Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Göra hål i motorhuven...
5405 besök totalt
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Göra hål i motorhuven...

Hej!

Det börjar närma sig montering av öppet luftfilter på min Honda. I samband med detta så funderar jag även på att ta upp ett hål i motorhuven ovanför filtret för att få in mera luft.

Fråga 1: Är det värt besväret/gör det någon nytta att göra hål i huven? Det är ingen turbobil, så det är inga problem med en massa värme som ska ledas bort.

Fråga 2: Bör man göra/montera något slags scoop över hålet? Ett scoop leder ju också in luft... Lätttast är ju att bara sätta nät över det, men jag oroar mig lite grann för allt vatten och så småningom snö som i så fall kommer att hamna rakt på filtret. Ett annat alternativ är ju att montera "Cosworthgälar".

Åsikter och erfarenheter mottages tacksamt.

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

var i motorrummet hamnar filtret? jag är av typen som hellre tar in luft i fronten och låter den åka ut genom hål i huven hellre än tar in luft i huven och trycker ned extra luft under bilen Inte för att jag vet om det spelar någon roll på något som inte är ett rejsbygge, men jag tycker om att bygga så att det "känns rätt". :shifty2:

ang kalluft, klart att det är bra med kall luft, ett hål rakt över filtret så får det ju lite kallare luft i alla fall vid stillastående, bra för rödljusracers å andra sidan kan fåglar bajsa på det osv

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Jag sågade upp hål i huven och limmade dit gälar...men det var för att släppa ut luft.

Luftintag satte jag i fronten där det finns övertryck.

Lund
Här sen Feb 2003

som sagt.. var på huven tar du upp hål?
I framkanten av huven är det tex lågt lufttryck vilket gör att om hålet hamnar där gör det knappast någon nytta. Ta upp hål i bakkant av huven istället, så nära vindrutan som möjligt eftersom där är högtryck.
sen ska du ju bygga en luftburk som tätar mot huven för att det ska bli riktigt bra, annars vet jag inte riktigt hur mycket det kommer att göra.
Citera
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hålet skulle hamna i framkant på huven så det får nog vara... Känns dumt att lägga ner jobb på någonting som inte gör någon större nytta. "Rödljusracing" som Niklas skrev om är nämligen inte någonting som är särskilt intressant för mig. Det ska svänga...

Ska titta på hur man lämpligast kan leda luft från fronten på bilen istället. Tackar för hjälpen! thumbs up

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

låter vettigt tänk på att luften skall ha någonstans att komma ut också om du inte kör modell "luffarturbo"

loordan
hultsfred
Här sen Jan 2012

Uppar denna då vi pratar om samma sak. Jag ska tilta huven i bakkant några CM. men behövs det nått intag i huven tror ni? skall ju dra ett luftfilter till turbo med 100mm ventilationsslang. antingen vid oljefiltret eller så drar jag fram det över ventilkåpan o sätter det vid V lyktersättare som är i glasfiber. men det blir väldigt lång slang med det andra alternativet. Jag tror det skulle passa snyggast vid oljefilterhuset där . men då måste jag ju kasta ner lite kallluft eller räcker det med genomströmningen som kommer bli ?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Det bästa måste vara att ta luften rakt uppifrån där turbon sitter. Ett luftfilter direkt på inloppet.

Guson

Forshaga
Här sen Okt 2003

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

En generell bild av tryckzoner på en generell bil.

Tryckzonerna är i framkant vid grillen och i bakkant vid vindrutans nederdel.

Att ta upp ett hål i en undertrycks zon känns som att man då i stället kommer att släppa ut varm luft från motorrummet snarare än att släppa in sval luft till motorn.

loordan
hultsfred
Här sen Jan 2012

Ricky, tanken med att tilta var ju för att få luften att passera. men det kanske är dumt. bättre o låta det gå under bilen istället. Vad tycker ni ?

Det där biltema scoopet . funkar det?? ser ju ut som styling.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Har du otur när du höjer huven bak så kommer övertrycket störa flödet igenom kylaren.
Vill du släppa ut varmluft från kylet så bör hålet vara långt fram på huven och gärna styrningar så luften inte smiter.

Du kan bygga en luftbox som du sätter filtret i som tar all luft i bakkant.
I teorin så får du kall luft med övertryck rakt in i filtret.

Citera
loordan
hultsfred
Här sen Jan 2012

Tack för det.Jag har ingen frontmonterad kylare. utan vattenkylaren är i bagaget.
Menen luftfilterbox och litet intag i huven då ?
den iden med att sätta luftfilter vid V strålkast o göra intag genom strålkastaren är inte bra eller?
Blir ju nästan 1 Meter slang men då får man ju ett övertryck med luft till filtret.

Sen för att fläkta av motorn då turbon är bakmonterad. Ska jag köra utan tiltad motorhuv tycker ni?
behövs scoop?

mvh

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Slang från fronten är ju en beprövad metod som funkar för många.
Men då sitter oftast filtret på turbon och slangen leder bara luft dit.

Tiltad huv får du nog prova dig fram till.
Men det kommer nog blir fruktansvärt varmt där bak.

Hade jah byggt så hade jag försökt dela av motorrummet så luften från turbo och motor är helt avskärmad från området du tar luft till filtret.

Aluplåt med tätningslister mot huven, hål i huven vid en övertryckszon samt slang från fronten.

Citera
loordan
hultsfred
Här sen Jan 2012

ja men då blir det en slang från turbo fram till V strålkastare. Med en avskärmande plåt.

Så då är det bara hur turbon ska få sin kyla provar väll med att tilta huven till en början. Kommer ha 2 hål per strålkastare då.
så får vi se.känns dumt o tilta motorhuven. och sen ha ett scoop i bakkant på huven. det är ju kaka på kaka. Tack för svaren hitills! Mvh!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

loordan skrev:
ja men då blir det en slang från turbo fram till V strålkastare. Med en avskärmande plåt.

Så då är det bara hur turbon ska få sin kyla provar väll med att tilta huven till en början. Kommer ha 2 hål per strålkastare då.
så får vi se.känns dumt o tilta motorhuven. och sen ha ett scoop i bakkant på huven. det är ju kaka på kaka. Tack för svaren hitills! Mvh!

Turbon får den kylning turbon behöver genom lämpligt oljeflöde genom turbons lagerhus och en oljetemp som är vettig.
Är lagerhuset även vattenkylt så hjälper det till...

hultsfred
Här sen Jan 2012

Jo. vatten och oljekylning finns ju. Menar mer att leda ut strålningsvärmen lite rejält. Lindat grenrör o dp. med turbomössa. Kanske jag som är kinkig

Göra hål i motorhuven...
5405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande