Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker erfarenheter kring katalysatorer Race vs std
15 besök senaste veckan (8070 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Då har jag kommit till stadiet att bygga klart avgassystemet till min racerbil och det här med katalysatorer till avgasreningen är ett gissel utan like.

Motorn som skall renas är en 2L saab turbo (B202) ca 250-350hk
Avgassystemet är relativt kort ca 2m med en fullflödesdämpare (Apple)
Bilen kommer att besiktigas och köras både på banträffar och på gatan.

Lite frågor nedan:

1. Racekatalysator vs std? finns det ngr effektvinster eller så?
2. De racekattar som bla KL-racing säljer (100cell 1000-2000:-) är dem ngt att ha eller är det skit? Givetvis lär de inte funka 20K mil men är de helt ok för summan pengar räknat eller är de rentav kassa.
3. Vad skiljer en SBF/Fia godkänd kat mot en utan denna märkning? Bilen kommer i nuläget inte att klassa in i ngn racingserie så detta behöver jag inte ta hänsyn till.
4. Ngn modell eller märke som rekomenderas eller som man skall akta sig för?
5. ngr andra erfarenheter att dela med sig av?

tack på förhand.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har en 100-cells metallkatalysator från KL-racing på min Commodore. Katen är inte FIA eller SBF-märkt men jag tävlar ju inte heller med min gatreggade bil.
Den har klarat två besiktningar nu, första gången 2011 och andra gången 2013.
Några lätta marksyningar har den varit med om, men den verkar funka bra ändå.

Besiktigade med original motorstyrning båda gångerna, "lagom" varmkörning innan man rullade in i hallen så klarade den avgasvärdena utan problem.

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag hade en 100cells SBF godkänd från a-alternativ som fick gå 600mil bankörning tillsammans med 360Hk 2.5L 6cyl turbomotor (häften med original styrsystem och hälften med eftermarknadsstyrsystem), fick smaka lite markkänning vid av/pålastning trailer ett par ggr men funkade prima ändå utan att gå i bitar.

Den till höger: http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: Söker erfarenheter kring katalysatorer Race vs std

Cooper Killen skrev:

Jag försökte ju regbesiktiga Porschen med SBF-katt första försöket, det gick inte bra. Det var absolut förbjudet med en sådan, en katalysator skall vara avsedd för biltypen/motorstorleken och en ren race-katt skulle de aldrig godkänna vid en regbesiktning. Så den gången åkte jag på SBF-katten (och för hög ljudnivå, mm ).
Andra försöket med en ny Biltema-universalkatt slutade i 1,5 timmes tjafs och att den inte blev godkänd.

Båda de försöken var i Högdalen, tredje försöket åkte jag till Sollentuna med en katt från en gammal Opel Vectra och då gick allt bra. Efter alla mina turer så var jag ju tvungen att fråga killen i Sollentuna hur han såg på det med kattar, han hade definitvt släppt igenom en annan katt från en produktionsbil eller en eftermarknadskatt. Bara den verkade vara avsedd för rätt storlek på bil/motor så var det lugnt för honom, men en race-katt hade inte han heller släppt igenom på en reg-besiktning.

Jag vill inte måla fan på väggen, bara berätta vad som hände mig och det är ju alltid lite av ett lotteri hur nitisk/slapp en besiktningsman är.
Om jag skulle göra samma resa igen så skulle jag se till att det går enkelt att dela avgassystemet före/efter katalysatorn och att man enkelt kan byta den delen. Bara utifall...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Söker erfarenheter kring katalysatorer Race vs std

Marcus Gustafsson skrev:
Cooper Killen skrev:

Jag försökte ju regbesiktiga Porschen med SBF-katt första försöket, det gick inte bra. Det var absolut förbjudet med en sådan, en katalysator skall vara avsedd för biltypen/motorstorleken och en ren race-katt skulle de aldrig godkänna vid en regbesiktning. Så den gången åkte jag på SBF-katten (och för hög ljudnivå, mm ).
Andra försöket med en ny Biltema-universalkatt slutade i 1,5 timmes tjafs och att den inte blev godkänd.

Båda de försöken var i Högdalen, tredje försöket åkte jag till Sollentuna med en katt från en gammal Opel Vectra och då gick allt bra. Efter alla mina turer så var jag ju tvungen att fråga killen i Sollentuna hur han såg på det med kattar, han hade definitvt släppt igenom en annan katt från en produktionsbil eller en eftermarknadskatt. Bara den verkade vara avsedd för rätt storlek på bil/motor så var det lugnt för honom, men en race-katt hade inte han heller släppt igenom på en reg-besiktning.

Jag vill inte måla fan på väggen, bara berätta vad som hände mig och det är ju alltid lite av ett lotteri hur nitisk/slapp en besiktningsman är.
Om jag skulle göra samma resa igen så skulle jag se till att det går enkelt att dela avgassystemet före/efter katalysatorn och att man enkelt kan byta den delen. Bara utifall...

Enklast är att sätta dit den katten det ska vara ifrån orginalbilen. Då ska du klara regbesikning och den första besiktningen utan problem. Men göra lämpliga skarvar framför och bakom den. Då kan du enkelt byta till racekat senare.

En racekatt har lägre mottryck vilket ger möjlighet till lite högre prestanda än med orginalkatten men renar betydligt sämre än en orginalkatt. Däremot kan en racekat rena tillräckligt för att klara avgastestet på en besiktning.

Jag har bytt motor i min bil och jag har monterat orginalkatten ifrån den bilen som motorn kommer ifrån. Ska inte vara några problem med reggning då. Möjligt att man skulle kunna montera en racekat senare men frågan är om det är värt besväret för annat än lite bättre markfrigång. Har iaf satt lämpliga skarvar framför och bakom.

Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bra med input thumbs up

Slutsatsen hittills är:

- Racekatt kan ge problem i besiktning såväl som regbesiktning men klarar i de flesta fall vanlig bilprovning.
- De racekattar som säljs på nätet håller en godkänd kvalité men inte livet ut
- Vill man undvika nitiska besiktningsmän är det en fördel att köra med orginal katt alternativt fästa in katten så den lätt går att byta inför besiktning osv.

Frågan är om man skall gå på en 100-cell, 200-cell eller std katalysator med 3" anslutning
Finns ju en viss platsbrist oxå att ta hänsyn till och då är ju de kattar som bla KL säljer smidiga till formatet.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag kan ju tillägga att första besiktningen med 100-cells katen var en regbesiktning för motorbyte, detta var i Tranås.
Besiktningsteknikern tyckte väl inte det var nåt speciellt med katen vad jag kommer ihåg.
Den ska klara upp till 4 liters cylindervolym tror jag, min motor är på 3 liter.

Original till min motor är det två katalysatorer, men jag tyckte inte det var värt besväret att försöka få dit två slutkörda originalkatar eller köpa två nya för 10 000 kr.

Det handlar som vanligt med besiktning om lite tur och att välja rätt station.

McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Här kommer mina erfarenheter. Finns säkert massor som inte bygger racemotorer på heltid som kommer argumentera emot och tala om hur bra det gått för dem etc, jag tänker inte lägga mig i det...

Köper du en turbomotor av oss som ska gå race på bana och du inte monterar en HJS-katt, så kan du fetglömma att få garantihjälp när det går sönder. När, inte om... Ja, då menar jag motorn, inte katten, för den pajar också när katten slår igen. Om det inte är avgasimpellern som går, så ryker ventilerna.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Skruva banåkabil
15 besök senaste veckan (8070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande