Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (71268 totalt) |
Re:
Tack! _________________ Mattias Broberg |
||||||
Re:
Nja, har för mej att det är tvärtom.. ![]() Backar kammarna mer effekt, framåt mer vrid.. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||
![]() ![]() ![]() Finns mer info om kammar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Dubbelförklaring, avancera och retarderdera. vilket är vilket? alltså om vi tar dom två siffrorna vi har
Alt 1: 1.5/1.2 (insug/avgas) Alt 2: 1.7/1.5 (insug/avgas) är avancera mer lyft eller mindre? _________________ Mattias Broberg |
||||||
Hej!
skaffa en 5Hz GPS-puck och Rachechrono/valfri loggerapp för din telefon. Sen är det bara att hitta en dåligt trafikerad raka och logga med fullgas på t.ex. 3:an. håll ventilkåpan skruvad med några bultar bara så du kan plocka loss och justera kammar några grader i taget mellan körningar. Då kan du jämföra accellerationskurvor. Accellerationskurva är direkt proportionell mot vridmomentskurva (du kommer att få lite dämpning på toppen pga. luftmotstånd men det spelar ingen roll då du bara jämför mellan olika kaminställningar). Vad själva värdet blir är egalt, då du vill uppnå lägre vrid på lågvarv och mer på toppen. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Kul med en Fräsh 900 OG! Egentligen tycker jag att Saab aldrig lyckats med designen på sina bilar, och att instrumenteringen i en 06 9-5 ser likadan ut som i en 78'as 99 tycker jag är en rejäl miss... Men Sambon har en 900 från 85, en vanlig GL. Och jag måste erkänna att det faktiskt är Riktigt trevliga bilar! Hennes är samma färg som din fars 900T, men metallic. Har aldrig sett en 900 OG i den färgen förutom hennes.
Du menar OPEL V6 ![]() ![]() Motorn som Saab påstod (likt andra GM motorer dom enligt sig själva blivit tvingade att använda, t ex den som på GM språk heter Z22LET och GM performance till slut tog ut 1600hk ur, när Saab påstod att blocket var väl vegt för de effekter som dom tänkte plocka i produktionsbilen) inte skulle hålla för någon effekt, men som visat sig vara väldigt robust! Fördelen med Saab varianten dock ska vara att den har smidd vev jämfört med Oplarna som har gjuten. ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
låter som en udda färg! jag tycker ju att 900orna är dom goaste saabarna. alla andra har sin charm men 900an är billig, snabb och relativt driftsäker. inte som en 9-5 där man nojjar över minsta gnissel i motorn
Trodde det var Holden maskin jag i slutändan bryr jag mig inte så mycket, det verkar vara bra spisar så. spelar ingen roll. det jag vill ha isf är en tvärställd V6 och växellåda med vajjer. typ en saab/opel/holden (eller vad det är) motor med F40 lådan eller liknande. jag tänker inte börja forska i det förrens nått går Riktigt åt helvete ![]() _________________ Mattias Broberg |
||||||
Ska jag vara Helt ärligt så vet jag inte om Holden byggt speciellt många bilar med tvärställd motor?
![]() V6an är som sagt i grunden utvecklad av Opel (Det är ju en Ecotec spis från början), men ska man bygga en effektstinn sådan med överladdning är Saabs version att föredra ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
2,8T även känd som B284 i Saab eller Z28NET i Opel/Vauxhall heter Holden LP9Turbo. "The HFV6 was first designed, tested and produced in a joint team by Cadillac and Holden. A majority of design into the new alloy construction, transmission pairing and first use in production were all undertaken in Detroit (and manufactured in St. Catharines). Holden had the job of developing smaller engines (Holden 3.2, LP1 and LP9 Turbo) as well as their own Holden 3.6 HFV6 (called the Alloytec V6) for local models. Cadillac and Holden both tested variations of these engines in US and Australia. North America and Australia remain the only two places that manufacture the HFV6. 2.8 LP1 A 2.8 L (2792 cc) LP1 variant was introduced in the 2005 Cadillac CTS. It has a 3.50 in (89.0 mm) bore, a 2.94 in (74.8 mm) stroke, and a 10.0:1 compression ratio. The LP1 was built in Saint Catharines, Ontario. Applications: Year(s) Model Power Torque 2005-2007 Cadillac CTS 210 hp (157 kW) @ 6500 rpm 194 lb·ft (263 N·m) @ 3300 rpm LP9 Turbo 2.8 L turbo V6 in a 2006 Saab 9-3 This engine is also known as a Z28NET or B284. The LP9 is a 2.8 L turbocharged version used for the Saab 9-3 and other GM vehicles. It has the same bore and stroke as the naturally aspirated LP1, however the compression ratio is reduced to 9.5:1. GM Powertrain Sweden (Saab Automobile Powertrain) was responsible for turbocharging the engine and it is built in Port Melbourne, Australia." ![]() //Konrad S. _________________ Konrad Söderholm. |
||||||
börjat pilla på växellådsoljekylningen
![]() ska bara fixa nått bra sätt att täta genomföringarna och sen skruva åt det så är det klart. bara slangdragning kvar, men det får vänta tills motorn är i bil. _________________ Mattias Broberg |
||||||
Re:
http://www.jetronic.se/catalog/produ här köpte jag den _________________ Mattias Broberg |
||||||
Rekommenderar INTE att att köra utan klack! Haft ett klack-haveri pga dåligt dragen kamdrevsskruv om resulterade i ingen klack. Ny skruv och dra fast (vi var på banan) hyggligt i rätt läge. visst, bilen gick 2 varv, sedan slirade kamdrevet med skrotad topp som resultat. Lägg 1000:- på ett kamdrev som går att justera.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Re:
det alternativet att lägga 2000 kronor på kamdrev finns tyvärr inte. och 2000 får man Speedparts grejjer som dessutom är kände för att gå sönder.. 3500 kostar riktiga fina drev. det är mer pengar än jag har ![]() men tror jag ska shoppa lite cylindrisk fastsättning och i princip Limma ihop det så hårt det bara är möjligt. _________________ Mattias Broberg |
||||||
Re:
vissa funkade det för vissa funkade det inte för Precis som att köra utan klack.. verkar dock som SP har ändrat dreven o höjjt priset. hursomhelst så har jag inte dom pengarna att lägga på kamdrev. kanske om 2-3 månader. och jag riskerar hellre en topp än att skjuta på säsongen flera månader. _________________ Mattias Broberg |
||||||
får la krypa till korset o säga att jag ändrat mig..
men jag VILL ju att det ska funka utan dyra drev... men önsketänkade kommer man tyvärr inte långt på. får försöka sälja av lite av lagret och finansiera detta nya köp. om 1 vecka kan det eventuellt bli en explosionsartad ändring av byggtakten. _________________ Mattias Broberg |
||||||
Så!
tack för tipset att köra utan klack. känns smartare ju mer o mer jag tänker på det Idag landade dessa ![]() Nu hoppas jag att jag inte glömt nått.. det blir intensivmeck deluxe nästa vecka. målet är att bilen ska vara körbar, med lite tur kanske vi hinner mappa lite med. _________________ Mattias Broberg |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (71268 totalt) |