Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinklar dubbla A-armar och styrstag
3021 besök totalt
Mathias J
Västerås
Här sen Mar 2014

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hej!

Jag har byggt en egen framvagn på en Chrysler Valiant -64 med dubbla A-armar,
som ska besiktigas som amatörbyggt fordon då det är så pass ombyggt med egen ram osv.
Spindlarna jag använt är Volvo 164 och styrväxeln är från Volvo 740.

Efter att jag sänkte bilen nyligen så fick ju såklart armarna lite andra vinklar och det är här
jag vill kolla med er som är väl insatta i hur en framvagn bör "se ut".

Har läst en del om s.k. "bump-steer" och har väll förstått att det beror på att styrarmen och undre A-armen har olika vinklar.
Så jag antar att jag behöver göra någon form av adapter eller dylikt så styrarmen kommer längre ner och får samma vinkel som undre A-armen.

Men spelar det någon roll hur övre bärarmen står? Hur mycket får den peka uppåt?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut, obelastad vs. belastad framvagn.

Tack på förhand!

Följande bilder visar belastad framvagn..

Chrysler Valiant HEMI "64", amatörbygge.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tycker du ska börja med att mäta hur mycket bump steer du har nu, innan du ändrar något. Editering; Det ser ut som du har alldeles för bred styrväxel (som grund bör ledpunkterna ligga i linje med bärarmarnas inre ledpunkter) så det är troligt att du behöver smalna av eller byta styrväxel för att få ordning på bump steer också.

Övre armens vinkel styr lite förenklat camberkompensationen, hur mycket negativ camber ökar vid infjädring. Normalt sett så ska nedre armen peka lite nedåt/utåt i ride height, den övre kan vara parallell med marken eller peka lite åt andra hållet. Exakta förhållanden beror på en mängd saker så det går inte att ge mått.

Men samma sak gäller där - mät camberkurvan genom fjädringsrörelsen (max utfjädrad - ride height - max infjädrad) med kanske 10 mm intervall så ser du (och vi) vad som händer.

Gustaf

Citera
Mathias J
Västerås
Här sen Mar 2014

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Har läst ditt svar Gustav och försökt mäta lite under helgen här.

Det jag kommit fram till är följande;

Coilovern har 60mm slag

Vid körläge har jag 30mm kvar till godo innan den är max ihopfjädrad, dvs. 30mm fjädringsväg.

Bump steer 10mm

När bilen fjädras ihop max från körläge så vandrar skivan/hjulet in 10mm (i framkant för att förtydliga).

Camber 6mm

Här rör sig skivan/hjulet in 6mm i ovankant vilket resulterar i mer negativ camber, mellan körläge och max infjädring.

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få!

Chrysler Valiant HEMI "64", amatörbygge.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Okej, då har vi lite att resonera om.

Till att börja med; för gatreggning bör du ha minst 60 mm infjädring (på hjulet) och minst 30 mm utfjädring fram. Mät på hjulet och se vad du har idag.

Det är också bra att mäta bump steer som en kurva, mät för varje 5 eller 10 mm infjädring. Bump steer är viktigast precis runt ride height.

Det är helt klart att du har alldeles för mycket bump steer, om du har 10 mm toe in på fälgen (eller ännu värre, på bromsskivan). Jag brukar mäta med laserpekare på cirka 1 meters avstånd och då kanske 10 mm kan vara acceptabelt - men hellre toe out vid infjädring. Smalare styrväxel är nog början på svaret.

När det gäller camber så bör du mäta vinkel, inte millimeter. En smartphone med vinkemätarapp funkar bra. kolla vilken cambervinkel du har i ride height och så mäter du vinkelförändringen för varje 5-10 mm infjädring.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
3021 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande