Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1452 besök totalt |
Regler vid hyra av flygfält för körning?
Hej, vi är ett gäng som har funderingar på att hyra ett flygfält för diverse kör aktiviteter. Vad är det för regler som gäller vid ett sådant fall? Nåt tips om vart man kan läsa på om sådant? Vi har hittat ett nedlagt flygfält som vi får hyra men det är tveksamt att det är klassat som tävlingsområde av bilsportsförbundet men det skall vi kolla upp innan. _________________ Tord Ringenha11 |
||
Re: Regler vid hyra av flygfält för körning?
Det är väl snarast att se som en fördel att döma av alla diskussioner om försäkringar som varit. I alla fall om ni bara ska hyra det för att "busa" lite ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Ska ni köra under en SBF-klubbs vingar?
Isåfall tolkar jag möjligheterna så här: -Köra konbane-tävling efter Drivers open-reglementet. Kräver en meriterad tävlingsledare B som både besiktar banan och agerar tävlingsledare. Jag är osäker på om det krävs polistillstånd, men åtminstone en anmälan till polisen krävs. Ansökan om enkelt tävlingstillstånd till klubbens distrikt. Ingen nackdel om det inte är tävlingsområde. Do kan köras tex på industriområden också. -Köra "prova bilsport" i konbana alt. banslinga enligt tävlingsregler rally (RY) och dessa klassas som "rallyspecial" (RS). Officiell tidtagning tillåts inte, men hastigheterna kan vara högre än 80 km/h, men det är upp till domaren. Ja, här krävs, förutom en tävlingsledare B, även en domare som besiktar banan och avgör om den är säker. Det är klubbens distrikt som godkänner domare och tävlingsledare. Vet ej de formella kraven på domaren, men denna ska ju vara van att besikta RS-banor. om man håller sig under bashastigheten 70 km/h hela tiden så har jag inte sett ngt som motsäger att vem som helst kan, utan polistillstånd osv, ställa upp koner på en flygbana och köra. Men observera att jag kan ha missat info. Vid ev. skada kan nog en del besvär uppstå. Försäkringsbolaget kan definiera det som tävling ändå. Att man håller på och svänger runt koner i stället för att ta rakaste och säkraste vägen borde också rymmas under "vårdslöshet i trafik", men här spekulerar jag. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
det är inte under en sbf ansluten klubb som "eventet" ska genomföras (om inte det medför väldigt stora fördelar), det finns dessutom risk för att hastigheten överskrider 70 km/h. Tidtagningen kommer med största sannolikhet inte genomföras. Vi kommer antagligen vara färre än 20 bilar som kör.
_________________ Tord Ringenha11 |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
tack för infon, får se om vi går vägen via en sbf klubb eller om det blir hyr&kör&hoppas _________________ Tord Ringenha11 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1452 besök totalt |