Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lite frågor från en nykomling i BMW-cup
1, 2   >>
7009 besök totalt
Joppe_BMW
Linköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 16


Trådstartare
Lite frågor från en nykomling i BMW-cup

Halloj
Ni får en ny förare i klass standard 2014 och nu har han lite frågor. Men vad är detta för filur då undrar ni kanske?

Tjaa, jag är en bmw tok från Åtvidaberg (inte fotbollsintresserad) som tävlade en hel del i karting förr men sen kom det studier, tjejer, körkort, gatbilar, pilsner m.m emellan, ja ni vet

Men i höstas kände jag att det var dags att göra något åt körsuget och som bmw-tok blev valet bmw-cup. Åkte och köpte mig en raceklar BMW 325 som endast gått en tävling (Knutstorp 2011). Nu när säsongen närmar sig har jag lite frågor och detta verkar vara rätt forum.

1. Hur är uppläggen på tävlingarna? Är det bara BMW-cup eller är det fler klasser/event som kör samma dag?

2. R-däck är en ny värld för mig, Kumho V70 eller Toyo R888 har jag blivit rekomenderad men vad säger ni som kör?

3. Min bil är inställd toe out, för mig låter det fel då min kart blev väldigt orolig och styrkänslig med toe out. Smaksak kanske men återigen vad säger ni som kör?

Är det annat som är bra att veta så är jag tacksam för tips och råd

_________________
Johan Rosén

BMW 535 -91 Finbil

Lexus IS200 -01 Bruksbil
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Mantorp Park 7:e juli 2013

Schema BMW Sport Club, söndag 7:e juli
Kl. 0700-0830 Besiktning BMW Cup (begränsat antal)
Kl. 0800-0815 Funktionärsmöte BMW Cup
Kl. 0815-0915 Incheckning och besiktning för licensierade gatbilsförare
Kl. 0830-0845 Förarmöte BMW Cup
Kl. 0900-0920 BMW Cup tidsträning Standard/Mod grp 1.
Kl. 0920-0940 BMW Cup tidsträning Mod/Special grp 2.
Kl. 0940-1000 Förarmöte gatbilar
Kl. 0940-1000 BMW Cup tidsträning Standard/Mod grp 1.
Kl. 1000-1020 BMW Cup tidsträning Mod/Special grp 2
Kl. 1020-1200 Bankörning licensierade gatbilsförare (gruppindelning)
Kl. 1200-1230 BMW Cup deltävling
Kl. 1230-1300 Time-Attack
Kl. 1230-1300 Lunch
Kl. 1300-1430 Bankörning licensierade gatbilsförare (gruppindelning)
Kl. 1430-1500 BMW Cup deltävling
Kl. 1500-1700 Bankörning licensierade gatbilsförare open pit
Kl. 1530 BMW Cup Prisutdelning


Tidschemat brukar se ut ungefär likadant varje träff. Cup bilarna besiktar dom väl även på fredagkvällen?

Jag säger helt klart kumho framför toyo, men vad vet jag e ju bara en vanlig gatbilskörare har toe-out fram och in bak på min bil, känns bra

Att inte glömma att ta med en presenning/miljömatta är ett bra tips.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Välkommen Johan thumbs up

Det går alltid bra att ringa någon av klubbens cuprepresentanter om du har många frågor, eller vill lyssna på gamla BMW Cup-historier
http://bmwsc.com/website1/1.0.1.0/13/1/index.php

Ett gäng cupförare brukar dyka upp kvällen innan tävling med vrålåk, tält, husbil, pilsner, och engångsgrillar.
Det är bara att dyka upp.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 385



Hej Johan, och välkommen i Cupen thumbs up

Vi kör för det mesta bara BMW SC/ CUP. I fjol körde vi ett lyckat arr med Porscheklubben, och så blir det även i år. Då är det mer stress och lite rörigare - annars har vi ett gäng "proffs" som håller i och arrangerar tävlingarna. Högt till tak och nära till både skratt och gråt Kom gärna kvällen innan till Mantorp - så har du chansen att få svar på det mesta - av dom bästa


Däck är ett kapitel för sig själv Har väl lite med ekonomi att göra med... Däckskontot

Michelin eller Kumho är väl snabbast som det ser ut nu, men håller inte lika länge som R888, som nog är värmetåligare...

D-mack är ett nytt R däck som jag ska testa detta året. Kräver inte lika mycket camber som V70 då sidan är styvare, och har bra egenskaper i väta. Körde tidigare med R888, och det är nog det billigaste alternativet att klara en säsong med en e30 i Standard...

Annars kör folk lite blandat i cupen... Toyo, Kumho, Yokohama A048... Michelin kommer med ett nytt däck i vår..

Ska du ha regndäck separat eller ett allrounddäck? Allt är ekonomi och målsättning

Som sagt - Välkommen i Cupen!

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Lite frågor från en nykomling i BMW-cup

Joppe_BMW skrev:


3. Min bil är inställd toe out, för mig låter det fel då min kart blev väldigt orolig och styrkänslig med toe out. Smaksak kanske men återigen vad säger ni som kör?



Jag är inte i Cupen....men kan ju svara på de allmänna frågorna.

Toe out har med hur däcket rullar tillsammans med camber och caster.
På en BMW med ganska stora vinklar, här och där.....så blir det toe out som passar.
Annars sliter du ner däcken på utsidan.
Det har alltså inte med instyrning och annat hokus pokus att göra.....som felaktigt uppges på många ställen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Joppe_BMW
Linköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 16


Trådstartare
Härligt med hjälpsamt folk, tack för svaren Dyker säkert upp på fredagen, bor ju nära Mantorp o allt

Jag har tänkt köra en uppsättning "torrdäck" och en uppsättning regndäck. Får se till att sätta mig in i den här djungeln av R-däck. Blir väl att prova sig fram lite under säsongen, det viktigaste är att ha kul

_________________
Johan Rosén

BMW 535 -91 Finbil

Lexus IS200 -01 Bruksbil
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Re:

Joppe_BMW skrev:
Härligt med hjälpsamt folk, tack för svaren Dyker säkert upp på fredagen, bor ju nära Mantorp o allt

Jag har tänkt köra en uppsättning "torrdäck" och en uppsättning regndäck. Får se till att sätta mig in i den här djungeln av R-däck. Blir väl att prova sig fram lite under säsongen, det viktigaste är att ha kul


Hej och välkommen till BMW Cup. Detta låter som ett bra val att börja med dessa däck. Vi kan gärna höras på telefon så kan jag berätta mer om du känner dig osäker. Mvh olof

_________________
olof Johansson
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Hej och välkommen

Jag vet att det som brukar överraska de flesta nya i serien är hur stor fartskillnaden är till oss i special när väl racet drar igång, det kan vara något att komma ihåg, annars är det bara knalla runt och prata med alla och ställa frågor, i BMW Cup finns inga hemligheter, förutom hos Skåne maffian då möjligtvis och de representerar ju 80% av fältet

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Finns bara en sak som gäller när man är nykomling.....lita inte på en jävel....var själv nykomling -07
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Re:

Björn Johansson skrev:
Finns bara en sak som gäller när man är nykomling.....lita inte på en jävel....var själv nykomling -07


Hoppas det var med glimten i ögat du skrev detta:).

_________________
olof Johansson
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Vätterleden Racing skrev:
Björn Johansson skrev:
Finns bara en sak som gäller när man är nykomling.....lita inte på en jävel....var själv nykomling -07


Hoppas det var med glimten i ögat du skrev detta:).


Han återfinns i ERCup kanske där han skaffar sig erfarenhet?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Björnes skrev:
Vätterleden Racing skrev:
Björn Johansson skrev:
Finns bara en sak som gäller när man är nykomling.....lita inte på en jävel....var själv nykomling -07


Hoppas det var med glimten i ögat du skrev detta:).


Han återfinns i ERCup kanske där han skaffar sig erfarenhet?

Men i slutändan måste man själv ändå sålla informationen alla har ju sin tolkning.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Visst är det så. Men vi hjälper iaf nykomlingarna så mycket vi kan:).

_________________
olof Johansson
Citera
zeam_200
Falkenberg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 38



Kul att det blir fler nykomlingar till Bmw cup standard!
Jag kommer köra mitt första år med! med faktiskt en identisk bil! Jag själv gäst körde med bmw cup på mantorp förra året och kännde mig väldigt välkommen av vissa iaf b.la Olof lundin!
Så om inte annat kan vi ha dumma frågor ihop....

_________________
#86 Samuel Johansson
Klass två SSK Klass 3C -17
Klassvinnare Bavariacup Special -17
Klass trea BMW Cup Special -16
Klass tvåa BMW Cup Standard -15
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 598



BMW Cup Klass Standard

Hej
Roligt med fler förare I Standard klassen då det är några som stegat upp till Modifierat. thumbs up

Vi har ju alla varit nybörjare någon gång.

Fråga på.
Det finns ju även många intressanta byggtrådar att läsa på detta forum.



Vi ses på Mantorp

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Joppe_BMW
Linköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 16


Trådstartare
Nu har det dykt upp en följdfråga här, någon som vet hur man gör för att söka dispens för integralhjälm i täckt bil?

_________________
Johan Rosén

BMW 535 -91 Finbil

Lexus IS200 -01 Bruksbil
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Du behöver ingen dispens för täckt hjälm. Du behöver ett HANS el. Hybrid skydd pga. att hjälmen troligvis är för tung.
Citera
Joppe_BMW
Linköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Björn Johansson skrev:
Du behöver ingen dispens för täckt hjälm. Du behöver ett HANS el. Hybrid skydd pga. att hjälmen troligvis är för tung.


Okej, min hjälm väger 1000g så den klarar vikten (max 1400g) såvitt jag har förstått. Men när jag var på licenskursen sa de att man var tvungen att söka dispens för att ha integralhjälm i täckt bil så det var därifrån jag fick det. Någon här som kör integral utan HANS el. Hybrid?

_________________
Johan Rosén

BMW 535 -91 Finbil

Lexus IS200 -01 Bruksbil
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Joppe_BMW skrev:
Björn Johansson skrev:
Du behöver ingen dispens för täckt hjälm. Du behöver ett HANS el. Hybrid skydd pga. att hjälmen troligvis är för tung.


Okej, min hjälm väger 1000g så den klarar vikten (max 1400g) såvitt jag har förstått. Men när jag var på licenskursen sa de att man var tvungen att söka dispens för att ha integralhjälm i täckt bil så det var därifrån jag fick det. Någon här som kör integral utan HANS el. Hybrid?


Hjälmen skall även vara godkänd för att ha ihop med HNSR. Så det går inte med vilken integralhjälm som helst.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Joppe_BMW
Linköping
Här sen Feb 2014
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Björnes skrev:
Joppe_BMW skrev:
Björn Johansson skrev:
Du behöver ingen dispens för täckt hjälm. Du behöver ett HANS el. Hybrid skydd pga. att hjälmen troligvis är för tung.


Okej, min hjälm väger 1000g så den klarar vikten (max 1400g) såvitt jag har förstått. Men när jag var på licenskursen sa de att man var tvungen att söka dispens för att ha integralhjälm i täckt bil så det var därifrån jag fick det. Någon här som kör integral utan HANS el. Hybrid?


Hjälmen skall även vara godkänd för att ha ihop med HNSR. Så det går inte med vilken integralhjälm som helst.


Jo, det förstår jag men har tänkt köra utan något sånt skydd.

_________________
Johan Rosén

BMW 535 -91 Finbil

Lexus IS200 -01 Bruksbil
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Joppe_BMW skrev:
Björnes skrev:
Joppe_BMW skrev:
Björn Johansson skrev:
Du behöver ingen dispens för täckt hjälm. Du behöver ett HANS el. Hybrid skydd pga. att hjälmen troligvis är för tung.


Okej, min hjälm väger 1000g så den klarar vikten (max 1400g) såvitt jag har förstått. Men när jag var på licenskursen sa de att man var tvungen att söka dispens för att ha integralhjälm i täckt bil så det var därifrån jag fick det. Någon här som kör integral utan HANS el. Hybrid?


Hjälmen skall även vara godkänd för att ha ihop med HNSR. Så det går inte med vilken integralhjälm som helst.


Jo, det förstår jag men har tänkt köra utan något sånt skydd.



Då är det till att begära dispens. Vad som gäller finns under TR 6.5

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Lite frågor från en nykomling i BMW-cup
1, 2   >>
7009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande