Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 -91 grrr. pump-problem?
<<   1, 2, 3   >>
19869 besök totalt
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Hej hopp. Kan meddela att den lever. Är dock inte så pigg som jag hoppades på men jag intalar mig att det beror på att den är tankad på 95 oktan o h har stått hela höst och vinter ute. Nu söker jag eran expertis till mina fel.
Mina nya fel är: tomgången är lite skev. Den går från ca 900 till 2500 rpm. Precis som man hade suttit och tryckt på gasen. Märkligt men jag tror jag behöver justera spjällägesgivaren.
Mitt andra fel är lambdan tändes. Har dock inte kollat felkoder än.
Ska fixa bilder imorgon.
God natt på er

_________________
Jens Pedersen
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

tjäna!

vet inte vad man får med 531 & VX3 kammen, men lär väl inte vara så långt över 150hk? VX3 är väl också mer lämpad för turbo om jag minns rätt?

en H-kam och ett extractor så blir den säkert ganska sköjj =)

_________________
MVH
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Hej. Skulle ut och läsa felkoder och gissa hur många som fanns? Inte en enda!!
Vare sig på bränsle eller tändning. Tänkte va fan detta kan ju inte stämma! Startade upp monstret och tomgången låg fint och svajade mellan 800-950 och ingen varningslampa som lyste.
Det var som.... undra hur den går? Den gamla slitna rödblockaren spann som en katt utan problem. Rullar snällt på tomgång på tvåan och när man trycker på släpper det direkt och skenar direkt på varvstoppet.
Kan inte tro att det är samma motor

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Jaha. Säg den glädje som varar. I helgen skulle jag ut och känna på bilen och under acceleration började kopplingen slira.
På ettan spinner hjulen, tvåan spinner hjulen upp till ca 5500rpm sen tar kopplingen över och på trean slirar den lite.
Den fick en ny kopplingssats för ca 6-8000 mil sedan och har blivit snällt körd 5000 av den. Verkar som den nog får bytas. Har ni förslag och åsikter kom gärna med dom.
Rätta gärna om jag har fel i mina påståenden. Sinterlameller är inget till en m46 låda. Sugmotorns koppling ska tydligen hålla till en icke trimmad 940 turbo. Borde hålla i min men men. Mitt första förslag är en kopplingssats till turbon i stället.

_________________
Jens Pedersen
Citera
jesper78
kalmar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 74



Har en jättefin lamell med tryckplatta till en B234 16v strax utanför kalmar som du kan få om du vill. Har för mej att det är samma som turbons. Passar djupa svänghjulet.

Mvh. Jesper

_________________
Jesper Augustine


Super seven replica
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Re:

jesper78 skrev:
Har en jättefin lamell med tryckplatta till en B234 16v strax utanför kalmar som du kan få om du vill. Har för mej att det är samma som turbons. Passar djupa svänghjulet.

Mvh. Jesper


Tackar. Efter att ha läst på verkar det som det inte är samma som turbons med kraftigare än den vanliga. Men om den passar?
Det ska ju vara samma koppling på m45-46-47 och på 16v satt m46 om jag inte minns fel. Så den borde ju passa.

Vill du inte ha nåt för den? Får se när man har ärende till kalmar.

_________________
Jens Pedersen
Citera
jesper78
kalmar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 74



Några öl eller en flaska rött kan väl gå för sej. Synd att den ligger i mitt garage om du ändå behöver den.
Du når mej på 073-9657179 om du har vägarna förbi.

/Jesper

_________________
Jesper Augustine


Super seven replica
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Här var det ett tag sedan jag skrev. Har inte hunnit med så mycket. Har blivit jobb med huset men jag har inte glömt bort bilen. Har planerat in besiktning till hösten så jag har lite att fixa. Kopplingen verkar som den skärpte till sig för den har slutat slira. Mitt nästa projekt är att snida till en brandvägg i plåt. Är det någon som har bra tips får ni gärna dela med er.

bjuder på en kort film tills jag hinner köra mer
Volvo 940 testkörning: http://youtu.be/RQqhG_8NO0w
mvh jens

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Har inte hänt så mycket. Har mätt och klurat på om min brandvägg ska sitta i kupén eller i bagageutrymmet. Vilka problem man kan ha.
Ska även se över fjädrarna om man kan låsa fast dom på ett smidigt sätt. Dom är liite korta. Såg här på rejsa en grym 850 där han hade satt vajrar mellan tallrikarna. Undrar om det håller för bakaxeln?

Snart dags för reg besiktning. Skall typas om till en passagerare. Ska passa på att fråga om råd inför burbygget. Det är ju trots allt dom som har sista ordet.

Förslag tages gärna emot

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Har börjat med brandväggen. Tänkte gjuta en i kolfiber men efter noga läsande i regelböckerna så hittar jag inget om man får eller inte så istället för att riskera att göra om göra rätt så bockade jag till en 1mm plåt som sätts fast.
Kunde inte hitta något om hur skiten ska fästas så jag bultar fast den med ett helt gäng med m6 och låsmuttrar. Tänkte köpa värmetålig tätmassa och lägga runt alla kanter men dement som vanligt glömde jag köpa det. Det ända jag skulle komma ihåg att köpa när vi kört 6 mil kameraövervakad enkel resa. Sen köper jag en tröja och kommer på det när jag kommer hem.

_________________
Jens Pedersen
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Re:

Evojenza skrev:
Har börjat med brandväggen. Tänkte gjuta en i kolfiber men efter noga läsande i regelböckerna så hittar jag inget om man får eller inte så istället för att riskera att göra om göra rätt så bockade jag till en 1mm plåt som sätts fast.
Kunde inte hitta något om hur skiten ska fästas så jag bultar fast den med ett helt gäng med m6 och låsmuttrar. Tänkte köpa värmetålig tätmassa och lägga runt alla kanter men dement som vanligt glömde jag köpa det. Det ända jag skulle komma ihåg att köpa när vi kört 6 mil kameraövervakad enkel resa. Sen köper jag en tröja och kommer på det när jag kommer hem.



Det där sista känner ja igen....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Re:

E21 Racing skrev:
Evojenza skrev:
bla bla bla och kommer på det när jag kommer hem.



Det där sista känner ja igen....


Skönt att man inte är ensam. Har målat klart brandväggen och ska kasta in den imorgon om allt går som planerat. Håller på att riva ut stolen för 75:e gången för att jag ville måla fyrkantsrören som stolen står på. Och tänkte att jag byter ut dom där äckliga 8.8 bultarna mot sexiga 12.9 Har också plockat ut 4-punktsbältet inför reg besiktning. Ingen idé att försöka med der.
Som vanligt har jag inte tagit några bilder men imorgon ska jag göra det. Annars ska jag ge mig själv en pungspark.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Re:

Evojenza skrev:


Snart dags för reg besiktning. Skall typas om till en passagerare. Ska passa på att fråga om råd inför burbygget. Det är ju trots allt dom som har sista ordet.

Förslag tages gärna emot


Ett förslag vore ju att bygga bur innan regbes. Regbes kostar trots allt en slant.

När det gäller bur gäller ingen hög sidosträva, sk toyotarör eller hjälmkrossarrör om du ska va säker på smidig bes. Burstoppning och avskärmning mot rutröret så du inte kör huvudet rakt i röret ska du ha.
Originalstolar och bälten på orig plats. Bilen bör i övrigt vara original.
Alla stationer bedömmer väl lite olika också.
Har ganska nyss gjort detta så du får gärna fråga eller kolla i min tråd om det kan va till nån hjälp.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Ser för jävligt ut

Lååång väg kvar. Knepigt när man inte äger eller har tillgång till en plåtbock.
Men det funkar(efter fjorton idiotförklaringar, uppskurna fingrar och ett mindre försök att ta livet av mej genom att slinta med borrmaskinen och nästa köra in den i ögat på fullvarv).
Så försök gärna och lär er nåt nytt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Vänd bilden 90° åt höger

_________________
Jens Pedersen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Med våld kommer man långt

Kämpa på thumbs up (utan att slå ihjäl dig själv thumbs up )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Ja går det inte med våld har du använt för lite. Har även handlat vajer så jag kan låsa fast mina fjädrar. Kan ju bara bli bra. Sist jag skruvade på fjädrar (2 veckor sedan) hände en lite olycka. Hade bytt fjäder och när jag skulle vrida den i sätet släppte fjäderkompressorerna. Tyvärr hade jag ringfingret imellan tallrik och fjäder. Ett spräckt finger och läkarbesök var resultatet.

_________________
Jens Pedersen
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Re:

Evojenza skrev:
Ja går det inte med våld har du använt för lite. Har även handlat vajer så jag kan låsa fast mina fjädrar. Kan ju bara bli bra. Sist jag skruvade på fjädrar (2 veckor sedan) hände en lite olycka. Hade bytt fjäder och när jag skulle vrida den i sätet släppte fjäderkompressorerna. Tyvärr hade jag ringfingret imellan tallrik och fjäder. Ett spräckt finger och läkarbesök var resultatet.



Men fy f..n, vilken otur du verkar ha i mekandet?
Inte så mkt bättre själv, som nyss satte vinkelslipen i handen, ( 2 gånger oxå, på 1-tiondelssekund... ) Personbästa!

Fjädrar kan vara riktigt läskiga om man har otur, skulle för länge sen känna på en fjäder om den gått av, bilen stod på backen, och precis när ja sticker in handen o tar i fjädern så smäller den av, o klämmer fast handen...... j...a otur, men som tur va hade ja en kompis i närheten som kom med ett brytjärn.....
Vet om en, där han hade oturen att fjädern släpper ur en riktigt fjäderspännare (troligen klantat sig när han montera den på fjädern) med benet i skruvstycket, touchade ansiktet o satte ett rejält hål i taket ovanför.... Det är kraft i grejerna


Meka lungt!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Det är ju det där att man ska bara. Läkaren sa att hon har varit med om att fingrar blivit avklippta mellan tallrik och fjäder. Otur? Kanske, första gången jag bytte fjädrar på bilen och kan egentligen inte skruva på bil. Lär mig efterhand som man skruvar. Sitter och kollar i trådar på rejsa och söker runt på nätet. Kollar även i och på tävlingsbilar för att hämta idéer.
Har dessutom inget garage så jag skruvar på gatan. Gott om utrymme. thumbs up

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Har hunnit med lite idag. Satte tillbaka orginalstolen och bälte. Lite tråkigt med ett söndersuttet säte som varit med i mer än 30 000mil. Hann även sätta en skyddsanordning över bränsleröret så man inte råkar mosa det. Batterikabel sattes också fast. Ska lösa hur och var jag ska ha batteriet. Och sen hade jag hjälp med att skruva fast brandväggen av min femåriga pojk. När vi var klara tyckte han att vi skulle ut och rita svarta streck.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Tut

Pysslade även med en ny tutknapp

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Tuta

Lite udda placering kanske

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 -91 grrr. pump-problem?
<<   1, 2, 3   >>
19869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande