Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 -84 |Humlan|
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (71268 totalt)
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

gasekke skrev:
Vrida fram kam = mer varv för effekt o vrid i högre register
Retardera kam = mer bottenvrid och effekt vid lägre varv

I stort sett så "enkelt" alt 2 isåfall // Erik


Tack!

_________________
Mattias Broberg
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Re:

M.Broberg skrev:
gasekke skrev:
Vrida fram kam = mer varv för effekt o vrid i högre register
Retardera kam = mer bottenvrid och effekt vid lägre varv

I stort sett så "enkelt" alt 2 isåfall // Erik


Tack!


Nja, har för mej att det är tvärtom..

Backar kammarna mer effekt, framåt mer vrid..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



precis så var det ju tvärtom helt enkelt tack för rättelsen

Finns mer info om kammar här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47836 thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Dubbelförklaring, avancera och retarderdera. vilket är vilket? alltså om vi tar dom två siffrorna vi har


Alt 1: 1.5/1.2 (insug/avgas)
Alt 2: 1.7/1.5 (insug/avgas)

är avancera mer lyft eller mindre?

_________________
Mattias Broberg
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Vet inte jag är ute på enhjulingen..

Alt1: mer vrid lägre toppeffekt

Alt2: mer toppeffekt mindre vrid
//Dunken

Känner mej lite förvirrad just nu..

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Hej!

skaffa en 5Hz GPS-puck och Rachechrono/valfri loggerapp för din telefon.
Sen är det bara att hitta en dåligt trafikerad raka och logga med fullgas på t.ex. 3:an.
håll ventilkåpan skruvad med några bultar bara så du kan plocka loss och justera kammar några grader i taget mellan körningar.

Då kan du jämföra accellerationskurvor. Accellerationskurva är direkt proportionell mot vridmomentskurva (du kommer att få lite dämpning på toppen pga. luftmotstånd men det spelar ingen roll då du bara jämför mellan olika kaminställningar). Vad själva värdet blir är egalt, då du vill uppnå lägre vrid på lågvarv och mer på toppen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3002



Re:

Kul med en Fräsh 900 OG! Egentligen tycker jag att Saab aldrig lyckats med designen på sina bilar, och att instrumenteringen i en 06 9-5 ser likadan ut som i en 78'as 99 tycker jag är en rejäl miss... Men Sambon har en 900 från 85, en vanlig GL. Och jag måste erkänna att det faktiskt är Riktigt trevliga bilar! Hennes är samma färg som din fars 900T, men metallic. Har aldrig sett en 900 OG i den färgen förutom hennes.

M.Broberg skrev:
Dock blir det saab v6a


Du menar OPEL V6 Eller om man ska vara riktigt petig, GM Europa (i princip Opel) V6
Motorn som Saab påstod (likt andra GM motorer dom enligt sig själva blivit tvingade att använda, t ex den som på GM språk heter Z22LET och GM performance till slut tog ut 1600hk ur, när Saab påstod att blocket var väl vegt för de effekter som dom tänkte plocka i produktionsbilen) inte skulle hålla för någon effekt, men som visat sig vara väldigt robust! Fördelen med Saab varianten dock ska vara att den har smidd vev jämfört med Oplarna som har gjuten.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Kul med en Fräsh 900 OG! Egentligen tycker jag att Saab aldrig lyckats med designen på sina bilar, och att instrumenteringen i en 06 9-5 ser likadan ut som i en 78'as 99 tycker jag är en rejäl miss... Men Sambon har en 900 från 85, en vanlig GL. Och jag måste erkänna att det faktiskt är Riktigt trevliga bilar! Hennes är samma färg som din fars 900T, men metallic. Har aldrig sett en 900 OG i den färgen förutom hennes.


låter som en udda färg!

jag tycker ju att 900orna är dom goaste saabarna. alla andra har sin charm men 900an är billig, snabb och relativt driftsäker. inte som en 9-5 där man nojjar över minsta gnissel i motorn

Cassius skrev:

M.Broberg skrev:
Dock blir det saab v6a


Du menar OPEL V6 Eller om man ska vara riktigt petig, GM Europa (i princip Opel) V6
Motorn som Saab påstod (likt andra GM motorer dom enligt sig själva blivit tvingade att använda, t ex den som på GM språk heter Z22LET och GM performance till slut tog ut 1600hk ur, när Saab påstod att blocket var väl vegt för de effekter som dom tänkte plocka i produktionsbilen) inte skulle hålla för någon effekt, men som visat sig vara väldigt robust! Fördelen med Saab varianten dock ska vara att den har smidd vev jämfört med Oplarna som har gjuten.


Trodde det var Holden maskin jag i slutändan bryr jag mig inte så mycket, det verkar vara bra spisar så.

spelar ingen roll. det jag vill ha isf är en tvärställd V6 och växellåda med vajjer.

typ en saab/opel/holden (eller vad det är) motor med F40 lådan eller liknande. jag tänker inte börja forska i det förrens nått går Riktigt åt helvete

_________________
Mattias Broberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3002



Ska jag vara Helt ärligt så vet jag inte om Holden byggt speciellt många bilar med tvärställd motor?

V6an är som sagt i grunden utvecklad av Opel (Det är ju en Ecotec spis från början), men ska man bygga en effektstinn sådan med överladdning är Saabs version att föredra

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61



Re:

Cassius skrev:
Ska jag vara Helt ärligt så vet jag inte om Holden byggt speciellt många bilar med tvärställd motor?

V6an är som sagt i grunden utvecklad av Opel (Det är ju en Ecotec spis från början), men ska man bygga en effektstinn sådan med överladdning är Saabs version att föredra


2,8T även känd som B284 i Saab eller Z28NET i Opel/Vauxhall heter Holden LP9Turbo.

"The HFV6 was first designed, tested and produced in a joint team by Cadillac and Holden. A majority of design into the new alloy construction, transmission pairing and first use in production were all undertaken in Detroit (and manufactured in St. Catharines). Holden had the job of developing smaller engines (Holden 3.2, LP1 and LP9 Turbo) as well as their own Holden 3.6 HFV6 (called the Alloytec V6) for local models.

Cadillac and Holden both tested variations of these engines in US and Australia. North America and Australia remain the only two places that manufacture the HFV6.
2.8
LP1

A 2.8 L (2792 cc) LP1 variant was introduced in the 2005 Cadillac CTS. It has a 3.50 in (89.0 mm) bore, a 2.94 in (74.8 mm) stroke, and a 10.0:1 compression ratio. The LP1 was built in Saint Catharines, Ontario.

Applications:
Year(s) Model Power Torque
2005-2007 Cadillac CTS 210 hp (157 kW) @ 6500 rpm 194 lb·ft (263 N·m) @ 3300 rpm
LP9 Turbo
2.8 L turbo V6 in a 2006 Saab 9-3

This engine is also known as a Z28NET or B284.

The LP9 is a 2.8 L turbocharged version used for the Saab 9-3 and other GM vehicles. It has the same bore and stroke as the naturally aspirated LP1, however the compression ratio is reduced to 9.5:1. GM Powertrain Sweden (Saab Automobile Powertrain) was responsible for turbocharging the engine and it is built in Port Melbourne, Australia."



//Konrad S.

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Idag fick jag mina kammar!

Sen fick jag en liten byggsats också, en liten shiftlight.


_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
börjat pilla på växellådsoljekylningen


ska bara fixa nått bra sätt att täta genomföringarna och sen skruva åt det så är det klart. bara slangdragning kvar, men det får vänta tills motorn är i bil.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8183



Vart köpte du shiftlight-byggsatsen ?

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

Jurkko skrev:
Vart köpte du shiftlight-byggsatsen ?


http://www.jetronic.se/catalog/product_info.php?cPath=21&products_ . . . .


här köpte jag den

_________________
Mattias Broberg
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Rekommenderar INTE att att köra utan klack! Haft ett klack-haveri pga dåligt dragen kamdrevsskruv om resulterade i ingen klack. Ny skruv och dra fast (vi var på banan) hyggligt i rätt läge. visst, bilen gick 2 varv, sedan slirade kamdrevet med skrotad topp som resultat. Lägg 1000:- på ett kamdrev som går att justera.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
Lägg 1000:- på ett kamdrev som går att justera.


det alternativet att lägga 2000 kronor på kamdrev finns tyvärr inte. och 2000 får man Speedparts grejjer som dessutom är kände för att gå sönder.. 3500 kostar riktiga fina drev.

det är mer pengar än jag har

men tror jag ska shoppa lite cylindrisk fastsättning och i princip Limma ihop det så hårt det bara är möjligt.

_________________
Mattias Broberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Hej!

Jag har kört tre säsonger med Speedparts justerbara drev (blåeloxerade). Bilen blev såld och såvitt jag ver rullar fortfarande med samma kammar. Just saying

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Hej!

Jag har kört tre säsonger med Speedparts justerbara drev (blåeloxerade). Bilen blev såld och såvitt jag ver rullar fortfarande med samma kammar. Just saying


vissa funkade det för

vissa funkade det inte för

Precis som att köra utan klack..


verkar dock som SP har ändrat dreven o höjjt priset.


hursomhelst så har jag inte dom pengarna att lägga på kamdrev. kanske om 2-3 månader.

och jag riskerar hellre en topp än att skjuta på säsongen flera månader.

_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
får la krypa till korset o säga att jag ändrat mig..

men jag VILL ju att det ska funka utan dyra drev... men önsketänkade kommer man tyvärr inte långt på. får försöka sälja av lite av lagret och finansiera detta nya köp.


om 1 vecka kan det eventuellt bli en explosionsartad ändring av byggtakten.

_________________
Mattias Broberg
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384


Trådstartare
Så!

tack för tipset att köra utan klack. känns smartare ju mer o mer jag tänker på det

Idag landade dessa


Nu hoppas jag att jag inte glömt nått.. det blir intensivmeck deluxe nästa vecka. målet är att bilen ska vara körbar, med lite tur kanske vi hinner mappa lite med.

_________________
Mattias Broberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Så här klockade jag in mina..jag har tyvärr fått härja mycket med dessa då varje modifiering av avgaskammen ställde om tändningen...


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 -84 |Humlan|
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (71268 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande