Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vattenkylning turbo
450 besök totalt
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Trådstartare
vattenkylning turbo

Monterar andra vattenkylda turbos på min porsche boxer sexa (2xgt35bb) och undrar om någon har lite kolla på hur mkt värme som man bör räkna på ska kylas bort med vattenkylningen.
Jag kopplar inte olja på vattensidan och vill ändå har någon kylning på lagerna min tanke är en egen kylkrets bara för turbona vilket även bör? få ner tempen på insugsluften någon grad?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: vattenkylning turbo

Pelle Persson skrev:
Monterar andra vattenkylda turbos på min porsche boxer sexa (2xgt35bb) och undrar om någon har lite kolla på hur mkt värme som man bör räkna på ska kylas bort med vattenkylningen.
Jag kopplar inte olja på vattensidan och vill ändå har någon kylning på lagerna min tanke är en egen kylkrets bara för turbona vilket även bör? få ner tempen på insugsluften någon grad?

Nej, du kommer inte sänka insugstempen så det kan mätas utanför laboratorium. För att sänka insugsluften sätt dit BRA laddluftkylare, eventuellt vattenkyld med egen krets.

För den rena körningen så behöver du snudd på inte koppla in någon vattenkylning till lagerhuset, men då får du stå och 'efterköra' länge varje gång du använt bilen.
Med vattenkylt lagerhus behöver du inte överdriva efterkylningen.

vattenkylning turbo
450 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande