Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 530, 531, 532   >>
26 besök idag (2693634 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Sen i med tankarmatur o lite testkörning.

Dock borde jag testat under lång stund med bara lite bränsle i tanken för det visade sig senare att det blev problem med ejektor funktionen i tanken



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Sen behövdes det ju även moddas på el kablaget utanför tanken, så det köptes en ny el kontakt där jag la ihop den gamla minus med plus till en grov plus kabel samt drog nya minus direkt till en jordplint i bagaget. (syns till höger i bilden)




Sen gjordes det om så att std plusmatning bara blev en styrström på ett relä, så drog ny tjock plus från batteri till relä och sen där ifrån till tanken, valde att köra på ett dubbel relä och parallell koppla det så det blev 2st som samtidigt kör pumpen, alltså fallerar ett så finns ett till..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Robert1
Sthlm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 87



Du har väl tagit bort backventilen ut från 044:an? Den stryper ganska mycket med 3mm hål.
Robert

_________________
Robert Arthursson 070-5663530
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Re:

Robert1 skrev:
Du har väl tagit bort backventilen ut från 044:an? Den stryper ganska mycket med 3mm hål.
Robert


Ja självklart! är bara en nippel rakt ut nu med en adapter i mellan för att få rätt gänga, se föregående sida.

Men tyvärr så är ejektor funktionen i tanken en visa för sig som jag inte hade koll på hur det funkade..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Sen moddade jag slang hållarna på tanken och borrade o monterade buntband så det gick att få dit grövre ledningar, fick bli 8mm inv för att passa men det bör räcka till min effekt, org e ju 6mm.







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Sen kasta ut resten av bränsle ledningarna och modda org gummi hållare så dom nya grövre bränsle ledningarna passar.
Främre delen där den går via hjulhuset o upp till motorn valde jag att även dra en svart flex plast slang utanpå som extra skydd.














_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Problemet som upp stod senare vid första provkörningen var att från full tank så kunde jag bara köra upp ca 15L sedan sög 044 pumpen luft

Org VDO pump har en stor o en liten anslutning i botten:




Tittar man på den högra org pump hållaren nedan så ser man längst ner att det är ett stort o ett litet hål.




Det lilla hålet går till en slang som går upp o ut på utsidan.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Det jag gjorde var att stoppa ner ett rör från denna slangen ner i nya pump hållaren så det hamnade intill inloppet i botten på 044 pumpen.
MEN det visade sig att denna lilla anslutning i botten inte suger utan där trycker pumpen ut bränsle?

Ett test med gamla pumpen i en glasburk bekräftar detta, på den lilla anslutningen i botten har jag satt en slang som går upp o ur burken och det är från den man ser den bakre nedre strålen på bilden nedan.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Så nu vet jag att så här funkar det.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Så för att fixa problemet måste jag ha bränsletryck till slangen på sidan av armaturen, går ju att labba med T-kors på matningen efter 044 pumpen men då minskar man ju flödet fram till motorn thumbs down

Så jag åkte till Biltema och köpte den minst förpumpen jag hitta, tror det var till en Volvo och lät denna tryck sätta ejektor systemet.
Problemet var vart denna skulle placeras?
Började med att försöka få ner den i skålen med slang bit under gick dock ej att få ner så långt och efter test så visade det sig att 044 pumpen snodde så mycket soppa så förpumpen sög luft thumbs down






Så sen blev det att jag satte på en lång slang på pumpen och skickade ner den i botten på den vänstra delen av tanken då pumparmaturen sitter i den högra delen.
Detta har jag sedan kört med, dock funkar inte heller detta bra för när du kommer ner under halvtank så har denna förpump sugit slut på all soppa i vänstra tanken så ejektor funktionen slutar att fungera och 30-40L e kvar i högra delen utan att 044 pumpen kommer åt detta

Så detta kommer byggas om igen nu till sommaren med en catchtank för 044 pumpen i bagaget och org pumpen igen nere i tankarmaturen, så mycket jobb har gjorts i onödan


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Nästa på schemat var att bygga nya downpipes och avgassystem.
För nu satt det std RS6 downpipe med 4 katalysatorer, där den första sitter väldigt nära turbon thumbs down
Sen var detta ihop parat med det trånga org S8 avgassystemet som e gjort för 340hk..

Jag hade ju monterat dit en nippel vid motorbytet efter turbon för att mäta mottryck då jag gissade att det var rätt mycke där och jag hade 0.7Bar efter turbon!!
Så bort med allt o bygg nytt








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Så börja med att mäta o fota lite på org RS6 downpipe för att se hur trångt det är..
Men 3 tum kommer funka thumbs up









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3508



Re:

RallyQuattro skrev:
Så detta kommer byggas om igen nu till sommaren med en catchtank för 044 pumpen i bagaget och org pumpen igen nere i tankarmaturen, så mycket jobb har gjorts i onödan



Den där röd/svarta RKUB kabeln skulle jag prova å lägga i en burk med bensin eller etanol först.
Jag tror den kommer lösas upp innan 30min,,,

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Ingen fara, den har legat i bensin i 1 år utan problem.

Vad har du haft för kabel som löses upp på 30min??

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Sitter ju RKUB kablar org. I tanken på många bilar o dom håller bilens livslängd..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



jag undrar med, har testat mängder olika kablar å inte hitta nån hitills som inte tål bränsle thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Det fanns ingen som sålde RS6 downpipe flänsar så jag kontaktade CP-Service för att få 2st tillskurna i rostfritt, tyvärr hade den firman dom lämnar till fullt upp o det dröjde över 2-3 månader innan jag fick mina flänsar thumbs down

Så jag började med avgas systemet, det fick bli 3.5" med 2 dämpare för att hålla ljudet nere.
4" hade gått men jag hittade ingen som hade 4" delar på hyllan i Sverige thumbs down dessutom hade jag några 3.5" rör på lager så då fick det bli 3.5" Simons delar i rostfritt.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Till slut fick jag mina flänsar så jag kunde börja bygga downpipe.
Det blir ett antal vändor med i o ur lyft av motorpaketet för att komma åt samma kolla frigång..





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Istället för 4st trånga kattar så blev det 2st 100cells race kattar thumbs up

Fick bli en liten knix för att komma förbi vxllåds fästet.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Tyvärr sitter inte turbona lika högt osv. så det går inte att bara spegelvända downpipe till andra sidan, utan det blir lite annorlunda där, även vxllåds fästet är annorlunda gjort.






Men det visade sig här även vara som ett hörn i karossen som stack ut o var i vägen så det blev lite







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9556


Trådstartare
Sen fick det bli lite kapande i vxllåds fästet också men sen fick man en fin rak downpipe utan onödiga tvära böjjar








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 530, 531, 532   >>
26 besök idag (2693634 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande