Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 34897 besök totalt |
Har aldrig haft tändningen på när jag luftat min e36:a, har kört på enkla sätet med att pumpa tryck med pedalen o hålla medans man släpper nippeln, något vi har hjälpts åt med, mina bromsar har ingen konstig känsla alls, så tror inte alls det ligger i luftningen utan nått helt annat.
_________________ Viktor Starkman |
||
...kan bildas luftfickor i absenheten om man inte har tändningen på och pumpen igång.
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Givetvis kan det vara nått annat, en HC som flexar eller en slang som flexar.
Men luft i bromssystemet är ju inget nytt precis, och viktigt att göra rätt. Därför gör man luftningen på ett bra sätt o kan utesluta det sen. Märks ganska fort isf... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Tack för alla tips. Att trycksätta behållaren år nog det som jag tycker verkar bäst. Har testat vakumsug och den funkade inte alls bra. Har även testat att trycksätta med hjälp av bildäck. Problemet är ju att trycket tog slut för fort. Ska nog försöka testa att fixa ihop nått själv där jag antingen kan pumpa upp trycket själv eller använda kompressorn på nått sätt och reglera trycket. Vill ju inte har mer än 1 bar eller så.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Re:
Tar luften i däcket slut har du nog tömt ur för mycket vätska vid luftningen... O andra sidan bara fylla på luft o fortsätta. ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Nu är bruksbilen till slut fixad och banbilen har åter tagit plats på pallbockar i garaget. Var ju tvungen att besikta bilen innan mars tog slut och de resulterade i 2st 2or. Handbromsen och lambdavärdet. Handbromsen lyckade jag fixa idag, hoppas jag iaf. Jag upptäckte innan bes att jag hade sprickor i insugsbälgen och en av slangarna som sitter där under. Försökte tejpa lite man det hjälpte väl inte helt. Hade även 1/3 etanol i tanken. HC-värdet hoppades vilt mellan 60-200 men skrevs tillslut in som ett godkänt värde lambdavärdet höll sig dock över 1,1 vilket är lite mycket.
Läckage på avgaset har jag vilket kan påverka lambda så det det ska jag försöka täppa till. Bälgen är ju lätt att byta men den tjocka slangen som går till tomgångsventilen känns omöjlig att komma åt utan att plocka bort insuget. Så den ska jag försöka limma. Synd bara att jag inte märkte det innan jag köpte en slang för 200kr som nu hamnar på hyllan. Har ni nått tips vad mer jag kan göra för att försäkra att avgasvärden blir ok? _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Då var Mantorp avklarat. De 2 saker jag uppgraderat under vintern funkade bra. Ferodo DS2500 beläggen bak funkade bra och det nya bältet funkade också fint.
Dessvärre har jag 3 saker som är mindre bra. Klonkandet i bakvagnen var nog värre nu är förra året. Under vintern kunde jag ju konstatera att den högra främre infästningen av bakvagnsbryggan är sprucken. Problemet är att jag inte haft nån möjlighet att göra nått åt den. På banan så gick det mycket bra att svänga åt vänster men högerkurvorna var inte roliga. Vred jag lite för mycket på ratten så att sidobelastningen blev lite för hög så böjar baken att studsa och de känns som om nån slår med en hammare under stolen. Att det känns under stolen tycker jag borde innebära att nått är fel med bärarmen också. På nått sätt måste det fixas men jag har ingen aning om hur. Sen har vi nått som inte märktes så mycket på banan utan mest på väg till och från. Ganska kraftiga vibrationer i ratten, ibland. Ibland vibrerar det och ibland inte alls. Ibland drar den rejält åt vänster, ibland drar den rejält åt höger och ibland går den spikrakt. Bärarmar och styrstag byttes förra våren så de borde va fräscha fortfarande. Sen tillslut fick bilen för sig att misstända vid 5500varv. Det började efter jag varit ute på banan 15 min eller så. Ut på rakan på 3an. Når 5500varv, bluddrar och hackar en sekund eller två, för att sedan varva ur. Sen på 4an nås 5500varv och orkar sedan inte längre. Hade inte detta problem förra året. Hade över 45lit i tanken så där var ju inte problemet. Kan det ha nått att göra med att jag lyckades få i 3an istället för 5an vid ett tillfälle. Jag var riktigt snabb på kopplingen så det var inget jag tänkt mer på just då. Men en lite övervarvning kanske det blev. På vägen hem sedan så varvade motorn gladeligen förbi 5500varv på både 3an och 4an. Nästa träff blir Kinnekulle, med eller utan bil. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 34897 besök totalt |