Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19869 besök totalt |
Hej hopp. Kan meddela att den lever. Är dock inte så pigg som jag hoppades på men jag intalar mig att det beror på att den är tankad på 95 oktan o h har stått hela höst och vinter ute. Nu söker jag eran expertis till mina fel.
Mina nya fel är: tomgången är lite skev. Den går från ca 900 till 2500 rpm. Precis som man hade suttit och tryckt på gasen. Märkligt men jag tror jag behöver justera spjällägesgivaren. Mitt andra fel är lambdan tändes. Har dock inte kollat felkoder än. Ska fixa bilder imorgon. God natt på er _________________ Jens Pedersen |
||||
Hej. Skulle ut och läsa felkoder och gissa hur många som fanns? Inte en enda!!
Vare sig på bränsle eller tändning. Tänkte va fan detta kan ju inte stämma! Startade upp monstret och tomgången låg fint och svajade mellan 800-950 och ingen varningslampa som lyste. ![]() Det var som.... undra hur den går? Den gamla slitna rödblockaren spann som en katt utan problem. Rullar snällt på tomgång på tvåan och när man trycker på släpper det direkt och skenar direkt på varvstoppet. Kan inte tro att det är samma motor ![]() _________________ Jens Pedersen |
||||
Jaha. Säg den glädje som varar. I helgen skulle jag ut och känna på bilen och under acceleration började kopplingen slira.
På ettan spinner hjulen, tvåan spinner hjulen upp till ca 5500rpm sen tar kopplingen över och på trean slirar den lite. Den fick en ny kopplingssats för ca 6-8000 mil sedan och har blivit snällt körd 5000 av den. Verkar som den nog får bytas. Har ni förslag och åsikter kom gärna med dom. Rätta gärna om jag har fel i mina påståenden. Sinterlameller är inget till en m46 låda. Sugmotorns koppling ska tydligen hålla till en icke trimmad 940 turbo. Borde hålla i min men men. Mitt första förslag är en kopplingssats till turbon i stället. _________________ Jens Pedersen |
||||
Re:
Tackar. ![]() Det ska ju vara samma koppling på m45-46-47 och på 16v satt m46 om jag inte minns fel. Så den borde ju passa. Vill du inte ha nåt för den? Får se när man har ärende till kalmar. _________________ Jens Pedersen |
||||
Här var det ett tag sedan jag skrev. Har inte hunnit med så mycket. Har blivit jobb med huset men jag har inte glömt bort bilen. Har planerat in besiktning till hösten så jag har lite att fixa. Kopplingen verkar som den skärpte till sig för den har slutat slira. Mitt nästa projekt är att snida till en brandvägg i plåt. Är det någon som har bra tips får ni gärna dela med er.
bjuder på en kort film tills jag hinner köra mer Volvo 940 testkörning: http://youtu.be/RQqhG_8NO0w mvh jens _________________ Jens Pedersen |
||||
Har inte hänt så mycket. Har mätt och klurat på om min brandvägg ska sitta i kupén eller i bagageutrymmet. Vilka problem man kan ha.
![]() Ska även se över fjädrarna om man kan låsa fast dom på ett smidigt sätt. Dom är liite korta. Såg här på rejsa en grym 850 där han hade satt vajrar mellan tallrikarna. Undrar om det håller för bakaxeln? ![]() Snart dags för reg besiktning. Skall typas om till en passagerare. Ska passa på att fråga om råd inför burbygget. Det är ju trots allt dom som har sista ordet. ![]() Förslag tages gärna emot _________________ Jens Pedersen |
||||
Har börjat med brandväggen. Tänkte gjuta en i kolfiber men efter noga läsande i regelböckerna så hittar jag inget om man får eller inte så istället för att riskera att göra om göra rätt så bockade jag till en 1mm plåt som sätts fast.
Kunde inte hitta något om hur skiten ska fästas så jag bultar fast den med ett helt gäng med m6 och låsmuttrar. Tänkte köpa värmetålig tätmassa och lägga runt alla kanter men dement som vanligt glömde jag köpa det. Det ända jag skulle komma ihåg att köpa när vi kört 6 mil kameraövervakad enkel resa. Sen köper jag en tröja och kommer på det när jag kommer hem. ![]() _________________ Jens Pedersen |
||||
Re:
Det där sista känner ja igen.... ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
Skönt att man inte är ensam. ![]() ![]() Som vanligt har jag inte tagit några bilder men imorgon ska jag göra det. Annars ska jag ge mig själv en pungspark. _________________ Jens Pedersen |
||||
Re:
Ett förslag vore ju att bygga bur innan regbes. Regbes kostar trots allt en slant. När det gäller bur gäller ingen hög sidosträva, sk toyotarör eller hjälmkrossarrör om du ska va säker på smidig bes. Burstoppning och avskärmning mot rutröret så du inte kör huvudet rakt i röret ska du ha. Originalstolar och bälten på orig plats. Bilen bör i övrigt vara original. Alla stationer bedömmer väl lite olika också. Har ganska nyss gjort detta så du får gärna fråga eller kolla i min tråd om det kan va till nån hjälp. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Ser för jävligt ut
Lååång väg kvar. Knepigt när man inte äger eller har tillgång till en plåtbock. Men det funkar(efter fjorton idiotförklaringar, uppskurna fingrar och ett mindre försök att ta livet av mej genom att slinta med borrmaskinen och nästa köra in den i ögat på fullvarv). Så försök gärna och lär er nåt nytt ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. Vänd bilden 90° åt höger _________________ Jens Pedersen |
||||
Ja går det inte med våld har du använt för lite. Har även handlat vajer så jag kan låsa fast mina fjädrar. Kan ju bara bli bra. Sist jag skruvade på fjädrar (2 veckor sedan) hände en lite olycka. Hade bytt fjäder och när jag skulle vrida den i sätet släppte fjäderkompressorerna. Tyvärr hade jag ringfingret imellan tallrik och fjäder. Ett spräckt finger och läkarbesök var resultatet.
![]() _________________ Jens Pedersen |
||||
Re:
Men fy f..n, vilken otur du verkar ha i mekandet? Inte så mkt bättre själv, som nyss satte vinkelslipen i handen, ( 2 gånger oxå, på 1-tiondelssekund... ![]() ![]() Fjädrar kan vara riktigt läskiga om man har otur, skulle för länge sen känna på en fjäder om den gått av, bilen stod på backen, och precis när ja sticker in handen o tar i fjädern så smäller den av, o klämmer fast handen...... j...a otur, men som tur va hade ja en kompis i närheten som kom med ett brytjärn..... ![]() ![]() Vet om en, där han hade oturen att fjädern släpper ur en riktigt fjäderspännare (troligen klantat sig när han montera den på fjädern) med benet i skruvstycket, touchade ansiktet o satte ett rejält hål i taket ovanför.... ![]() ![]() ![]() ![]() Meka lungt! ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Det är ju det där att man ska bara. Läkaren sa att hon har varit med om att fingrar blivit avklippta mellan tallrik och fjäder. Otur? Kanske, första gången jag bytte fjädrar på bilen och kan egentligen inte skruva på bil. Lär mig efterhand som man skruvar. Sitter och kollar i trådar på rejsa och söker runt på nätet. Kollar även i och på tävlingsbilar för att hämta idéer.
Har dessutom inget garage så jag skruvar på gatan. Gott om utrymme. ![]() _________________ Jens Pedersen |
||||
Har hunnit med lite idag.
![]() ![]() _________________ Jens Pedersen |
||||
_________________ Jens Pedersen |
||||
_________________ Jens Pedersen |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19869 besök totalt |