Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2223 besök totalt |
Innerrimmar knäckta av curbs? Mpsc och splittfälgar.
Under 2013 fick jag flera fälgar buckliga efter, jag antar aggressiv curbs-körning under säsongen. Det är innerimmarna som blir får slag och sedan spricker. Kör på MPSC 265/35-18 och 295/30 på 9.5" respektive 11" fälgar, Cargraphic, Racing splitt. Har bytt rimmar på banorna men hoppas få fälgarna att hålla i år.. Kör 2-2,2 bar varmtryck på fälgarna och däckdimensionerna borde passa fälgarna perfekt enligt de tabeller jag läst. Kan det vara genomslag i däcket, rör däcket sig under load eller är det bara jag som dunkar i curbsen för ofta med insida däck? För mycket camber? -3, -3.5.. Någon annan som upplevt samma bekymmer och har några tips? ![]() _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
De fälgar jag haft som slagit sig har varit potthål vid gatkörning och (så långt jag vet) aldrig av att köra på curbs faktiskt.
Samtidigt har det skilt galet mycket på vad olika fälgar tålt. Vissa har klarat allt utan att bli skeva trots åratals av körning och andra slagit sig på löpande band i princip. Sen har väl fälgar som riktats blivit ömtåligare för varje gång de riktats kanske. _________________ ![]() |
||||
Re:
Trodde jag med. En av de gamla var även svarvad?! för att bli rund och därmed försvagad. Men så blev även en av de nya innebanorna drabbad på samma sätt.. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Ganska vanligt faktiskt, även på dyra BBS. Så det är bara att leva med det eller vara mindre aggresiv. Oftast blir det om du tar baksidan på en curb, smällen blir för snabb för att hjulupphängningen ska hänga med.
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Enkel lösning, ge fan i att köra på curbsen
![]() Alt köp compomotive fälgar, dem slår sig icke men väger mera! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Blir att hålla sig på det svarta i år och inte gena för mycket i kurvorna. ![]() Har investerat en hel del i de här fälgarna nu med alla reparationer så hoppas de håller ihop. Kör ju en porsche så har ju en del att välja om jag skulle byta. Hur vanligt är det att solida fälgar bucklas? _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Re:
När jag tänker efter har jag kanske skevat till en fälg precis så på någon bana när jag petat ut hjulet strax innan curbsen och det har varit extra lågt innan (sand/jord) och ett skarpt högt steg upp på curbsen ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Mina Compomotive split blev krokiga när man laddade hårt över kerb:sen. Mina solida Compomotive klarar det utan problem. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2223 besök totalt |