Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar SEAT IBIZA Cupra -98 blir nog långlopp istället | 7793 besök totalt |
Ja då var det min tur att lägga upp mitt lila projekt här på rejsa.
Bilen byggs för att åka Långlopp ist för ssk som det va tänkt från början Det var här det började Bur från Finess monteras Blir inte jätte mycket plats med toyotastag, men tillräckligt åt mig som tur är. Inhandlat lite minst å lättast Blir en ganska enkel bräda men har kvar original fläktregla bara att det är nerflyttat. _________________ Magnus Ydrefalk |
||
Vet inte om jag kan alla ens.
Styva upp bakaxeln. Grupp-a stagen mellan nav och axel , dessa stag kan man spänna på lite mer än bara som det är så blir axeln lite mer av toe in på. Boxa framkant på axeln med bultförband , fungerar som extra krängare , med olika många bultar iskruvade så blir axeln olika styg som ju då motverkar flex och krängning. Montera camberschims bak om man vill ha mer camber , men det får man avgöra efter att ha valt väg , lite mindre grepp bak på dessa ger ju bättre instyrning men åxå lite nervös bakdel om man inte gillar det. Annars kan man ju justera den cambern till att ge mer eller mindre grepp bak åxå. Se till att OM du sänker bilen bak mycket att inte hjulet hamnar fel , med camberschims så måste ju schimset sitta "RÄTT" i ridehight annars blir det annan toe-vinkel. Köra bilen något lägre bak än konventionellt om man åker bana för bättre viktfördelning(tyngre fram). Med den setupen brukar även kurvtagningen förbättras. Fram gäller det att hålla nere innerhjulet. Så antingen kör man mjukt och får mer krängning men hjul i backen. Eller styvt och får mindre roll på bilen , det senare fungerar ju så klart bättre med bakdelssetupen. FÅR du enligt reglemente byta spindel & länkarm så kör du VW pluschassie(GTi/VR6 med vinklad spindelled) Pga att du får annan scrubradie/styrradie och det passar bättre om man vill kunna köra lägre Et på fälgar , sedan breddar dessa länkarmar mm/sida , så klart får man modifiera lite styrstag mm. Se till att bestämma höjd på bilen , då kan man montera "bumpsteer kit" OM bilen blir åt det lägre hållet annars blir det lätt att de "guppstyr" vid kraftig infjädring. Finns en del mer åxå. Vet inte vad ni får göra enligt reglemente? Och annars hade ju Seat BRA klassade grejer för rally , samma som VW-motorsport hade till Golf. Seaten ÄR ju i grunden en Golf Mk II och även vidare samma i grunden som Golf Mk III. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Kul bygge
Fina fjäderben. Men har jag inte läst i SSK1 reglementet att fjädrar ska va i originalutseende/diameter ? Jag kanske är ute och cyklar.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Jag kan ha dragit egna felaktiga slutsatser då jag sett sk grupp N fjädrar i original-look. Du behöver inte lätta den där särskilt va ? Har du 150hk motorn ? Och 7,5kg /hk gäller väl om jag inte minns fel. Ska bli kul att följa bygget _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Försöker ju få den så lätt som möjligt inom reglementet så jag får vikta upp ist.
ja precis det är 150hk samt 7.5kg/hk. Sist jag vägde bilen vart det 1ton prick men sparade ca 15 kg på batteri bytet så nu borde den vara under tonnet. _________________ Magnus Ydrefalk |
||
Försöker ju få den så lätt som möjligt inom reglementet så jag får vikta upp ist.
ja precis det är 150hk samt 7.5kg/hk. Sist jag vägde bilen vart det 1ton prick men sparade ca 15 kg på batteri bytet så nu borde den vara under tonnet. _________________ Magnus Ydrefalk |
||
ang bil valet så delar ibiza bottenplatta med polo, framvagn med golf mk2, motor växellåda bromsar med
golf mk3 gti16v. Så det blir en Liten lätt bil med mycket motor å stora bromsar från början _________________ Magnus Ydrefalk |
||
Angenäm situation. När konkurrenterna jagar vikt genom att skrapa underredsmassa kan du vikta upp med semlor på café Kommer du flytta vikter , tex plastrutor och kompensera med vikt på bättre ställe ? _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Har varit i garaget å försökt få lite gjort, men väntar på nya topplagringar å lite annat till stötdämapre å bärarmar
så det går lite sakta. fick iaf i bältena och även ett par huvlås. Så nu står den bara å väntar på delar Men går inte direkt sysslolös då jag även renoverar denna supercross renault _________________ Magnus Ydrefalk |
||
Supercar karossen är nu lackad å omgjord för bättre körställning.
Å det är väldigt roligt att plocka ihop när det är fräscht Försöker städa upp lite kablar som nån haft brådis att montera samt monterat kolfiberbräda ist för original renault Har även fått dit fjäderben, bromsslangar, nya bromsrör å belägg på min egna bil denna helg, dok med fel skruvar. Ser snart ut som en räserbil iaf _________________ Magnus Ydrefalk |
||
Får du lätta nåt i karossen i SSK1 ? Tex modifiera stötfångarens uppbyggnad eller så. Huv, skärmar,dörrar ska väl vara plåt förmodar jag.
Eller är det endast plastrutor och strålkastarersättning som är ok. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Roligt å se dig här Mange
Tycker du får uppdatera din hemort till Askersundare nu när du flyttat hit |
||
Våra race- och banåkarbilar SEAT IBIZA Cupra -98 blir nog långlopp istället | 7793 besök totalt |