| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bränsletankar i envolymsbil
|
1754 besök totalt |
|
Taget från STAC-tråden ang bränsletankar i bilar utan brandvägg som separerar förarutrymmet.
Bild från min bil. Hur skulle man bäst öka säkerheten här?
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
|
sätta på ett förhöjt extra "lock" med anslutning till en GROV aluflexslang som ansluter till karosssidan och som har avluftning utåt.... och täta alla skarvar tex med alutejp eller lämpligt limm ordentligt.
så får du en brandcell och ändå mer viktigt en lufttät låda som tar bort bensinångor.... jag är iaf allergisk och känslig mot bensinångor i en bil och mår inte bra av det under körning .... |
||||||||||
|
Finns det inte plats att montera de där uppstickande AN-prylarna (backventil antar jag?) under tankplattan istället?
Betydligt kortare hävarm och därmed mindre känsligt för smällar. EDIT: Och lägre tyngdpunkt!
|
||||||||||
|
Re:
Bränsleångor är inget större problem i min bil då den har så mycket luftgenomströmning i kupen. Vid eventuell krock som skulle kunna sabba bränsletank eller påfyllning borde det även sabba eventuella inkapslingar med flexslangar osv. Så rent säkerhetsmässigt kanske inte det ger så mycket? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
|
Re:
Låg tyndpunkt är fint
Men under plattan = inne i tanken och där kan inte ventilen sitta. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
|
Re:
Har inte hittat några backventiler med 3" bultcirkel. De "filler necks" som finns med backventiler är alla stora med 4,5" bultcirkel. Har letat men inte hittat så tips emottas gärna. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1754 besök totalt |