| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
frågor angående bak monterad kylare
|
4248 besök totalt |
|
http://forumbilder.se/DBTRI/12014022 hejsan! Håller på och ska flytta kylaren bak i min a4 b5 quattro tanken är att ta ut luften genom bakkofångaren å ha tryckande å sugande fläkt/fläktar från båda håll.. samt ta in luft genom luft intag i dom bakre sido rutorna.. men nu funderar jag även på om jag ska skära till en plåt med "ribbor" i alt runda hål så det även kan ko,, a in luft där.. vad tror ni om det.? Som bilden i länken ovanför har försökt ritat lite fint hur jag tänkt på plåten _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||
|
Varförinte luta kylaren framåt, ta all luft från undersidan av bilen och ut genom bakluckan.
Du borde ha högre tryck under bilen än bakom, försök bygga så du har självdrag genom kylaren, fläktarna ska egentligen bara behövas i depån. _________________ Mattias Holmgren |
||
|
Är det så bra å ha kylaren lutad då?
läste nånstans att det påverkade bilen väghållning bak om man hade hål i golvet också?! _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||
|
Spelar ingen roll hur kylaren lutar. Sätt den vilkelrätt mot luftflödet.
Att ta luft under bilen ser jag inte som nån nackdel, snarare tvärt om. Oftast har du ett lätt övertryck under golvet på en vanlig bil, passa på att vädra bort det genom kylarn
Grejjen är att man ska ta luft där det är högre tryck än där man vill släppa ut den. Tar du då under bilen slipper du ju ha en massa grova slangar genom kupén också. _________________ Mattias Holmgren |
||
|
Re:
Ja det är bra att ha den lutad eller egentligen liggandes om jag förstått rätt Googla på lotus elise _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Jag rekommenderar inte att ta luft underifrån...det kommer en jäkla massa luft där men..VARM luft..
Motor,avgas,transmission värmer upp luften mer än man tror...jag tejpade en tempgivare under "reservhjulsbaljan" och i 120km/h på motorvägen en sommardag va luften 78 grader där under! Så ta in luft i tak,rutor el skärmar så slipper du problem! _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
några olika svar här.. får helt enkelt göra 2 plåtar en med ventilations hål i och en utan å prova å se vilket som funkar bäst
men det blir nog å köra kylaren vinkelrätt iaf
_________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||
|
Jag har en Kadett med kyle tbak. Lite över 200 sug hk och orginal kyl samt vattenpump. Kör dock med fläkten igång och jag tar luft underifrån samt från sidorna. Har fungerat även när det varit varmt. Har dock inte kört när det varit 25 grader eller över
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
fan det där såg grymt ut är tyvär för feg för å sätta kapen i taket sådär.. då lär jag anlita någon som gör det åt mig tror ja :S alt att man ska fixa ett kolfiber tak kanske
_________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4248 besök totalt |