|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Trådstartare

10 Jun 2004 22:19
Världens snyggaste AE86:a
http://www.cby.jp/revinof.htm
bilen har ett special byggt väghållningskit som innehåller förlängda bärarmar & allt som detta innebär.
(jag kaninget om sådant - så nån som kan det får gärna förklara det)
en riktig superbil asså.
MVH/
........Kristian
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

10 Jun 2004 22:33
Först trodde jag det var Iida Akiras Levin (club4ag tech reference), men plåtarna och diverse smådetaljer stämmer inte...
Kristian när det gäller de förlängda bärarmarna så...
Bakaxeln på en 86:a är, som du kanske vet, upphängd via fyrlänk + panhardstag. Stagen på 86:an är av olika längd (de övre är kortare) detta ger en rotation av axeln vid fjädringsrörelser, vad dom gjort är att ersätta samtliga stag med lika långa (längre än de understa) stag som ger en "neutralare" rörelse...
Pilarna pekar på de ombyggda övre bärarmsfästena
(förlängda bärarmar = bye bye baksäte)
_________________ Mikael Persson
|
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

10 Jun 2004 22:34
Karlskrona
Här sen Feb 2004

11 Jun 2004 00:12
oah!! Iskall!
Undrar hur en turbobreddad 02:a med sådana fälgar skulle se ut? (de djupa med minilite-stuk)
_________________ Göran Karlsson
|
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002

11 Jun 2004 06:49
NICE.
_________________ /Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

11 Jun 2004 10:47
|
Andreas Persson
Här sen Jun 2003

11 Jun 2004 20:49
|
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004

12 Jun 2004 13:07
Finns AE86:an i sverige? Den väckte ju helt klart lusten att vilja ha en.
Sigtuna
Här sen Nov 2003

12 Jun 2004 17:41
Jag har för mig det finns 4st i Sverige, så det blir tyvär svårt att få tag i någon utan att importera. Minns jag rätt finns det dock lite bilar i Danmark, och kanske lite i övriga EU också. Så har man tålamod att leta lite borde det inte vara svårt att importera. Fast det är tyvär bara Levin som går att få tag i. Den lite fräsigare och motorstarkare Truenon är ännu ovanligare. Priserna ligger väl någonstans runt 20kkr för en hyffsat oskruvad bil. Panda-lacken tycks annars vara obligatorisk, efter en välkänd japansk serie.
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

12 Jun 2004 18:37
| Alexi Törnqvist skrev: | Jag har för mig det finns 4st i Sverige, så det blir tyvär svårt att få tag i någon utan att importera. Minns jag rätt finns det dock lite bilar i Danmark, och kanske lite i övriga EU också. Så har man tålamod att leta lite borde det inte vara svårt att importera. Fast det är tyvär bara Levin som går att få tag i. Den lite fräsigare och motorstarkare Truenon är ännu ovanligare. Priserna ligger väl någonstans runt 20kkr för en hyffsat oskruvad bil. Panda-lacken tycks annars vara obligatorisk, efter en välkänd japansk serie.  |
Trueno och Levin har så vidt jag vet samma motor...
|
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

12 Jun 2004 20:11
Jag har för mig Levin bara har SOCH medan Trueno har DOCH, fast jag blir lite osäker nu när du påpekar att de har samma motor.
|
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

12 Jun 2004 20:14
| Alexi Törnqvist skrev: | | Jag har för mig Levin bara har SOCH medan Trueno har DOCH, fast jag blir lite osäker nu när du påpekar att de har samma motor. |
Nope Levin/Trueno är bara två olika fronter på samma bottenplatta. Det är 85:an som har SOCH, kan hända att 85:an är vanligare med Levin front.
|
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

12 Jun 2004 20:27
Aha, där ser man. Jag snurrade visst till det lite.
Fantastiskt aptuffa bilar hursomhelst. Vore inte alls dumt att ha en i garaget.
|
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004

12 Jun 2004 20:34
Vilka årsmodeller finns den som? Kan man jämföra den gamla Supran med en AE86:a?
Göteborg
Här sen Mar 2004

12 Jun 2004 21:01
86:an byggdes 83-87 med en begränsad upplaga 91 efter krav från intresserade köpare (endast i japan).
|
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

12 Jun 2004 22:05
| Stefan Sager skrev: | | Vilka årsmodeller finns den som? Kan man jämföra den gamla Supran med en AE86:a? |
Jag skulle tro att Supran är rejält mycket tyngre, oavsett om det rör sig om Celica Supra (mk 2?) eller en mk3.
_________________ Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
|
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

12 Jun 2004 22:09
| Joakim Winkler skrev: | | Stefan Sager skrev: | | Vilka årsmodeller finns den som? Kan man jämföra den gamla Supran med en AE86:a? |
Jag skulle tro att Supran är rejält mycket tyngre, oavsett om det rör sig om Celica Supra (mk 2?) eller en mk3. |
Det skiljer minst en småfet passagerare och några liter soppa....
Men jag skulle säga att en 86:a ger en mycket "renare" körupplevelse.
|
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

13 Jun 2004 01:31
Någon som vet hur lik AE86;an är karaktärsmässigt med coupén som kom -88? Alltså en sådanhäringa:
http://212.112.161.169/ad_pics_new/39/392020_shl_s.jpg (ledsen att jag inte kunde hitta en mindre rostig bild).
Motorkaraktär och utväxling skulle jag tro är ganska lika(förutom att den här bilen bara har 90hk). Fast sedan driver de ju på olika hjul. Coupén från 88-92 är annars en ruskigt trevlig bil som trivs väldigt bra när det svänger. Ack, så jag ångrar att jag sålde min...
Nåväl, varför jag undrar är för att det kanske kan vara ett alternativ för den som är sugen på en gammal Corolla att skruva med, och som inte riktigt vill lägga ut alla pengar och allt arbete på att få tag i en AE86;a. Givet är ju dock att man inte får någon kult-bil eller bakhjulsdrift, men i händerna på någon som kan bygga banbil borde det gå att få ihop något riktigt fint ändå. Det går ju också, har jag läst, att slänga in en Supra-motor i dem - för den som vill köra(läs flyga) rakt fram.
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

13 Jun 2004 01:52
| PDE skrev: | | Alexi Törnqvist skrev: | | Jag har för mig Levin bara har SOCH medan Trueno har DOCH, fast jag blir lite osäker nu när du påpekar att de har samma motor. |
Nope Levin/Trueno är bara två olika fronter på samma bottenplatta. Det är 85:an som har SOCH, kan hända att 85:an är vanligare med Levin front. |
App app, de har även olika akterpartier om jag inte missminner mig
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

13 Jun 2004 01:56
| Alexi Törnqvist skrev: | Någon som vet hur lik AE86;an är karaktärsmässigt med coupén som kom -88? Alltså en sådanhäringa:
http://212.112.161.169/ad_pics_new/39/392020_shl_s.jpg (ledsen att jag inte kunde hitta en mindre rostig bild).
Motorkaraktär och utväxling skulle jag tro är ganska lika(förutom att den här bilen bara har 90hk). Fast sedan driver de ju på olika hjul. Coupén från 88-92 är annars en ruskigt trevlig bil som trivs väldigt bra när det svänger. Ack, så jag ångrar att jag sålde min...
Nåväl, varför jag undrar är för att det kanske kan vara ett alternativ för den som är sugen på en gammal Corolla att skruva med, och som inte riktigt vill lägga ut alla pengar och allt arbete på att få tag i en AE86;a. Givet är ju dock att man inte får någon kult-bil eller bakhjulsdrift, men i händerna på någon som kan bygga banbil borde det gå att få ihop något riktigt fint ändå. Det går ju också, har jag läst, att slänga in en Supra-motor i dem - för den som vill köra(läs flyga) rakt fram. |
Nu jämför du bananer med päron
AE86'ans arvinge till Levin/Trueno är AE92'ans Levin/Trueno.
Det närsmta du kommer är en Gti då det iaf är samma 4A-GE motor i dessa.
AE92'ans Levin tror jag var standard med 4A-GEZ motorn (den med kompressor alltså).
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

13 Jun 2004 02:00
Anledningen till att man bara hittar Levins med ratten på rätt sida torde väll vara att Truenon inte är en Corolla, sådär påtal om ingenting
Toyota Trueno Sprinter heter den trots allt, medan den andra heter Toyota Corolla Levin.
För er som inte vet betyder Levin och Trueno, typ thunder&lightning hur man nu översätter det till svenska (morgontrött bakom pannbenet)
|
|