Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler vid hyra av flygfält för körning?
1452 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14066


Trådstartare
Regler vid hyra av flygfält för körning?

Hej,

vi är ett gäng som har funderingar på att hyra ett flygfält för diverse kör aktiviteter. Vad är det för regler som gäller vid ett sådant fall? Nåt tips om vart man kan läsa på om sådant?

Vi har hittat ett nedlagt flygfält som vi får hyra men det är tveksamt att det är klassat som tävlingsområde av bilsportsförbundet men det skall vi kolla upp innan.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Regler vid hyra av flygfält för körning?

Tord skrev:

Vi har hittat ett nedlagt flygfält som vi får hyra men det är tveksamt att det är klassat som tävlingsområde av bilsportsförbundet men det skall vi kolla upp innan.



Det är väl snarast att se som en fördel att döma av alla diskussioner om försäkringar som varit.
I alla fall om ni bara ska hyra det för att "busa" lite

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ska ni köra under en SBF-klubbs vingar?

Isåfall tolkar jag möjligheterna så här:

-Köra konbane-tävling efter Drivers open-reglementet. Kräver en meriterad tävlingsledare B som både besiktar banan och agerar tävlingsledare. Jag är osäker på om det krävs polistillstånd, men åtminstone en anmälan till polisen krävs. Ansökan om enkelt tävlingstillstånd till klubbens distrikt. Ingen nackdel om det inte är tävlingsområde. Do kan köras tex på industriområden också.

-Köra "prova bilsport" i konbana alt. banslinga enligt tävlingsregler rally (RY) och dessa klassas som "rallyspecial" (RS). Officiell tidtagning tillåts inte, men hastigheterna kan vara högre än 80 km/h, men det är upp till domaren. Ja, här krävs, förutom en tävlingsledare B, även en domare som besiktar banan och avgör om den är säker. Det är klubbens distrikt som godkänner domare och tävlingsledare. Vet ej de formella kraven på domaren, men denna ska ju vara van att besikta RS-banor.

om man håller sig under bashastigheten 70 km/h hela tiden så har jag inte sett ngt som motsäger att vem som helst kan, utan polistillstånd osv, ställa upp koner på en flygbana och köra. Men observera att jag kan ha missat info. Vid ev. skada kan nog en del besvär uppstå. Försäkringsbolaget kan definiera det som tävling ändå. Att man håller på och svänger runt koner i stället för att ta rakaste och säkraste vägen borde också rymmas under "vårdslöshet i trafik", men här spekulerar jag.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14066


Trådstartare
det är inte under en sbf ansluten klubb som "eventet" ska genomföras (om inte det medför väldigt stora fördelar), det finns dessutom risk för att hastigheten överskrider 70 km/h. Tidtagningen kommer med största sannolikhet inte genomföras. Vi kommer antagligen vara färre än 20 bilar som kör.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Tord skrev:
det är inte under en sbf ansluten klubb som "eventet" ska genomföras (om inte det medför väldigt stora fördelar), det finns dessutom risk för att hastigheten överskrider 70 km/h. Tidtagningen kommer med största sannolikhet inte genomföras. Vi kommer antagligen vara färre än 20 bilar som kör.
Jag har svårt att tro att ni får polistillstånd utan SBF-anslutning (men har inte kollat, kanske står i Rikspolisstyrelsens författningssamling 2000:23 FAP 512-1) och då överskrider ni ju gällande hastighetsbegränsningar. Så det är väl hyr&kör&hoppas som gäller. Försäkringsfrågorna är väl tillräckligt genomlysta redan.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14066


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Jag har svårt att tro att ni får polistillstånd utan SBF-anslutning (men har inte kollat, kanske står i Rikspolisstyrelsens författningssamling 2000:23 FAP 512-1) och då överskrider ni ju gällande hastighetsbegränsningar. Så det är väl hyr&kör&hoppas som gäller. Försäkringsfrågorna är väl tillräckligt genomlysta redan.


tack för infon, får se om vi går vägen via en sbf klubb eller om det blir hyr&kör&hoppas

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Tord. Jag är själv intresserad av att göra ett liknande arr. Får man fråga vad banhyran ligger på i runda slängar?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14066


Trådstartare
vi har fått ett erjbudande på 2000 per dygn.... men det kan vara kompispris...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Tord skrev:
vi har fått ett erjbudande på 2000 per dygn.... men det kan vara kompispris...


får man fråga vad det är för flyfält ni har/ska hyra?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14066


Trådstartare
måste kolla upp det...

låg nånstans i närheten av Örebro...

ett privat flygfält som en av deltagarna hade kontakt med....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler vid hyra av flygfält för körning?
1452 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande