| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Världens snyggaste AE86:a
|
<< 1, 2 2520 besök totalt |
Visste faktiskt inte att det fanns någon AE92'a, så jag googlade lite. Hittade bland annat en AE92 SX Seca. Det intressanta var bilden på den: http://www.club4ag.com/PHOTOS/contri
Fast det skall erkännas att sidan var lite förvirrande. Det mesta ser ju ut att vara AE92'or. Hursomhelst, om jag kan min Corolla-historia rätt så är båda bilarna "arvingar" till den gamla SR5 Sport Coupén. GT Coupén var en utveckling av samma layout och Coupén från -88 var väl tänkt som en framhjulsdriven ersättare. Fast nu är det egentligen inga släktband som gör att jag är intresserad på bilarnas karaktär och egenskaper. Jag tycker helt enkelt Coupén från -88 är en fantastisk liten bil som verkar likna AE86'an, trots olika motorer och placering av drivhjul. Ps. På svenska borde det bli "blixt och dunder", vilket låter helt otroligt mesigt.
|
||||
|
AE86 vet ni redan vad det är för något. Levin och Trueno är i regel utseendemässigt olika men mekaniskt identiska förutom detaljskillnader.
Den framhjulsdrivna Corollan som kom 1988, AE92, finns med ett antal karossvarianter, däribland femdörrars liftbacken som Alexi pratar om. Jag äger själv en GT-i 16 som bruksbil, en tredörrars hatchback med samma motor som AE86:an, 4A-GE. En körglad liten bil med fantastisk motor, precis som AE86 Toyota är en stor tillverkare, modellerna finns i otaliga varianter vars produktnamn skiljer sig över världen. Det uppstår lätt förvirring vid diskussion om de många modellerna. Chassikoderna är ett säkert sätt att identifiera en viss modell. |
||||
![]() |
Bilder o videos
Världens snyggaste AE86:a
|
<< 1, 2 2520 besök totalt |