menade att det skulle vara svårt att få igenom en sådan bil i en registreringsbesikning, men men, jag har ju sett ett antal tex. BMW-cup bilar med plåt, så det ska väl inte vara omöjligt !! Angående detta med bälten, måste man alltså ha 3-punktsbältet kvar även om man installerat racestolar med tex. 6-punktsbälte ?? Det verkar inte särskilt smidigt !!?? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Hej
Jag rekommenderar att du läser trådarna i FAQ och övriga forumet som handlar om registreringsbesiktning. Jag tror att alla dina frågor är besvarade ganska ingående. Börja där, är det fortfarande oklart är det bara att fråga igen. En kort resumé är att så länge buren är vadderad och du har 3-punktsbälte kvar som fungerar (dvs funkar med stolen) så är det inga problem att regga - men ändrad motor, ändrade hjulupphängningar och bromsar kan kräva lite merjobb (hur mycket beror på årsmodell). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jepp, du måste ha kvar dina trepunktare och tro det eller ej, du måste använda dessa vid färd ![]() Blir du ![]() ![]() ![]() Spelar ingen roll att man kan tycka att 4/5/6-p bälte är bättre, det är det typade 3-p bältet som krävs Detta innebär också att det måste fungera med dom stolar du tänker montera och om bilprovningen vill krångla så kommer du få nedslag på "rallystolar" för dom är inte heller typade rent generellt... ![]() Så hur man än vänder sig så är denna fråga inte helt enkel och inte helt okontroversiell, men med tanke på hur många sådana bilar som rulla på våra vägar, då mestadels på väg till eller från någon bana... Att tänka på: Bur: Stoppning krävs överallt där kroppen kan komma i kontakt med buren. Bilprovningen brukar tycka att rörstoppning är OK, men den suger rent säkerhetsmässigt då den inte tar upp någon energi utan är bana mjuk att ta på... satsa på riktig stoppning, finns på "speedshops" Bilprovningen gillar ite heller att man bygger buren helt efter bilsportförbundets regler, altså med dörrkryss, "hjälmkrossarstag" och "Toyotastag" för då blir deet för svårt att ta sig ut! Stolar: Välj en stol som gör att bältet (3-p) klarar att ligga an mot dina höfter, trä gärna genom bältet genom hålet på vänstra sidan i stolen och om möjligt även genom högra när du spänner det. Bälte: 5/6-p har jag propagerat för tidigare, var noga med infästningarna och vinklarna på banden, se mer på bilsportförbundets sida(www.sbf.se) Självklart 3" breda och lika självklart bälte med centrallås. Inredning: Se till att spara innersidor på dörrarna alternativt byt ut dessa mot alu-plåt. Mattor och dyl är för komfort, om du tänker använda bilen mycket för annan åkning än på bana kan faktiskt golvmattan vara ett bra alternativ då den dämpar ljud och att den vikt den eventuellt har är placerat lågt. Generellt: Se till att den är byggd med lite stil för då är bilprovningen mer medgörliga, än om man hafsar ihop något. betänk att mycket av detta är för din egen säkerhets skull Lycka till!! _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Det finns undantag för sk. rallystol i reglerna så det får de faktiskt inte gnälla på på SBP(förrutom om man inte kan använda 3-p bältet som avsett och fastsättning skall vara tillfredsställande).
Tänk på att det är ditt ansvar att bilen går att besiktiga, t.ex. måste besiktningsmannen kunna provköra, kan bli problem med fast monterad racestol. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hej
Undantagen för "rallystol" gäller egentligen bara måtten (bredd etc.), kraven på att stolen och infästningen ska vara krockprovad är desamma. Men som sagt är det inte så vanligt att man gnäller på det. Helfordonsgodkända bilar kan dock vara värre - jag känner till några fall där Bilprovningen slagit ned. Reggar man som ombyggt fordon är det lite enklare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Passar på att låna tråden lite.
om man då har en lastbilsreggad bil... Spelar det nån roll om det sitter en massa rör från en bur i lastutrymmet? Jag tycker att jag inte borde behöva regga om bilen för att jag stoppar i en bur, eft den redan är reggad för en passagerare. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Hej
Nog behöver bilen regbesiktas för bur även om den är en lastbil. Huvuddelen i reggningen är att kolla så att buren inte är "farlig", ändring av antalet passagerare är en bisak egentligen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() Nog skulle det kunna vara den. Sportkombi med plats för två från fabrik. Perfekt för lätta och snabba transporter! ![]() Men som den skattesmitare som jag är så var det dieselräsern jag menade ![]() ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Tack för klargörandet. Men om man har en halvbur som håller sej inom lastutrymmet och dessutom bakom ett galler (iaf just under besiktningen) så borde den ju inte utgöra nån fara för chaufför och passagerare? _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Hej
Nej, det är ju sant... Eftersom det är ett rätt udda fall är det svårt att veta vad som händer. Reglerna är ju inte skrivna för skattesmitare ![]() /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ska bli spännande att ta reda på! ![]() ![]()
Nej, men det nya dieselskatteförslaget är skrivet för oss. Alltid nåt ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Det är tydligen en massa saker man får lov att ändra/montera på lastbilar utan bergänsad regbesiktning som hade krävts om det vore en personbil. Det är mycket möjligt att det faktiskt kan vara så att man inte behöver regbesiktiga för bur i en "lastbil". T.ex. så kan man ju plocka ut baksäte och baksätesbälten hur som helst.
_________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3100 totalt) |