Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7009 besök totalt |
Lite frågor från en nykomling i BMW-cup
Halloj Ni får en ny förare i klass standard 2014 och nu har han lite frågor. Men vad är detta för filur då undrar ni kanske? Tjaa, jag är en bmw tok från Åtvidaberg (inte fotbollsintresserad) som tävlade en hel del i karting förr men sen kom det studier, tjejer, körkort, gatbilar, pilsner m.m emellan, ja ni vet ![]() Men i höstas kände jag att det var dags att göra något åt körsuget och som bmw-tok blev valet bmw-cup. Åkte och köpte mig en raceklar BMW 325 som endast gått en tävling (Knutstorp 2011). Nu när säsongen närmar sig har jag lite frågor och detta verkar vara rätt forum. 1. Hur är uppläggen på tävlingarna? Är det bara BMW-cup eller är det fler klasser/event som kör samma dag? 2. R-däck är en ny värld för mig, Kumho V70 eller Toyo R888 har jag blivit rekomenderad men vad säger ni som kör? 3. Min bil är inställd toe out, för mig låter det fel då min kart blev väldigt orolig och styrkänslig med toe out. Smaksak kanske men återigen vad säger ni som kör? Är det annat som är bra att veta så är jag tacksam för tips och råd ![]() _________________ Johan Rosén BMW 535 -91 Finbil Lexus IS200 -01 Bruksbil |
||||||||
Mantorp Park 7:e juli 2013
Schema BMW Sport Club, söndag 7:e juli Kl. 0700-0830 Besiktning BMW Cup (begränsat antal) Kl. 0800-0815 Funktionärsmöte BMW Cup Kl. 0815-0915 Incheckning och besiktning för licensierade gatbilsförare Kl. 0830-0845 Förarmöte BMW Cup Kl. 0900-0920 BMW Cup tidsträning Standard/Mod grp 1. Kl. 0920-0940 BMW Cup tidsträning Mod/Special grp 2. Kl. 0940-1000 Förarmöte gatbilar Kl. 0940-1000 BMW Cup tidsträning Standard/Mod grp 1. Kl. 1000-1020 BMW Cup tidsträning Mod/Special grp 2 Kl. 1020-1200 Bankörning licensierade gatbilsförare (gruppindelning) Kl. 1200-1230 BMW Cup deltävling Kl. 1230-1300 Time-Attack Kl. 1230-1300 Lunch Kl. 1300-1430 Bankörning licensierade gatbilsförare (gruppindelning) Kl. 1430-1500 BMW Cup deltävling Kl. 1500-1700 Bankörning licensierade gatbilsförare open pit Kl. 1530 BMW Cup Prisutdelning Tidschemat brukar se ut ungefär likadant varje träff. Cup bilarna besiktar dom väl även på fredagkvällen? Jag säger helt klart kumho framför toyo, men vad vet jag e ju bara en vanlig gatbilskörare ![]() ![]() Att inte glömma att ta med en presenning/miljömatta är ett bra tips. |
||||||||
Välkommen Johan
![]() Det går alltid bra att ringa någon av klubbens cuprepresentanter om du har många frågor, eller vill lyssna på gamla BMW Cup-historier ![]() http://bmwsc.com/website1/1.0.1.0/13 Ett gäng cupförare brukar dyka upp kvällen innan tävling med vrålåk, tält, husbil, pilsner, och engångsgrillar. Det är bara att dyka upp. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Hej Johan, och välkommen i Cupen
![]() ![]() Vi kör för det mesta bara BMW SC/ CUP. I fjol körde vi ett lyckat arr med Porscheklubben, och så blir det även i år. Då är det mer stress och lite rörigare ![]() ![]() ![]() Däck är ett kapitel för sig själv ![]() ![]() Michelin eller Kumho är väl snabbast som det ser ut nu, men håller inte lika länge som R888, som nog är värmetåligare... ![]() D-mack är ett nytt R däck som jag ska testa detta året. Kräver inte lika mycket camber som V70 då sidan är styvare, och har bra egenskaper i väta. Körde tidigare med R888, och det är nog det billigaste alternativet att klara en säsong med en e30 i Standard... Annars kör folk lite blandat i cupen... Toyo, Kumho, Yokohama A048... Michelin kommer med ett nytt däck i vår.. Ska du ha regndäck separat eller ett allrounddäck? Allt är ekonomi och målsättning ![]() ![]() Som sagt - Välkommen i Cupen! _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||||
Re: Lite frågor från en nykomling i BMW-cup
Jag är inte i Cupen....men kan ju svara på de allmänna frågorna. Toe out har med hur däcket rullar tillsammans med camber och caster. På en BMW med ganska stora vinklar, här och där.....så blir det toe out som passar. Annars sliter du ner däcken på utsidan. Det har alltså inte med instyrning och annat hokus pokus att göra.....som felaktigt uppges på många ställen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Härligt med hjälpsamt folk, tack för svaren
![]() ![]() Jag har tänkt köra en uppsättning "torrdäck" och en uppsättning regndäck. Får se till att sätta mig in i den här djungeln av R-däck. Blir väl att prova sig fram lite under säsongen, det viktigaste är att ha kul ![]() _________________ Johan Rosén BMW 535 -91 Finbil Lexus IS200 -01 Bruksbil |
||||||||
Re:
Hej och välkommen till BMW Cup. Detta låter som ett bra val att börja med dessa däck. Vi kan gärna höras på telefon så kan jag berätta mer om du känner dig osäker. Mvh olof _________________ olof Johansson |
||||||||
Hej och välkommen
![]() Jag vet att det som brukar överraska de flesta nya i serien är hur stor fartskillnaden är till oss i special när väl racet drar igång, det kan vara något att komma ihåg, annars är det bara knalla runt och prata med alla och ställa frågor, i BMW Cup finns inga hemligheter, förutom hos Skåne maffian då möjligtvis och de representerar ju 80% av fältet ![]() ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||||
Finns bara en sak som gäller när man är nykomling.....lita inte på en jävel....var själv nykomling -07
|
||||||||
Re:
Han återfinns i ERCup kanske där han skaffar sig erfarenhet? ![]() _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Re:
Men i slutändan måste man själv ändå sålla informationen alla har ju sin tolkning. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Kul att det blir fler nykomlingar till Bmw cup standard!
Jag kommer köra mitt första år med! med faktiskt en identisk bil! ![]() Så om inte annat kan vi ha dumma frågor ihop.... ![]() _________________ #86 Samuel Johansson Klass två SSK Klass 3C -17 Klassvinnare Bavariacup Special -17 Klass trea BMW Cup Special -16 Klass tvåa BMW Cup Standard -15 |
||||||||
BMW Cup Klass Standard
Hej Roligt med fler förare I Standard klassen då det är några som stegat upp till Modifierat. ![]() Vi har ju alla varit nybörjare någon gång. Fråga på. Det finns ju även många intressanta byggtrådar att läsa på detta forum. ![]() Vi ses på Mantorp MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Du behöver ingen dispens för täckt hjälm. Du behöver ett HANS el. Hybrid skydd pga. att hjälmen troligvis är för tung.
|
||||||||
Re:
Okej, min hjälm väger 1000g så den klarar vikten (max 1400g) såvitt jag har förstått. Men när jag var på licenskursen sa de att man var tvungen att söka dispens för att ha integralhjälm i täckt bil så det var därifrån jag fick det. Någon här som kör integral utan HANS el. Hybrid? _________________ Johan Rosén BMW 535 -91 Finbil Lexus IS200 -01 Bruksbil |
||||||||
Re:
Hjälmen skall även vara godkänd för att ha ihop med HNSR. Så det går inte med vilken integralhjälm som helst. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
Re:
Jo, det förstår jag men har tänkt köra utan något sånt skydd. _________________ Johan Rosén BMW 535 -91 Finbil Lexus IS200 -01 Bruksbil |
||||||||
Re:
Då är det till att begära dispens. Vad som gäller finns under TR 6.5 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7009 besök totalt |