| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
B234f 16V Funderingar
|
2180 besök totalt |
|
B234f 16V Funderingar
Tjena! Har några frågor om trimning av B234f 16V motorn. Säkert flera som trimmat/byggt såna motorer här!
Vi har bestämt oss för att köra med LH 2.4 till att börja med. Volymen kommer vara standard 2,3l. Har hört att insuget är dåligt, så ska man bygga helt eget lr svetsa om flänsen på ett B230F insug som jag har hört ska ha bättre flöde? Hur stort spjäll ska man använda? Hur ska man bygga avgassystemet till en sådan motor? Får aldrig nån klarhet i vad som är bäst för folk är alltid oense i diskussioner angående avgassystem av nån anledning..
Tänk på att detta inte handlar om nån extremtrimning nu, utgå från detta och hjälp mej med några basic tips bara!
Mvh Emil _________________ Emil Andersson |
|
Kenneth Nilsson med Scatton bor ju inte långt bort, vet inte hur många gånger han byggt om den motorn (nåt borde han lärt sig).
http://www.kennetsror.se/ Jag utgår från att det är sugmotortrimming det gäller? |
|
Sugtrimma en B234F, jag har för mig att det finns info på TPC www.turboperformanceclub.com men det vanliga gäller.
Lämna toppen till en snubbe som fixar kanaler och ventilsäten. Jag har för mig att några använde en avgaskam som insugskam
Bygg ett eget extractorrör. Bort med balansaxlar eller ta ett vanligt B230block så sparar du vikt men samtidigt så är B234blocket stadigare. Marinvev=2,5l Insug bör ju vara separata spjällhus med trattar
Men du får ut mer hk för pengarna om du turbotrimmar den............. å andra sidan så är det tuffare med sugmotor _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
|
Jag gjorde iordningen en sådan för ett par år sedan som jag hade som bruksbil.
Snyggade till kanalerna ovanför ventilerna. Frästa radiesäten. Slipade nya vinklar på ventilerna. 0.8 i anliggning på insug, 1 på avgas Timo extraktorrör. Hyvlade toppen ca 1mm. 2.5" med katt och dubbla dämpare. Borttagen balansaxelrem. Avancerade insugskammen tills registret blev skapligt. (tror det landade på cirkus 2-4 grader) (orkade aldrig mäta någon inställningsvärde, körde bara på rumpdynamometer) Körde först med LH 2.4 Sen monterade jag eftermarknaddssprut. Skulle jag göra om det idag skulle jag sats på en bättre portning och andra kammar. Därefter spjällhus. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
|
_________________ Johan Myrén |
![]() |
Skruva banåkabil
B234f 16V Funderingar
|
2180 besök totalt |