| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Tryck och temp - hur gör man?
|
2107 besök totalt |
|
När jag synade mina gamla gatdäck så märkte jag att dom var lite ojämt slitna. Slitbanan såg ut som jag kört med för högt tryck bak och för lågt fram (jag körde med Porsches rekommenderade, 2.5 kallt runt om). Även om det inte var mycket (man fick titta noga) så var det lite irriterande så jag tänkte arbeta lite på att hitta ett bra tryck för dom nya däcken (r-däck). Frågan är ju då hur man bäst går till väga. Jag har skaffat en tempmätare (modell mäta värmestrålning) och en (förhoppningsvis noggran) tryckmätare. Tanken är att mäta inner/mitt/ytter efter varje körpass och försöka dra någon form av slutsatser. Är det en vis plan? Hur gör ni? Erfarenheter? |
||||
|
Jag vill också ha en sån temperaturmätare; vilken köpte du och vad kostade den?
I tisdags lånade jag en av en trevlig kille (som faktiskt hade fler kg/hk än jag )
Resultatet blev (väntade för länge, så jag utelämnar värdena) : Höger fram: Insida=T, Mitten=T+1, Utsida=T+2 Vänster fram: Insida=T, Mitten=T+1, Utsida=T+2 Vänster bak: Insida=T, Mitten=T-1, Utsida=T Höger bak: Insida=T, Mitten=T-4, Utsida=T-8
Slutsats: Lite mer negativ camber fram, kanske? Vänster bak: lite för lågt tryck? Höger bak: alldeles för mycket hjulspinn ut ur "idioten" (ingen diffbroms...) - hårdare (K-)fjädrar? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Jag köpte den på Clas ohlson, kostade ca 700 kr.
Art nr 32-5257 IR-Termometer. Mäter temperaturen på en yta med IR-stråle. Ingen direktkontakt med mätobjektet. Mätområde -20°C till + 300°C. Temperaturvisning på LCD-display. Distans/yta ca 6:1. T.ex. vid mätavstånd 60 cm har mätytan en diam. på 10 cm. Noggrannhet ±2% eller ±2°C. På dina mätvärden så är T samma för varje däck, inte för alla däck va? Så i fallet höger bak så är T högt och T-8 mer normalt? När jag kört några mil motorväg så hade jag över fyra grader skillnad mellan utsida och insida på bakdäcken (kallt ytterst). om man väntar med att mäta så borde man både få fel för att däcken svalnar och för att värmen fortplantar sej, dvs man får jämnare temp? Man kanske borde mäta upp en "avsvalningskurva" .. |
||||
Jo, finessen är väl att mäta så snabbt man kommit ur bilen - eller ännu tidigare (om man har någon som kan hjälpa till). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re: Tryck och temp - hur gör man?
Kör vi inte i samma pass imorgon så kan jag mäta åt dig, kör 5-6 varv och kom in i bandepån så mäter jag. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Nu har jag mätt och åkt. Såhär blev det:
Första passet, 2.2 kalltryck, efter ca 6-7 varv gick jag in och Pär mätte: V fram 78/62/62 H fram 85/62/69 V bak 63/51/57 H bak 50/58/61 Tyvärr glömde vi mäta varmtrycket. Efter däcken svalnat (det är långt mellan passen hos PCS) så höjde jag till 2.4 på V bak (tyckte det verkade rimligt) och skulle försöka att köra lite mer med gasen för att få upp tempen i bakdäcken. Så pass 2 blev: V fram 104/87/86 H fram 87/82/85 V bak 86/88/83 H bak 74/81/74 Lite bättre, även om 104 grader är lite . Men det ser ut som bakdäcken hade mått bra av lite lägre tryck och att vänster fram hade mått bra av mycket mer camber!
I min iver att få så färska mätvärden som möjligt så fick ju bilen inget avsvalningsvarv, utan jag gick direkt i depå efter kanske 15 varv och då lade ju bromsarna av helt! Men frågan är hur färska värden man behöver?
Det var många som tyckte att man skulle sänka trycket ganska mycket (runt 1.8 kallt) men tempvärdena säger ju annat, iaf fram. Eller? Man kan kanske inte gå på temp helt & håller?
Var e alla däcktrycksgurus?
|
||||
|
Helt klart har du mkt högre temperaturer och tryck än vad jag har. Skillnaderna är väl primärt en massa hk och även ett par hundra kg? Minns jag rätt att det var Pirelli PZeroC du åker på? Edit. det syns ju på bilden.... 275 bak och 225 fram?
924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg
* Temperaturerna är tagna vid ett tryck som var ca 0,1 bar högre. Ingen ny tempmätning efter den sänkningen av tryck Kalltrycket är tagit idag på förmiddagen, dagen efter körning VF skulle alltså vilja ha ytterligare neg camber utöver de -3,5° där redan är..... hmmm... HF ska ha mindre neg VB ska ha mindre neg HB rätt ok med camber Kanske skulle göra bilen mindre krängbenägen...? Är jag rätt eller fel på det i slutsatserna? _________________ Pär Hylander |
||||
|
Japp, Pirelli PZero C 275 på 9" bak 225 på 8" fram. Pontus bild avslöjar mina inte-alls-repiga fälgar som panikshoppades i torsdags
Jag tror också på att göra bilen mindre krängningsbenägen, känns som man minskar McPhersons inflytande ju hårdare man sätter bilen. Kanske läge för cupfjädrar? För din del funkar det nog också Pär, cupbilarna vägde väl runt 1.150 kg i racetrim så du är inte helt off. Var nere o mätte kalltrycket precis, 2.15 fram och 2.40 på vänster bak och 2.25 på höger bak (höjde lite på vänster bak innan sista passet). Jag har fått för mej att lägre tryck leder till högre temp, men så verkar det ju inte vara? Eller är det min vikt (och i viss mån kanske bilens ) som spelar in?
Helt klart ska jag prova lägre tryck nästa gång. Dessutom vill jag ha camber! Hur illa sliter man däck på gata om man sätter säg -2 grader camber? Ska ju köra Spa snart, vill ju inte att däcken ska vara slut på insidan efter autobahnkörning när man väl kommer dit .. |
||||
om du har nära noll toe så sliter det inte alls snett. Jag kör med 1.9 - 2-0 kalltryck i 245/35-18 PZeroC och 1650kg bil. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Att ha lite lägre värden i mitten ser jag som helt ok då man offtast får bättre grepp med mindre luft. Dessutom värmer man däcken rätt ordentligt i kurvorna på ytterkanterna. Så det kan visa lite mer där även om trycket är lagom.
Sen säger ju michelin att man inte kan få jämn temperatur på cupdäcken. Det beror ju på att det är olika gummiblandningar i ytter och innerkant. Sen är det ju även annat mönster ytter och inner. Pirrelli C är ju uppbyggt på samma sätt så det bör ju gälla även det. Men oavsett temp så är ju inte -2grader camber för mycket. |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2107 besök totalt |