Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 250 CE -72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (47670 totalt) |
Hej, har följt rejsa nu i ca. 2 månader och är väldigt imponerad av alla byggen här. Har lärt mig massor och kommer lära mig ännu mer i fortsättningen. Därför tänkte jag börja ett projekttråd av min Mercedes Coupe -72. Vet ej om den kommer att bli någon bra banbil men är väldigt intresserad av se hur långt jag kan komma med den. Vill också behålla den originala looken så mycket som möjligt. Pro-touring heter det visst på jänkarspråk.
Det är alltså en originalbil på 150 hk som jag ville få lite mera krut i. Tyckte att den enklaste lösningen (att börja med) var att swappa in en modernare motor. Det blev en Mercedes M104 från en E320 -93. Här är Coupén: Och här är originalmotorn Den här spisen skall i Blir alltså en long story short -version för jag är redan mitt i bygget. Jag hoppas verkligen på tips och råd. mvh johannes _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Specsen för motorerna:
M114, 250 CE -72 210 Nm at 4500 rpm, 150 hp at 5500 rpm M104, E320 -93 310 Nm at 3750 rpm, 220 hp at 5500 rpm (utan kat så lär denna ge ca. 240hp) _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Här är Mercan med M104 motor. Bilen ser bättre ut i bilden men är väldigt rostig inunder. Mekaniskt så är den i bra skick och motorn har gått 21000 med full service bok tom. 16000 mil (-98).
Bra för bygget är att bilen saknar både ASR och immobilisier samt att den är manuell. Motorn ur bilen. Denna är med HFM-SFI motorstyrning och en 5 växlad ZF 717.450 dogleg låda. _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
_________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
_________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Nu kanske någon undrar varför jag inte tog en AMG C36 version av M104 motorn istället... Främsta orsaken att jag valde bort den var att den är automat från fabrik och det är ett helsike att bygga om den till Getrag eller ZF. Vissa har gjort denna swap, i synnerhet till lill-Mercan (W201), men med mina kunskaper i elektronik så bestämde jag mej att inte gå den vägen Men... kanske nån dag när man nu så småningom börjar lära sig.
Den andra orsaken var att AMG motorn har ett annorlunda oljetråg som måste bearbetas, och när jag varken har svets, svarv, fräs och är totalt okunnig med dessa så... Shown fortsätter. mvh johannes _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Tack, tack! Jag ville ha mera drag över hela varvregistret och därav M104n. Hoppas att den blir mera bekväm även som bruksbil på sommaren. _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Tackar Yes, det tycker jag med. Fler gamla mercor! Lite av inspiration till det här bygget är Carlsson W123 (fast jag gillar W114 karossen bättre). Ett fint klipp av Carlsson MB:n. http://www.youtube.com/watch?v=RMA5c _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Ser lovande ut!
Jag och min farsa bygger på en SLC 450 dvs brorsan till din bil. Vi strövar efter detta utseendet https://www.youtube.com/watch?v=RmkJ _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Va trevligt! Fint med nitar på Mampe. Ser rätt bestialisk ut
Så du tänker köra automat (SLC 450). Hur funkar det? Btw, du visste om att våra bilar har samma hjulupphängning fram/bak samt att W107 är byggd på samma ram som W114 (W115). _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Mampebilen var automat. Kommer köra den tills den rasar. Roligt med samma upphängningar visste jag inte. Vad ska du köra för setup med dämpare/fjädrar? /Robin _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Jag kör H&R -55mm fram/bak samt KYB monotube gas. Dessa är specsade för min bil. Jag uppdaterar med bilder as soon as... jag hittar dom. Din bil skall ha andra fjädrar, t.ex. H&R -50mm fram, -15mm bak. Har din SLC anti-squat (anti-dive)? / johannes _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Hej! Ok kollat fjädrar men blir inte klok. Inköpt bilstein dämpare som ska på snart. Fjädrar är det värre. Tänkte köra original men kapa 2 varv. Jo min har anti-squat. Vad menar du med -50mm fram och -15mm bak? /Robin _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Bilstein är bra, B6 antar jag? Kapa inte originalfjädrarna (gamla och slöa), du sänker bilen, jo, men tappar progressivitet. Ex.vis. -50mm/-15mm betyder att du sänker bilen med 50mm fram, resp. 15mm bak. Men, anti-squat bak kan ha betydelse för bakfjädrar. Googla H&R, dom kan äldre Mercedes. :j _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Kollat hr tidigare och de hade bara höga fjädrar men ska kolla igen. Ja kapa är bonnit och nödlösning deluxe men hittar inget bra. Tack för inputen. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
_________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
_________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 250 CE -72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (47670 totalt) |