Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängningshämmare E36
1170 besök totalt
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Krängningshämmare E36

Hej!

Har lite funderingar angående krängningshämmare till min E36 318is banbil.
Hann aldrig få dit några krängare under hösten 2013, men nu är det dax innan 20014 drar igång.

Vad skall man köra med? Original, original men flyttade stag till fjäderbenen fram, h&r, knivkrängare, M3?
Finns ju massa alternativ, men vad tycker ni som har lite erfarenhet av E36 och banåka?

För info så används bilen bara för banåka, komfort oviktig.
Ganska rejält lättad, turbomotor, fullbur, XYZ chassie osv...

Gävle
Här sen Jan 2004

Re: Krängningshämmare E36

BMW-Izze skrev:
Hej!

Har lite funderingar angående krängningshämmare till min E36 318is banbil.
Hann aldrig få dit några krängare under hösten 2013, men nu är det dax innan 20014 drar igång.

Vad skall man köra med? Original, original men flyttade stag till fjäderbenen fram, h&r, knivkrängare, M3?
Finns ju massa alternativ, men vad tycker ni som har lite erfarenhet av E36 och banåka?

För info så används bilen bara för banåka, komfort oviktig.
Ganska rejält lättad, turbomotor, fullbur, XYZ chassie osv...

Om du ska ha den klart till det årtalet är det ju ingen brådis....

Lite seriöst då, vad som helst som styvar upp bilens, är ju positivt.
Det man vill åt med en krängare utom den ökade konstanten i hämmaren, är justbarheten!

Original är ju inte så mycket o komma med kanske, om du ska satsa för banåka.

Göra dom själv, inte så svårt, o du får den precis som du vill ha.
Låt en mek. verkstad med rörbock bocka till en stång med dina mått.
Svetsa på plattjärn i ändarna på stängen, ställd på högkant med flertal hål i o gör stag upp till fjäderbenen.
Smidiga krängarfästen i alla dimensioner finns på Dalhems, fungerar bra.
Givetvis gör man samma bak, då det är bak man har möjligheten att justera balansen bäst.

En knivhämmare är ju fränt, men ger inget mer i fråga om väghållning än nått annat alt. (förvisso är spannet större än det mesta annat)
Fördelen med knivar är att man bygger justerbart från kupén till främre/bakre hämmare o kan på så viss justera under körning.

Budgetalt., ta den styvaste original som finns, Cab eller M3 skulle ja tro, och svetsa en hålplatta i ändarna.

H&R finns för dyra pengar, men i ärlighetens namn, hur mycket till justering är det på en sån.... 2 resp 3 hål...smalt justerspann. Lätt o hamna fel i balansen då. känns inte prisvärt eller optimalt.

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005

Trådstartare
På min e28:a köpte jag den grövsta krängaren jag fick tag i på Bmw och sedan gjorde jag den justerbar med plattor med hål i ändarna istället för den originala tillplattningen och hålet. Men den bilen åkte jag bara gata med. Men det är nog som du säger ayy det är viktigt att kunna justera dem. Då skulle kanske M3 e36 funka fast med egna plattor i ändarna så den går att justera typ i åtta lägen eller nått i den stilen plus att man fäster den i fjäderbenet istället för bärarmen som original på min. Någon som kör så? Eller är det alldeles för mjuk?

Krängningshämmare E36
1170 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande