| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
CAN-bus, har vi någon som är duktig på det här?
|
1163 besök totalt |
|
Hej på er! Jag är i desperat behov av hjälp just nu. Jag behöver hjälp med att få reda på hur jag kan utläsa CAN-bus idn och se slut/start bytes för olika data i min bil. Tex så har BMW N52 ingen oljesticka. Man kontrollerar oljenivån i färddatorn. Nu är alla originalinstrument borta så jag behöver få ett värde till min Dash Pro 2. Samma gäller för soppa bland annat. Jag är helt lost hur jag ska identifiera vad jag ska kolla efter
_________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
|
Hej!
BMW kör (på senare tid) inte mindre än 3 CAN-bussar i sina bilar om jag inte minns fel. 1. För diagnostik (OBD2). 2. För motorstyrningen. 3. För "infotainment". Att hitta rätt ID (sändare, mottagare och request bitar) plus dekodning av bitarna känns inte så enkelt direkt. Har inte sett någon som gått så djupt på BMW iaf, på Ford har jag däremot sett det. Normalt använder man de som finns i OBD2 standarden (http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs) Kan du hitta någon felkod som varnar för låg oljenivå den vägen? Motorlampa(MIL)? _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
|
Troligen har BMW högst troligen proprietary CAN för sådana data.
Jag har utrustning för att läsa ut CAN-data. Har man tur sänds periodisk data - underlättar. Att begära realtidsdata via OBD-protokollet är jobbigare. Det brukar vara enklare struktur för te.x drivlinebussen. KÄnner man att man har en kväll över så brukar man kunna få ute lite data. Att kunna manipulera aktuell givare är ett måste. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
|
Ofta för motorstyrdon brukar det förhållandevis enkelt gå att hitta pin-out för i något verkstadsprogram.
Autodata eller Bosch ESI. Sen ska man hitta motorstyrdonet
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1163 besök totalt |