Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11034 totalt) |
Försäkring (igen)
Nu är det tydligen helt klippt, eller? Fick ny villkoren och det verkar som att följande formulering är standard hos alla: "Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon, till exempel Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring m.fl." Frågan är om något bolag fortfarande lämnar en lucka? Jag har använt Skattebetalarnas försäkringsbolag till och med idag. Fråga två är om formuleringen verkligen håller? _________________ ![]() |
||||||
Re: Försäkring (igen)
Ja eftersom det gäller vagnskada som de kan avtala lite som de vill. Trafikförsäkringen kan de däremot inte avtala bort men den gäller ändå inte på inhängnat tävlingsområde som de flesta svenska banor är. Däremot är f.n. Nürburgring inte att betrakta som inhängnat tävlingsområde enligt en dom i HD (tror jag det var) så där gäller trafikförsäkringen rent teoretiskt iaf. Försäkringsbolaget kan ev. nyttja "oaktsamhet" eller nåt kanske för att slippa undan, det har jag inte koll på. YMMV som man säger. Med BMW Originalförsäkringar är du helförsäkrad på BMW-klubbens svenska banträffar. Än så länge. _________________ ![]() |
||||||
Re: Försäkring (igen)
Undrar vad som skulle hända om man angav depån som stöldplats... För att spetsa till det. Brand eller stenskott på banan är ju ingen höjdare, så tyvärr blir nog 10 års samlade stenskott "nåt gruslass på E6an"... ![]() Lagen styr vart/när Trafikförsäkringen gäller, resten är ju ett personligt avtal mellan dig och Försäkringsbolaget, där de har lite större muskler vid tolkning/tvist. |
||||||
Inte speciellt konstigt att bolagen gör allt dom kan för att slippa betala dessa
som jag gissar att dom ser det helt onödiga skador. Många gånger med dyra bilar i hög hastighet vilket ger dyra reparationer & kringkostnader. Alltså väldigt höga utgifter per incident för bolagen. Sånt sticker ut i statistiken & lyser med ilsket röda siffror. Gissar att de flesta i dessa sits skulle vilja bil av med en sån kostnad. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Det är tillgängligheten som styr skillnaden mellan trackday och betalväg. Hyr Öresundsbron för hastighetsförsök så gäller inte trafikförsäkringen där heller, men det gör den annars oavsett vem som äger broskrället. |
||||||
Om man råkar bli oskyldig påkörd av nån annan, kan man inte kräva ersättning för det då? Med förutsättning att förövaren har en försäkrad bil alltså.
Verkar lite knepigt det här. Förövaren kan ju vägra, skylla på nåt annat eller vad som helst. Inte så kul med en smälld ferrari för 2 miljoner som man inte orsakat det själv.. /Magnus _________________ Magnus Larsson |
||||||
Re:
Det är en intressant fråga. Kräver tysk lagstiftning att man måste ha en gällande motsvarighet till trafikförsäkring när man kör på Ringen? Om man inte har det och är vållande till en olycka under turistkörning, träder ett personligt betalningsansvar in för den vållande parten? Engelska försäkringsbolag brukar t.ex normalt inte täcka körning på Nordschleife och jag är tveksam till om ens har någon som helst gällande försäkring när de kör där. _________________ Mato Saric |
||||||
Re:
Med svensk trafikförsäkring ersätts du ofta genom TFF om ditt motorfordon skadats av ett annat oförsäkrat motorfordon som "borde" haft en fsk - även om skadan inträffar vid vägtrafik utomlands. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
OK. Men om man berättar precis som det är, dvs. man blev påkörd på Ringen? Misstänker att man får nobben direkt. Verkar som att allting sker på sin egen risk så fort man rullar in i banan. Kraschar man själv eller blir påkörd - Det kvittar! /Magnus _________________ Magnus Larsson |
||||||
|
||||||
Re:
Det finns folk som kör oregistrerad bilar på ringen vid turistkörningarna om man kollar på Youtube t.ex. Är nästan säker på att de är helt oförsäkrad. /Magnus _________________ Magnus Larsson |
||||||
Re:
Hur vet du att de är oregistrerade, pga att de saknar regskylt? Finns många olika anledningar att plocka bort den. Fast släpper de in bilar utan regskylt? ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
inte på tf men på trackdays är det andra villkor kanske. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Så svart och vit är inte tillvaron. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Dale på Bridgetogantry.com har skrivit lite om just det och varnat sina landsmän att det kan bli extremt jobbigt ekonomiskt i fall de orsakar olyckor på turistkörningen just för att engelska bolag inte täcker ens trafikförsäkring på turistkörningen. Det går ju att tänka sig väldigt jobbiga scenarion som inte är särskilt osannolika eller långsökta. För mig personligen är kanske inte plåtskador det jag oroar mig mest för. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Re:
Självklart, men på trackdays gäller ju inte den vanliga försäkringen, det är ju turistkörningen som nämndes här. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Jag tänkte mest på en kille som körde en ombyggd BMW 328 E36 någonting. Helt rensad inuti med rallystol. Ingen reg.skylt. Vad jag förstod av filmerna så körde han i turistklassen. Men ja det är sant, jag kan inte veta till 100% om den är reggad eller inte. _________________ Magnus Larsson |
||||||
Re:
Vad är turistklassen? ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Här är lite på gång. Antar att det inte blir helt billigt. https://www.facebook.com/Adrenalinei
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||||
EDIT: Bra att man läser innan man skriver
![]() Uppar denna tråd med lite info från BMW org försäkring. Jag frågade ifall jag kunde få ett skriftligt intyg på att trafikförsäkring gäller vid turistkörning på Nurburgring. Och såhär löd svaret enl bild! Ni med mer kunskap i ämnet, kan jag känna mig trygg nu vid körning eller kan kryphål finnas för försäkringsbolaget? Om jag blir dömd som vållande till en ev olycka tex? ![]() Med vänlig hälsning, Martin _________________ Martin Nymberg |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11034 totalt) |