Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränsletankar i envolymsbil
1754 besök totalt
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Taget från STAC-tråden ang bränsletankar i bilar utan brandvägg som separerar förarutrymmet.

Fredrik - SLC skrev:
GustafB skrev:
Puppan skrev:
Cammo skrev:
GustafB skrev:
Var vänder man sig för att snacka regler och dispenser?
Jag förstår inte varför såna här regler smyger sig in när SBF inte har det. Är det något gammalt dragrace-arv?
"För fordon med alternativ bränsletank och/eller del av bränslesystem placerad i fordonskupén skall ha brandvägg som avskiljer förare från tank"

Min bils bagageutrymme är ju inte avskiljt från kupén och jag har en ATL racetank där bak. Dvs utan skiljevägg. Såhär har bilen körts i långlopp med SBF vagnbok så det måste ju vara godkänt även här??

Ja, men du har ju skiljeväggen där. Din alulåda är en skiljevägg. Det måste vara godkänt. Om tanken sprickar kommer du ju inte bli översköljd av bränsle. Brukar vara det som den regeln refererar till.

Precis!!

Känns helt ologiskt eftersom topplattan i alu är skruvad i tanken och sitter exponerad helt öppet men så länge det är godkänt så är jag nöjd..

personligen hade jag inte valt att ha det så.... för mycket risk vid en smäll att dra av bensinpåfyllningsslangen, volta och få ut lagom med ångor i bilen och sen antända.....

men det är bara min personliga åsikt... så svårt är det ju inte att dra över plåt över toppen av tanklådan och täta med ett aluflexrör ända bort till karosssidan....

Bild från min bil. Hur skulle man bäst öka säkerheten här?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

sätta på ett förhöjt extra "lock" med anslutning till en GROV aluflexslang som ansluter till karosssidan och som har avluftning utåt.... och täta alla skarvar tex med alutejp eller lämpligt limm ordentligt.

så får du en brandcell och ändå mer viktigt en lufttät låda som tar bort bensinångor.... jag är iaf allergisk och känslig mot bensinångor i en bil och mår inte bra av det under körning ....

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Finns det inte plats att montera de där uppstickande AN-prylarna (backventil antar jag?) under tankplattan istället?
Betydligt kortare hävarm och därmed mindre känsligt för smällar.

EDIT: Och lägre tyngdpunkt!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
sätta på ett förhöjt extra "lock" med anslutning till en GROV aluflexslang som ansluter till karosssidan och som har avluftning utåt.... och täta alla skarvar tex med alutejp eller lämpligt limm ordentligt.

så får du en brandcell och ändå mer viktigt en lufttät låda som tar bort bensinångor.... jag är iaf allergisk och känslig mot bensinångor i en bil och mår inte bra av det under körning ....

Bränsleångor är inget större problem i min bil då den har så mycket luftgenomströmning i kupen.
Vid eventuell krock som skulle kunna sabba bränsletank eller påfyllning borde det även sabba eventuella inkapslingar med flexslangar osv. Så rent säkerhetsmässigt kanske inte det ger så mycket?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Finns det inte plats att montera de där uppstickande AN-prylarna (backventil antar jag?) under tankplattan istället?
Betydligt kortare hävarm och därmed mindre känsligt för smällar.

EDIT: Och lägre tyngdpunkt!

Låg tyndpunkt är fint
Men under plattan = inne i tanken och där kan inte ventilen sitta.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Antar att du har en "paddle valve"/backvenil i påfyllningsplattan också?

BMW 330i -05
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Antar att du har en "paddle valve"/backvenil i påfyllningsplattan också?

Har inte hittat några backventiler med 3" bultcirkel. De "filler necks" som finns med backventiler är alla stora med 4,5" bultcirkel.
Har letat men inte hittat så tips emottas gärna.

Skruva banåkabil
1754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande